SŁUCHAJ ONLINE
MENU
Słuchaj ONLINE
rdc player

Polska kultura podbija serca Chińczyków. „Powoli budujemy publiczność”

fot. Pixabay

Po sukcesie ubiegłorocznych projektów w Chinach, gdzie polskie prezentacje zobaczyło prawie 300 tys. osób, Instytut Adama Mickiewicza kontynuuje projekty w krajach azjatyckich. W poprzednim sezonie osią programu były monumentalne wystawy sztuki dawnej i współczesnej. W 2016 roku tę rolę pełnią teatr i muzyka. – Staramy się operować ciekawą ofertą, by – w przeciwieństwie do niektórych partnerów Europy Zachodniej – powoli budować publiczność – mówił dr Marcin Jacoby z Instytutu Adama Mickiewicza.

Tegoroczny program Instytutu Adama Mickiewicza (działającego pod marką Culture.pl) w Azji obejmuje szeroką prezentację teatru polskiego, projekty muzyki dawnej, trasę koncertową orkiestry Sinfonia Varsovia w Korei i Chinach, recitale, koncerty jazzowe i muzyki aktualnej, udział w teatralnym festiwalu japońskim Festival/Tokyo, wystawę sztuki współczesnej i koprodukcję teatralną w Indiach oraz wiele innych projektów i rezydencji artystycznych, które odbędą się w 20 miastach Chin, Indii, Korei i Japonii.

– To będzie początek naszego sezonu muzycznego. W kwietniu to czas muzyki dawnej, organizowanej już od wielu dobrych lat przez pekińską Salę Zakazanego Miasta. To jedna z trzech najważniejszych sal grających muzykę klasyczną i to właściwie jedyna sala, która rozpoczęła program muzyki dawnej, która w Chinach nie była zbyt popularna. Na początku przez parę lat robili to z partnerami z Francji, w zeszłym roku my zaproponowaliśmy współpracę. Wystąpiły dwa polskie zespoły i w tym roku mamy cały sezon, czyli w sumie sześć koncertów, które są przez nas ułożone – mówi dr Marcin Jacoby z Instytutu Adama Mickiewicza.

Budowanie relacji

Dzięki długofalowym działaniom Culture.pl polska kultura od sześciu lat jest regularnie obecna w kluczowych krajach Azji. Dotychczas odbyło się ponad 480 wydarzeń kulturalnych dla około 570 tys. uczestników. Instytut konsekwentnie poszerza swoją obecność w Azji, intensyfikując w tym roku działania w Indiach.

– Z naszymi azjatyckim partnerami rozwijaliśmy i budowaliśmy relacje przez parę dobrych  lat. Z salą koncertową w Pekinie współpracujemy od 2009 roku i powoli poznawaliśmy się, budowaliśmy zrozumienie, zaczęliśmy ze sobą porozumiewać się i ten partner zwrócił się do nas z propozycją. To były rozmowy, które trwały parę lat. Proponowaliśmy różne rzeczy, a oni wybierali to, co im się najbardziej podobało (…). Powoli staramy się dopracować takie rozwiązanie, które wszystkich zadowala – tłumaczy Jacoby.

Dodaje, że krajami, które silnie zaznaczyły swoją obecność w chińskiej kulturze, są m.in. Niemcy, Francja, Włochy i Wielka Brytania.

Pewnie nas to nie zaskakuje. To są kraje, które mają ogromne budżety i mają szeroko zakrojone działania. My, w porównaniu z nimi, jesteśmy bardzo małym graczem, ale za to zwinnym i dynamicznym, także wydaje mi się, że każdy ma swoje zalety. Staramy się bardziej operować ciekawą ofertą i powoli budować publiczność, w przeciwieństwie do niektórych partnerów Europy Zachodniej, którzy weszli razem z ogromnym przemysłem, a więc fanfarami i pieniędzmi, i przez to bardzo szybko zdobyli najlepsze sale koncertowe, ale nie zawsze była to taka praca mozolna od dołu. Czasami warto pomęczyć się parę lat i działać bardziej organicznie, a nie z góry sypać pieniądze – zaznacza.

Polska muzyka w Chinach

Adam Waleszyński z Tides From Nebula, polskiego zespołu post-rockowego, który w tym roku wystąpi  na showcasie muzycznym Sound of the Xity oraz na Strawberry Music Festival w Pekinie i Shanghaju, wyjaśnia, że tego typu muzyka cieszy się ogromną popularnością w Chinach.

To alternatywa, która nie istnieje w mediach głównego nurtu. Takie zespoły radzą sobie same, promując się, nagrywając płytę, ale generalnie polega to na tym, że jeździ się i pokazuje się. W Chinach chyba jest taki klimat na tę muzykę, co nas bardzo cieszy (…). Robimy kompilację z naszych czterech płyt, ale nie ukrywamy, że to będzie niesamowite, bo pierwszy raz na żywo zagramy nasze utwory. To będzie wyjątkowe dla nas i chińskiej publiczności – mówi.

Zrealizowano dzięki współfinansowaniu z opłat abonamentowych
NAJNOWSZE INFORMACJE
RADIO DLA CIEBIE
  • Warszawa: 101 FM
  • Ostrołęka: 100,8 FM
  • Ostrów: 87,6 FM
  • Płock: 101,9 FM
  • Radom: 89,1 FM
  • Siedlce: 103,4 FM
  • DAB+
PUBLICYSTYKA
MUZYKA


wydanie online:
nm@rdc.pl

© 2020 Polskie Radio S.A. Radio Dla Ciebie
Wszelkie prawa zastrzeżone