SŁUCHAJ ONLINE
MENU

M. Wild: wybierzemy zagranicznego doradcę strategicznego dla CPK

fot. Lotnisko Chopina

W tym roku powinien zostać wybrany międzynarodowy doradca strategiczny, wspierający budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego – zapowiada w rozmowie z PAP pełnomocnik rządu ds. CPK Mikołaj Wild. W 2019 r. ma być też rozstrzygnięty przetarg na tzw. masterplan lotniska.

– Plan na ten rok to wybór międzynarodowego doradcy, który mógłby zostać partnerem strategicznym przy realizacji projektu CPK. Powinna to być firma z doświadczeniem nie tylko przy realizacji projektów infrastrukturalnych, ale także w operowaniu tego rodzaju węzłem przesiadkowym. Poszukujemy partnera, który lotnisko zaplanował i zbudował, a także potrafi na nim zarabiać. Już dziś obserwujemy dosyć duże zainteresowanie potencjalnych podmiotów – powiedział Wild. Wskazał, że bogate doświadczenie w tej branży mają firmy z Azji, np. z Singapuru, Korei Południowej i Japonii, ale w grę wchodzą też podmioty z Europy i Ameryki Północnej.

Zadania doradcy 

– Doradca będzie wspierał spółkę celową ds. CPK wiedzą i doświadczeniem w dziedzinie planowania, projektowania, a potem budowy oraz zasad zarządzania i operowania lotniskiem – powiedział Wild. Jak dodał, doradca będzie również uczestniczył w przygotowaniu planu generalnego, czyli tzw. masterplanu.

– To jest kluczowy dla inwestycji dokument koncepcyjny. Będzie zawierał m.in. długoterminowe prognozy rozwoju lotniska w horyzoncie co najmniej 20 lat, szczegółową lokalizację elementów węzła przesiadkowego, m.in. terminala i pasów startowych, oraz zakładany kosztorys przedsięwzięcia wraz z listą towarzyszących inwestycji infrastrukturalnych. Do końca roku chcemy wybrać wykonawcę masterplanu – podkreślił.

Konsultacje uczestnikami rynku lotniczego

Wskazał, że masterplan stanowi wstęp do opracowania projektów poszczególnych elementów: koncepcyjnych, budowlanych i wykonawczych. – Dlatego prace nad przygotowaniem masterplanu powinny zacząć się przy wsparciu doradcy strategiczno-technicznego, żeby jego wiedza i doświadczenie pozwoliły na dokładny opis wymagań – dodał.

Wild tłumaczy, że już teraz na potrzeby przygotowania masterplanu prowadzone są konsultacje z uczestnikami rynku lotniczego, żeby czas przygotowania dokumentu był maksymalnie krótki.

– Jeszcze w tym roku powinny być podpisane porozumienia strategiczne ze wszystkimi kluczowymi graczami na rynku lotniczym, czyli z liniami lotniczymi, firmami logistycznymi, portami regionalnymi, Polską Agencją Żeglugi Powietrznej, Urzędem Lotnictwa Cywilnego. Te porozumienia strategiczne zapewnią, że projekt sprosta oczekiwaniom rynku, a nie będzie pisany odgórnie. Na tej podstawie będzie można przygotować masterplan – wyjaśnił.

Na początku marca br. gminy Baranów, Teresin i Wiskitki – czyli, te na terenie których ma powstać Centralny Port Komunikacyjny – porozumiały się w sprawie powołania rady społecznej CPK.

Lokalizacja portu

Pełnomocnik ds. CPK pytany, kiedy poznamy ostateczną lokalizację portu, powiedział, że to będzie zależało m.in. od rady społecznej. – To jest pytanie do rady społecznej. My dysponujemy przybliżoną lokalizacją. Natomiast pytanie, na które nie ma dobrej odpowiedzi jest takie, czy należy komunikować ostateczną lokalizację z docelowym układem pasów startowych, węzła kolejowego itd., czy komunikować obecny przybliżony wariant? Uważam, że lepiej jest komunikować ostateczną wersję lokalizacji lotniska i węzła kolejowego – tłumaczył Wild.

Na pytanie, czego oczekuje od rady społecznej powiedział: „Po drugiej stronie chcemy mieć partnera, który będzie na bieżąco informowany o postępach prac i który będzie miał pogłębioną i aktualną wiedzą o procesach dotyczących inwestycji”.

15-osobowa rada ma opiniować i wydawać rekomendacje dotyczące inwestycji. Powstanie rady zapowiadał wcześniej Wild. Rada będzie doradzać w sprawach istotnych dla społeczności lokalnych, m.in. w sprawie sposobu pozyskiwania nieruchomości pod budowę Portu Lotniczego Solidarność.

Największa inwestycja

Centralny Port Komunikacyjny według rządu ma być najważniejszą polską inwestycją infrastrukturalną. Port ma być węzłem przesiadkowym zlokalizowanym między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. CPK zakłada intensywny rozwój sieci połączeń kolejowych oraz drogowych na terenie całego kraju. Umożliwią one przejazd pomiędzy Warszawą, a największymi polskimi miastami w czasie do 2,5 godziny. Koszty związane z realizacją inwestycji szacowane są do 35 mld zł, w tym 16-19 mld zł na realizację części lotniskowej, 8-9 mld zł kolejowej i 7 mld zł drogowej.

W ramach tego projektu 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. trzech tys. hektarów, zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. Docelowo lotnisko będzie mogło być rozbudowane do przepustowości ok. 100 mln ludzi. Do końca 2019 r. mają się zakończyć prace przygotowawcze, a sam port powinien być zbudowany do końca 2027 r.

CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa; według rządu to spółka strategiczna z punktu widzenia interesów kraju.

Czytaj też:

Kolejowa rewolucja przy budowie CPK. Ponad 1600 km nowych linii

NAJNOWSZE INFORMACJE
RADIO DLA CIEBIE
  • Warszawa: 101 FM
  • Ostrołęka: 100,8 FM
  • Ostrów: 87,6 FM
  • Płock: 101,9 FM
  • Radom: 89,1 FM
  • Siedlce: 103,4 FM
  • DAB+
PUBLICYSTYKA
MUZYKA


wydanie online:
nm@rdc.pl

© Copyright 2019 Polskie Radio S.A. Radio Dla Ciebie
Wszelkie prawa zastrzeżone