Nad morze z Warszawy w 2 godziny? PKP testuje nową prędkość

  • 15.01.2020 12:26

  • Aktualizacja: 01:20 26.07.2022

Na kolejowej trasie z Warszawy do Gdańska po raz pierwszy pociągi testowe zwiększyły prędkość do 200 km/h. Przejazd Pendolino w nocy z minionej soboty na niedzielę możliwy był dzięki zamontowanemu przez PKP specjalnemu systemowi. Oznacza to, że podróż nad morze w połowie roku może być krótsza.
"Specjalny przejazd pociągu Pendolino w nocy z soboty na niedzielę 12 stycznia na trasie Warszawa Wschodnia – Gdańsk Główny – Warszawa Wschodnia potwierdził, że jazda z prędkością 200 km/h jest możliwa, bezpieczna i komfortowa. Specjaliści z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz Instytutu Kolejnictwa sprawdzali właściwe działanie urządzeń systemu ERTMS/ETCS poziomu 2 oraz pracę składu podczas rozwijania wyższych prędkości" - czytamy w komunikacie PKP.

- Mam nadzieję, że może od czerwca tego roku, wraz z nowym rozkładem jazdy, Pendolino pojadą pomiędzy Warszawą a Gdańskiem z prędkością 200 km/h. Wszystko zależy od PKP Polskich Linii Kolejowych (PKP PLK), czy będą gotowe urządzenia sterujące ruchem kolejowym - powiedział Marek Chraniuk. Prezes PKP Intercity wskazał, że czas przejazdu na tej trasie skróciłby się wtedy o 15-20 minut, do 2 godzin i 5 minut.

Ma być szybciej i bezpieczniej

Przewoźnik informuje, że podczas przejazdu sprawdzane były oddziaływania pomiędzy torem a pojazdem, oddziaływania aerodynamiczne na elementy infrastruktury przytorowej. Badano też wydajność systemu zasilania, współpracę pantografu z siecią trakcyjną i działanie systemów radiołączności pociągowej.

Wyższa prędkość nie jest jedynym efektem budowy zastosowanego systemu ERTMS/ETCS poziomu 2. Istotne jest również podniesienie poziomu bezpieczeństwa. Urządzenia w torach przesyłają sygnały o zmianach na trasie do wyposażonej w komputer pokładowy lokomotywy. Informacje, wraz z danymi o warunkach przejazdu, dopuszczalnej prędkości i położeniu innych pociągów, trafiają wprost na pulpit maszynisty. Kierujący pociągami mają tym samym wszystkie szczegóły niezbędne do bezpiecznego prowadzenia składu.

Modernizacja linii za prawie miliard

System nie ogranicza się tylko do przekazywania kierującym pociągami bieżących danych. Jego zadaniem jest także "kontrola" pracy maszynisty i w przypadku zignorowania ostrzeżeń, automatyczne dostosowanie prędkości pociągu do panujących warunków.

Na trasie wybudowano 54 maszty radiowe, które umożliwią wysyłanie do pociągów sygnałów z ośmiu Lokalnych Centrów Sterowania, za pośrednictwem kolejowej sieci cyfrowej komunikacji radiowej GSM-R. Pracę systemu nadzoruje systemem dyspozytorski w Warszawie i Gdańsku.

Wartość projektu dotyczącego modernizacji linii kolejowej na odcinku Warszawa – Gdynia to 928 mln zł.

Źródło:

PAP

Autor:

PG