Polacy wymieniają smartfony na nowe i często droższe. Według najnowszego raportu Smart Barometr 2022 zrealizowanego przez Digital Care i firmę badawczą Kantar, mimo pandemii i rosnącej inflacji Polacy nadal chętnie kupują nowe telefony.
RDC
Już niemal 40 proc. Polaków posiada smartfon wart więcej niż 1000 zł. To o 10 proc. więcej niż trzy lata temu.
- W trakcie pandemii zdecydowaliśmy się na wymianę smartfona na nowy - mówi realizatorka projektu Smart Barometr, Joanna Skrzyńska. - Jeśli chodzi o telefony, które mamy, to większość z nas wymieniła urządzenie w ciągu ostatniego 1,5 roku. W czasie pandemii odnowiliśmy relację z urządzeniem. Mamy nowy sprzęt i to jest droższy sprzęt niż 3 lata temu. Rośnie zainteresowanie produktami premium - tłumaczy.
Około 60 proc. badanych używa telefonów mających mniej niż 1,5 roku.
Więcej telefonów i dodatków
Co ciekawe, blisko 1/3 Polaków posiada więcej niż jeden smartfon.
- Większość z nas korzysta z jednego smartfona, mniej więcej 70 proc., no ale właśnie 30 proc. ma tych telefonów więcej. 23 proc. korzysta z dwóch, a pozostali mają jeszcze więcej - wylicza.
- Coraz popularniejsze stały się dodatki do telefonów - dodaje Skrzyńska. - Telefon to jest takie centrum zarządzania naszym światem, no i w wielu przypadkach potrzebuje dodatkowych urządzeń. Takim najbardziej popularnym są słuchawki bezprzewodowe. Z tego korzysta ponad połowa użytkowników, ale rzeczywiście głośniki bezprzewodowe, smartwatche są popularne. Korzysta z nich około 40 proc. użytkowników - wyjaśnia.
Zakup czy wynajem telefonu?
- Większość z nas płaci za telefony jednorazowo - dodaje Skrzyńska. - Ponad 40 proc. rzeczywiście ten koszt smartfona rozkłada na raty. W różny sposób. Taki zakup umożliwia zakup sprzętu u operatora i leasing czy wynajem. Wydaje się, że wysoka inflacja będzie sprzyjała temu, żeby ten trend się rozwijał - mówi.
- Po wzrostach cen spowodowanych m.in. inflacją obserwujemy zainteresowanie najmem telefonów - mówi Maciej Glipski z Imad. - Obserwujemy więcej zapytań o tą formę finansowania, bo przez okres trwania umowy nie ma zagrożeń, że zostanie opłata zwiększona z powodu rosnącej inflacji. Jesteśmy bardziej odporni na te rynkowe zagrożenia - wyjaśnia.
Najczęstszym wskazywanym powodem zakupu nowego telefonu jest awaria starego (44%) lub jego zniszczenie (36%), a także otrzymanie nowej, atrakcyjnej oferty (31%).