Pociągi z Warszawy do Poznania wracają na trasę sprzed remontu

  • 07.06.2019 17:18

  • Aktualizacja: 00:29 26.07.2022

Od niedzieli 9 czerwca pociągi łączące Poznań z Warszawą znów pojadą przez Konin i Koło. W związku z modernizacją linii E20 łączącej Wielkopolskę z Mazowszem, przez dwa lata składy na tej trasie jeździły objazdami.
Przejazd między stolicami regionów potrwa na razie ponad trzy godzimy, a docelowo, po zakończeniu inwestycji, skróci się do ok. 140 minut. Prace warte ponad dwa mld zł potrwają do końca 2020 r.

Europejski standard

Pierwszy etap prac modernizacyjnych prowadzonych przez PKP Polskie Linie Kolejowe, który wymagał wyłączenia ruchu kolejowego na odcinku linii, rozpoczął się w połowie czerwca 2017 roku. Spółka PKP PLK podała w czwartek, że od 9 czerwca pociągi pojadą trasą Poznań – Konin – Warszawa bez komunikacji zastępczej i objazdu przez Gniezno oraz Inowrocław Rąbinek. Jak podkreślono, jest to zakończenie kolejnego etapu prac, a nie całej modernizacji linii.

"Po zakończeniu wszystkich prac, podróże najszybszymi pociągami z Wielkopolski na Mazowsze odbywać się będą w ok. 2:20 h z prędkością do 160 km/h. W czerwcu, przy kolejnym etapie robót, czas przejazdu najszybszych składów wyniesie jeszcze ok. 3:10 h i stopniowo będzie się skracał" – podała spółka.

Podkreślono, że dzięki realizowanej inwestycji jedna z najważniejszych linii kolejowych w Polsce zyskuje europejski standard. "Przy rosnącej liczbie pasażerów pociągów dalekobieżnych, regionalnych i aglomeracyjnych oraz ukierunkowaniu transportu na przewozy ładunków koleją, modernizowana linia zapewni oczekiwany efekt - większej przepustowości i dogodnego łączenia przewozów pasażerskich i towarowych. Pociągi pojadą nowymi torami na odcinku ok. 180 km. Wykorzystana będzie nowa sieć trakcyjna. Sprawne i bezpieczne podróże zapewnią nowoczesne urządzenia sterowania" – podała spółka PKP PLK.

Nowe możliwości 

Spółka PKP PLK dodała, że dzięki realizowanej inwestycji możliwy będzie przejazd lokomotyw o większej mocy i obsługa składów towarowych o długości 750 m.

"Przyjęte rozwiązanie pozwoli na sprawny przewóz ciężkich ładunków linią, która jest częścią korytarza transportowego TEN-T Morze Północne – Bałtyk. Bezpieczeństwo pasażerów i sprawny przewóz ładunków zapewni nowoczesny system sterowania ruchem. Przyczyni się do tego również budowa bezkolizyjnych skrzyżowań i modernizacja przejazdów kolejowo-drogowych" - podano.

Prace na kolejnych odcinkach 

Obecnie wymieniane są tory między Krzewiem a Żychlinem. Jesienią zaczną się prace na odcinkach Łowicz – Jackowice i Sochaczew – Bednary. Trwa też budowa Lokalnych Centrów Sterowania w Koninie, Kutnie i Łowiczu.

Od 9 czerwca pasażerowie skorzystają z nowych peronów w Kole. Wykonawcy modernizują kolejne perony, m.in. w Kutnie i Łowiczu. Na stacjach powstają podziemne przejścia dla pieszych. System komunikacji w Koninie i Łowiczu poprawią nowe wiadukty.

Projekt "Prace na linii kolejowej E20 na odcinku Warszawa – Poznań pozostałe roboty, odcinek Sochaczew – Swarzędz", realizowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w ramach Krajowego Programu Kolejowego, warty jest ponad 2 mld zł. Inwestycja jest współfinansowana przez Unię Europejską z instrumentu „Łącząc Europę”.

Źródło:

PAP

Autor:

MT