SŁUCHAJ ONLINE
MENU
Słuchaj ONLINE
rdc player

Konkurs Chopinowski. Dzisiejszej nocy poznamy zwycięzcę

fot. Narodowy Instytut Fryderyka Chopina

W nocy ze środy na czwartek zostaną ogłoszone wyniki XVIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina. W ostatnim etapie znalazło się dwunastu pianistów z dziesięciu krajów, w tym dwóch Polaków – Kamil Pacholec i Jakub Kuszlik.

Środa była ostatnim dniem finałowych zmagań pianistów. Wystąpili: Aimi Kobayashi z Japonii, Polak Jakub Kuszlik i Bruce Liu z Kanady, którzy zagrali Koncert Fortepianowy e-moll op.11. Hyuk Lee z Południowej Korei wykonał Koncert fortepianowy f-moll op. 21. W nocy ze środy na czwartek jury wyda werdykt, w którym ogłosi laureatów konkursu.

Do finału zakwalifikowano aż 12 pianistów. Są to: Leonora Armellini z Włoch, JJ Jun Li Bui reprezentujący Kanadę, Alexander Gadjiev reprezentujący Włochy i Słowenię, Martin Garcia Garcia z Hiszpanii, Eva Gevorgyan reprezentująca Rosję i Armenię, Japonka Aimi Kobayashi, Polak Jakub Kuszlik, Hyuk Lee z Korei Południowej, Bruce (Xiaoyu) Liu z Kanady, Polak Kamil Pacholec, Chińczyk Hao Rao i Kyohei Sorita z Japonii.

„Poziom bardzo wysoki”

Zdaniem pianisty Karola Radziwonowicza, autora audycji w Radiu dla Ciebie „O muzyce dla Ciebie”, Pacholca „zjadł” stres, choć generalnie wypadł rewelacyjnie. – To było widać. Był trochę zachowawczy. Koncert Chopina e-moll trwa ponad 40 minut, mamy godzinę próby. Możemy przegrać raz, ewentualnie poprawić niedociągnięcia, ewentualnie jakieś miejsca. Po tak krótkiej próbie na estradzie zawsze są nerwy. Trochę mi to przeszkadzało – zaznacza.

Każdy ma inną wizję wykonywanego koncertu z orkiestrą, jak choćby Hao Rao z Chin. – Poszedł na wirtuozerię. Czasami, szczerze mówiąc, może za dużo, ale bardzo ciekawe. Z kolei gra Leonory Armellini jest taką ekstatyczną, trochę wybuchową narracją. Widać było, że poddaje się swojej wizji, tworzy tu i teraz – mówi Radziwonowicz.

Spośród wybitnych bardzo trudno wybrać najwybitniejszego. – To nie jest sport, że ktoś zagrał szybciej, a ktoś wolniej. Ocena zawsze jest subiektywna. Poziom jest tak wysoki, że na pierwszym miejscu widziałbym szóstkę spośród finalistów – podkreśla.

Potrzebne poparcie 2/3 jurorów

Jak podaje regulamin, po występach finałowych jurorzy oceniają uczestników w liczbach całkowitych w skali 1–10, przy czym 1 jest oceną najwyższą, a 10 najniższą. Oceny te powinny mieć charakter rankingu i zarazem propozycji ostatecznych wyników konkursu, powinny też uwzględniać występy w poprzedzających etapach. Najwyższą ocenę można przyznać tylko jednej osobie. Po otrzymaniu kart ocen (podpisanych, opatrzonych parafką przy każdej ewentualnej zmianie) i dokonaniu obliczeń, sekretarz jury przedstawi jurorom listę finalistów wraz z uzyskanymi średnimi ocen.

Na tej podstawie, po ewentualnej dyskusji, przewodniczący jury zaproponuje werdykt i podda go pod głosowanie. Werdykt będzie ważny, jeśli uzyska akceptację co najmniej 2/3 obecnych jurorów. Jeśli propozycja werdyktu nie uzyska takiego poparcia, odbędą się głosowania pisemne.

