Przebudowa dworca PKP w Siedlcach. Ma potrwać do jesieni 2022 roku
19.07.2021 14:44
Aktualizacja: 03:45 26.07.2022
Rozpoczęła się przebudowa dworca kolejowego w Siedlcach. Wartość inwestycji, która ma się zakończyć jesienią 2022 roku, to 18,7 mln zł brutto - poinformowały w poniedziałkowym komunikacie Polskie Koleje Państwowe.
RDC/PAP
“Przekazanie placu budowy wykonawcy prac w związku z przebudową dworca w Siedlcach to ważna wiadomość dla mieszkańców południowego Podlasia. Tak ważne miasto jak Siedlce zasługuje na dostęp do bezpiecznej i komfortowej infrastruktury kolejowej. Mam nadzieję, że nowoczesny i proekologiczny budynek dworca stanie się ważnym centrum społeczności lokalnej ułatwi pasażerom podróżowanie koleją do Warszawy” - powiedział cytowany w komunikacie wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.
Jak informują PKP, metamorfozę przejdzie elewacja budynku, która odzyska ceglany wygląd - właśnie taką posiadał pierwszy wybudowany w 1866 roku dworzec w Siedlcach.
- Na zewnątrz, co najbardziej będzie widoczne, zmienimy elewację. Zostanie budynek docieplony, a na wierzchu będzie klingeryt kształtu ceglanego. Wykończeniem będzie blacha tytanowo-cynkowa. Stworzymy miejsca parkingowe, na zewnątrz również powstaną dodatkowe urządzenia, jak ławki czy stojak na rower - podkreślał członek zarządu PKP S.A. Ireneusz Maślany.
- Zostanie zmodernizowane wnętrze, wprowadzone najnowocześniejsze systemy zarządzania tym budynkiem: system zarządzania elektrycznością, wodą , kanalizacją. Wszystko to będzie na najwyższym poziomie. Na dole utrzymany zostanie charakter przestrzeni pasażersko-holowej, na górze będą pomieszczenia użytkowe, toalety - mówił Maślany.
Radny miasta Siedlce Maciej Nowak podkreślił, że dworzec na remont czekał prawie 30 lat.
- Ta inwestycja, jako kolejna inwestycja, bo przypomnę, że jeżeli chodzi o transport, będziemy mieli autostradę A2 niedługo. Jest ważna dla naszego miasta i dla naszego regionu - powiedział.
Nareszcie - przyznają pasażerowie. - Ten budynek jest nam bardzo potrzebny. U nas jest problem z pracą, więc myślę, że wiele osób dojeżdża codziennie do Warszawy - usłyszeliśmy.
Szczegóły projektu
W projekcie parter budynku połączono z pasażem handlowym na piętrze za pomocą klatek schodowych oraz dwóch wind. Hol i poczekalnia zostaną wyposażone w ławki, gabloty z rozkładami jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz nowoczesny system informacji głosowej.
Dzięki inwestycji dworzec zyska wiele usprawnień dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Oprócz wind będą to m.in. ścieżki prowadzące z polami uwagi, tabliczki w alfabecie Braille’a, dotykowy plan dworca, automatyczne drzwi czy okienka kasowe dostosowane do obsługi osób poruszających się na wózkach.
Na dworcu zostanie zamontowane energooszczędne oświetlenie wraz z automatyką sterującą, a także system BMS (Building Management System), którego jednym z zadań jest optymalizacja zużycia energii elektrycznej, cieplnej oraz wody.
Na nowo zagospodarowany zostanie teren w sąsiedztwie dworca. Pojawią się tam wiata rowerowa z 10 stojakami na jednoślady oraz kilka miejsc parkingowych, w tym jedno przeznaczone dla osób z niepełnosprawnościami. Zamontowane zostaną elementy małej architektury takie jak ławki, oświetlenie czy kosze.