Na ulicach bezpieczniej po zmianach w kodeksie drogowym? [ANALIZA]

  • 20.09.2021 06:09

  • Aktualizacja: 14:15 30.08.2022

Jest bezpieczniej - takie wnioski płyną z analizy statystyk wypadków z udziałem pieszych na Mazowszu. Od 1 czerwca tego roku zaczęły obowiązywać nowe przepisy ustawy Prawo o ruchu drogowym. Nowości to m.in. pierwszeństwo pieszych na pasach.
Analizując okres od 1 czerwca do 16 września, w zeszłym roku doszło do 43 wypadków z udziałem pieszych na pasach - od nowelizacji ustawy było ich zaledwie 27.

Zapytaliśmy mieszkańców regionu, czy ich zdaniem poprawiło to bezpieczeństwo pieszych.

Liczba rannych też się zmniejszyła - z 41 w zeszłym roku do 25 w tym. Było jednak o siedem kolizji więcej.

Mniej wypadków

Instytut Transportu Samochodowego wskazuje, że liczba ofiar śmiertelnych wśród pieszych na przejściach spadła z 12 zabitych w 2018 roku do 5 zabitych w 2021 roku.

- Na uwagę zasługują dużo niższe liczby wypadków, rannych i ofiar śmiertelnych w czerwcu 2020 roku, ale należy podkreślić, że dane te były wynikiem nadzwyczajnej sytuacji i ograniczeń w przemieszczaniu się w celu zahamowania rozprzestrzeniania się wirusa COVID-19, dlatego trudno je uznać za reprezentatywne - zaznacza ITS i dodaje, że właśnie dlatego pozytywny wpływ nowych przepisów należy oceniać, porównując dane tegoroczne z danymi z lat 2018 i 2019.

Eksperci ITS wskazują jednocześnie, że systemowe działania w kierunku poprawy bezpieczeństwa pieszych na przejściach w postaci nowych regulacji prawnych powinny przynieść trwały spadek liczby ofiar śmiertelnych, wypadków i rannych na polskich drogach.

Zgodnie z regulacją wchodzący na przejście dla pieszych ma pierwszeństwo przed każdym pojazdem z wyjątkiem tramwaju. Ustawa wprowadziła również zakaz tzw. jazdy na zderzaku oraz ujednoliciła do 50 km/godz. dopuszczalną prędkość w obszarze zabudowanym niezależnie od pory dnia.

Źródło:

RDC/PAP

Autor:

Adrian Pieczka/PA