Jury ma prawo – większością 2/3 głosów obecnych jurorów – zmienić liczbę i układ nagród głównych określonych w Regulaminie Konkursu z zastrzeżeniem, że ogólna suma przeznaczona na nagrody główne i wyróżnienia nie może być zwiększona, a wysokość poszczególnych nagród głównych i wyróżnień nie może ulec zmianie w stosunku do tej, którą przewidziano w regulaminie.

Nagrody

Zwycięzca otrzyma 40 tys. euro od Prezydenta RP. Dostanie również 500 tys. jenów (ok. 17 tys. złotych) od Prezydenta Miasta Hamamatsu. Ponadto, Filharmonia Narodowa gwarantuje nagrodę 5 tys. euro za najlepsze wykonanie koncertu.

Fundatorem nagrody za drugie miejsce w wysokości 30 tys. euro jest Marszałek Sejmu RP, zaś kwota 20 tys. euro za trzecie miejsce pochodzi od Prezesa Rady Ministrów. Laureatom pierwszych trzech miejsc na podium przysługują medale: złoty, srebrny i brązowy.

Laureaci czwartego, piątego i szóstego miejsca otrzymają odpowiednio nagrody: 15 tys. euro (ufundowane przez Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu), 10 tys. euro (ufundowane przez Ministra Spraw Zagranicznych) i 7 tys. euro wyznaczone przez Prezydenta m.st. Warszawy. Pozostałym finalistom zostaną przyznane wyróżnienia po 4 tys. euro.

Z kolei na najmłodszego z finalistów czeka nagroda 10 tys. złotych i 100 euro ufundowane przez Zbigniewa Kaszubę. Gala przyznania nagród odbędzie się 21 października. Wyniki konkursu zostaną podane do wiadomości publicznej po zakończeniu przesłuchań finałowych i obrad Jury Konkursowego w dniu 20 października. Zwieńczeniem 18 edycji będą koncerty laureatów (21-23 października).

Koncerty artystów w RDC

Radio dla Ciebie jako jedyne stworzyło platformę, na której można było słuchać i oglądać występy tegorocznych uczestników konkursu. Pianiści koncertowali u nas w ramach cyklu „Kwarantanna w Hi-Fi”. – Oprócz tej grupy pianistów, którzy zakwalifikowali się bez wstępnych eliminacji, czyli Piotr Alexewicz, Adam Kałduński, Kamil Pacholec, Szymon Nehring i Piotr Pawlak, wystąpili u nas także inni uczestnicy, którzy po eliminacjach znaleźli się w naszej polskiej czołówce. To Tomasz Marut, Việt Trung Nguyễn, Anna Gorenko, Julia Łozowska, Zuzanna Pietrzak, Aleksandra Świgut, Marcin Wieczorek, Andrzej Wierciński, Maciej Wota i kilka dni temu, w ostatnim wydaniu „Kwarantanny w Hi-Fi”, młodziutka pianistka Aleksandra Dąbek – mówił przed rozpoczęciem zmagań prezes Radia dla Ciebie Tadeusz Deszkiewicz.

Posłuchaj występów w ramach „Kwarantanny w Hi-Fi”:

Julia Łozowska

Piotr Alexewicz

Viet Trung Nguyen

Aleksandra Dąbek

Piotr Pawlak

Kamil Pacholec

Zuzanna Pietrzak

Tomasz Marut

Posłuchaj całej rozmowy:

NAJNOWSZE INFORMACJE
RADIO DLA CIEBIE
  • Warszawa: 101 FM
  • Ostrołęka: 100,8 FM
  • Ostrów: 87,6 FM
  • Płock: 101,9 FM
  • Radom: 89,1 FM
  • Siedlce: 103,4 FM
  • DAB+
PUBLICYSTYKA
MUZYKA


wydanie online:
nm@rdc.pl

© 2021 Polskie Radio S.A. Radio Dla Ciebie
Wszelkie prawa zastrzeżone