Prof. Dąbrowska: polski konsument kupuje rozsądniej i coraz częściej przez internet

  • 26.01.2016 10:50

  • Aktualizacja: 13:48 15.08.2022

- Polski konsument kupuje zupełnie inaczej, niż kilkanaście lat temu. Spowodowane jest to rozwojem cywilizacji i internetowej sprzedaży. Również po kryzysie zyskał wiedzę, jak należy się zachowywać na rynku, aby swój budżet zagospodarować racjonalniej - mówiła w "Magazynie ekonomicznym" prof. Anna Dąbrowska z Zakładu Badań Zachowań Konsumentów Instytut Zarządzania.
- Coraz chętniej sięgamy po produkty oferowane w internecie – są tańsze, możemy je szybko porównać, a to bardzo ważny element procesu decyzyjnego - wyjaśniała prof. Dąbrowska. - Dodatkowo, nie tracimy czasu. Teraz, kiedy coraz więcej mówimy o starzejącym się społeczeństwie, e-handel będzie się dynamicznie rozwijał - prognozuje gość RDC.

Jak tłumaczyła profesor, są kategorie produktów, które kupujemy mniej chętnie, zwłaszcza za pierwszym razem. - To na przykład buty, ubrania, czy perfumy. Ale jeśli mamy już markę, z którą jesteśmy zżyci i wiemy, że na pewno dany produkt będzie nam odpowiadał, to coraz chętniej kupujemy go przez internet - wyjaśniała.


Obawy


Strefy klasycznego handlu i handlu internetowego przenikają się ze sobą. - Najpierw szukamy w internecie oferty, idziemy do sklepu, żeby ten produkt zobaczyć, dotknąć i później zamówić go przez internet - tłumaczyła prof. Dąbrowska. - Ale jest też druga grupa, która działa w odwrotny sposób - szuka w internecie produktu i kupuje w zwykłym sklepie. Wynika to z obawy, że w razie awarii, będzie problem z reklamacją - wyjaśniała. Takie zachowania dotyczą przede wszystkim osób kupujących sprzęt elektroniczny.


- Ważne jest również to, że na stronach internetowych organizacji konsumenckich możemy znaleźć aktualne informacje prawne. Na przykład taką, że od 25 grudnia 2014 roku wydłużono we wszystkich krajach UE tzw. okres namysłu do 14 dni. W tym czasie możemy zwrócić produkt i to nie tylko zapakowany, ale również taki, którego opakowanie zostało naruszone - zaznaczyła.


Podatek handlowy


Jak przypomniał Jakub Kapiszewski, znane są szczegóły dotyczące podatku handlowego. Według najnowszych doniesień, podatek będą płacili wszyscy – niezależnie od powierzchni. 1.5 mln zł netto miesięcznie będzie kwotą wolną od podatku. Wszyscy, którzy będą mieli niższe obroty, nie będą musieli płacić. Według szacunków, dzięki nowemu podatkowi Fiskus ma zyskać 2 mld zł.


- To wzbudza wiele kontrowersji i dyskusji. Wiele mówi się o konsekwencjach. Oczywiście budżet to jedna sprawa, ale z drugiej – ktoś musi te koszty ponieść - komentowała prof. Dąbrowska. Jak mówiła, dodatkowymi kosztami zostanie ostatecznie obciążony konsument.


Źródło:

RDC

Autor:

gk