Oszustwa "na wnuczka". Lekarze włączają się w kampanię

  • 22.01.2020 18:50

  • Aktualizacja: 01:22 26.07.2022

W minionym roku ponad 20 mln zł od warszawskich seniorów wyłudzili oszuści tzw. metodą "na wnuczka". Władze stolicy, podczas rozpoczętej właśnie kampanii przeciwko tego typu przestępstwom, będą współpracować z lekarzami. Seniorzy wraz z zaleceniami lekarskimi otrzymywać będą specjalne broszury.
W Dni Babci i Dziadka w Warszawie startuje kolejna odsłona kampanii "Babciu, to nie Twój wnuczek... Bądź ostrożna", której celem jest walka z oszustwami dokonywanymi metodą "na wnuczka", "na policjanta" lub podobnymi.

W Warszawie najwięcej oszukanych

Z danych Komendy Stołecznej Policji wynika, że w 2019 roku na 461 odnotowanych tego typu przestępstw 362 razy oszustom udało się wyłudzić pieniądze od osób starszych. Warszawscy seniorzy stracili w minionym roku ponad 20 milionów złotych.

Oszustwa metodą "na wnuczka" są dokonywane Warszawie od około 15 lat i mimo licznych zatrzymań przestępców, do policji docierają sygnały o kolejnych pokrzywdzonych osobach. To właśnie w stolicy i w okolicznych powiatach skala oszustw jest największa w kraju.

"Recepta na oszusta"

Poprzednie edycje kampanii informacyjnej dotarły m.in. do kościołów, banków czy klubów seniora. Tym razem kampanię wspomogą lekarze. W trakcie wizyty w gabinetach stołecznych przychodni lekarze będą wręczać seniorom specjalne broszury, w których ci znajdą m.in. "Receptę na oszusta". Broszury mają formę niewielkich teczek - tak, aby lekarz mógł umieści w nich zalecenia lub wskazówki dotyczące dawkowania lekarstw.

Broszura, która trafi do seniorów w gabinecie lekarskim, przypomina: "Policja i inne instytucje nie żądają od ciebie: przekazania Twoich pieniędzy, biżuterii lub innych rzeczy; przelania twoich pieniędzy na konto; pozostawienia twoich pieniędzy we wskazanym miejscu". "Uważaj! Tak działa tylko oszust" - podkreśla.

W "Recepcie na oszusta" senior przeczyta, aby nigdy nie podawał obcym, zwłaszcza w rozmowie telefonicznej, informacji na temat swoich danych osobowych, w tym numeru PESEL, numeru dowodu osobistego, numeru telefonu, czy informacji o posiadanych oszczędnościach, kontach bankowych lub hasłach. "Nie ufaj obcym dzwoniącym do Ciebie. Pamiętaj - przez telefon nie jesteś w stanie sprawdzić, z kim rozmawiasz" - wskazuje recepta.

Różne metody oszustwa

Oszuści, aby wyłudzić pieniądze, posługują się różnymi metodami. Władze Warszawy przywołują jedną z nich, w której oszust najpierw dzwoni do osoby starszej, podszywa się w rozmowie pod któregoś z członków rodziny, a następnie przerywa połączenie. Po chwili telefon dzwoni ponownie, a za słuchawką rozmówca podaje się za funkcjonariusza organów ścigania. Oszust przekonuje, że rozpracowuje zorganizowaną grupę przestępczą oszukującą starsze osoby i prosi o pomoc, polegającą np. na przekazaniu gotówki. W rzeczywistości - oszust nie ma nic wspólnego z policją, a po przekazaniu pieniędzy, urywa się z nim wszelki kontakt.

Recepta zaleca, aby w przypadku takich telefonów, przerywać rozmowę i odkładać słuchawkę. "Nic ci za to nie grozi. Masz wątpliwości? Zawsze możesz osobiście zgłosić się do najbliższej jednostki Policji i opowiedzieć o tym prawdziwym policjantom" - wskazuje. W broszurze przypomniano także, aby decyzje konsultować z osobami najbliższymi.

Rozmowa najważniejsza

Dyrektor Biura Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Michał Domaradzki apelował podczas środowej konferencji inaugurującej kampanię, aby rozmawiać z bliskimi. - Jeżeli mamy jakiekolwiek wątpliwości korzystajmy z numerów alarmowych. Zgłaszajmy takie sytuacje na numer 112 po to, aby często nie stracić majątku całego życia - radził z kolei starszym osobom.

Sekretarz miasta Marcin Wojdat również zwracał uwagę, jak ważne są rozmowy bliskich z seniorami, aby ostrzec ich przed oszustwami. - Ten kontakt bliskiego jest najważniejszy. Trzeba być może skorzystać z tych Dni Babci i Dziadka, żeby też ze starszymi osobami porozmawiać - powiedział.

Dyrektor stołecznego Biura Polityki Zdrowotnej wskazał, że kampania będzie realizowana w ponad stu miejskich przychodniach we wszystkich dzielnicach Warszawy oraz sześciu miejskich szpitalach wielospecjalistycznych. Obecnie do podmiotów przekazywanych jest 15 tys. broszur. Rozwieszane zostaną też plakaty zwracające uwagę na problem oszustw przez telefon.

Ordynator Oddziału Geriatryczno-Internistycznego Szpitala Wolskiego Mariusz Saganowski zwrócił uwagę, że osoby starsze często borykają się z problemami finansowymi, więc fakt, że są celem prób przestępczych, jest bulwersujący.

Źródło:

PAP

Autor:

PL