Mikołaj Wild: rentowność CPK szacowana na dziewięć procent

  • 06.12.2018 08:59

  • Aktualizacja: 14:39 15.08.2022

- Dysponujemy wstępnym studium wykonalności w zakresie finansowym dla Centralnego Portu Komunikacyjnego. Zakładana rentowność tej inwestycji sięga dziewięciu procent, co jest bardzo przyzwoitym wynikiem - powiedział w "Poranku RDC" Mikołaj Wild – pełnomocnik rządu ds. CPK.
Jak powiedział w "Poranku RDC" Mikołaj Wild, nowa inwestycja musi na siebie zarabiać. - Dysponujemy wstępnym studium wykonalności w zakresie finansowym dla Centralnego Portu Komunikacyjnego. Zakładana rentowność tej inwestycji sięga dziewięciu procent, co - jeśli chodzi o infrastrukturę - jest bardzo przyzwoitym wynikiem - podkreślił pełnomocnik rządu ds. CPK.

Gość RDC dodał, że cały czas trwają rozmowy z potencjalnymi partnerami, którzy mieliby współpracować przy budowie CPK - jednym z nich miałyby być Chiny. Jak podkreślił Wild, żadne decyzje ws. współpracy ze stroną chińską jeszcze jednak nie zapadły. - Warto pamiętać, że chiny mają duże doświadczenie, choćby w zakresie rozbudowy sieci kolei dużych prędkości - ocenił.

Jednocześnie przyznał, że nad decyzją ciąży sytuacja międzynarodowa. - To, jaki partner zostanie wybrany, wpływa nie tylko na powodzenie samej inwestycji, ale też na równowagę, jeśli chodzi o interesy międzynarodowe - powiedział pełnomocnik rządu ds. CPK.

Mikołaj Wild zapowiedział, że zagranicznego partnera poznamy najpóźniej po ukończeniu studium wykonalności.

CPK

Centralny Port Komunikacyjny - według rządu - to najważniejsza polska inwestycja infrastrukturalna. W ramach projektu zostanie wybudowane nowoczesne lotnisko, którego lokalizacja planowana jest 37 km na zachód od Warszawy. CPK zakłada ponadto intensywny rozwój sieci połączeń kolejowych oraz drogowych na terenie całego kraju. Umożliwią one przejazd pomiędzy Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie poniżej trzech godzin.

Nowe lotnisko ma być jednym z największych przesiadkowych portów lotniczych w Europie. Po pierwszym etapie budowy ma obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie. Docelowo lotnisko będzie mogło być rozbudowane do ok. 100 mln. Lotnisko ma powstać na ok. 3 tys. ha gruntów. Obiekt wraz z towarzyszącą infrastrukturą drogową i kolejową ma kosztować ok. 30-35 mld zł. Do końca 2019 r. mają się zakończyć prace przygotowawcze, a sam port powinien być zbudowany do końca 2027 r.

Budowa nowego portu jest konieczna w związku z tym, że warszawskie Lotnisko Chopina nie może pełnić funkcji dużego portu przesiadkowego. Przepustowość lotniska w Warszawie jest na wyczerpaniu i w związku z dynamicznie rosnącym ruchem lotniczym w regionie, w następnych latach nie będzie w stanie go obsłużyć. W 2017 r. port obsłużył 15,72 mln pasażerów, o 22 proc. więcej niż w 2016 r. W pierwszym półroczu tego roku port obsłużył ok. 8 mln pasażerów.

Źródło:

RDC

Autor:

cs/mg