Miesiąc czekania na dokumenty. Nie działa jedna trzecia USC w Warszawie

  • 17.06.2022 11:08

  • Aktualizacja: 06:41 26.07.2022

Jedna trzecia stołecznych siedzib Urzędu Stanu Cywilnego nie działa. Nie wznowiły obsługi mieszkańców po zniesieniu ograniczeń spowodowanych pandemią. Warszawiacy czekają np. na odpis aktu ślubu nawet cztery tygodnie.
Skończyły się ograniczenia w działaniach urzędu wprowadzone podczas pandemii, ale nieczynne są siedziby USC na Białołęce, Ochocie, Wilanowie, Wesołej i Woli. Mieszkańcy muszą załatwiać swoje sprawy w innych dzielnicach.

Wyłączone "z różnych przyczyn"

- Część siedzib USC m.st. Warszawy została czasowo wyłączona z bezpośredniej obsługi mieszkańców ze względu na zachowanie obostrzeń obowiązujących w czasie trwania stanu epidemii. Pomimo ustania ówczesnej przyczyny niektóre z nich są nadal wyłączone z obsługi z różnych przyczyn – wyjaśnia ratusz.

Wskazuje, że pomieszczenia USC w Urzędzie Dzielnicy Wilanów zostały przekazane na czasowe użytkowanie przez Biuro Administracji i Spraw Obywatelskich w celu nadawania numerów PESEL cudzoziemcom i pozostają nadal w gestii tego biura. Pozostałe siedziby wymagają modernizacji i dostosowania do obecnych standardów obsługi klientów. We wrześniu zostanie uruchomiona siedziba USC m.st. Warszawy w dzielnicy Ochota, w nowej lokalizacji.

Jednocześnie informuje, że część spraw związanych z realizacją zadań urzędów stanu cywilnego można załatwić za pośrednictwem Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej, jak np. złożenie wniosku o odpis aktu stanu cywilnego, zgłoszenie urodzenia dziecka, czy złożenie wniosku o zmianę imienia lub nazwiska. Zgłoszenia zgonu można dokonać w każdej z siedzib USC m.st. Warszawy, również w każdej z siedzib istnieje możliwość złożenia oświadczenia o uznaniu ojcostwa i powrocie do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa natomiast w przypadku składania dokumentów do zawarcia małżeństwa nie obowiązuje żadna rejonizacja.

Miesiąc oczekiwania na odpis aktu ślubu

Jednak na odpis aktu ślubu trzeba czekać w stolicy nawet cztery tygodnie. Mieszkaniec Białołęki czekał na wydanie odpisu aktu ślubu niemal miesiąc. - Odpis był mi potrzebny dla PZU. Po śmierci teścia wnioskowałem o wypłatę ubezpieczenia i musiałem udokumentować swój związek rodzinny – mówi. Podkreśla, że sprawy nie mógł załatwić w swojej dzielnicy. Musiał pojechać na Targówek.

Ratusz zapytany o powód tak długiego oczekiwania podkreśla, że "w przypadku sporządzenia aktu małżeństwa wydanie odpisu następuje z chwilą stawienia się jednego z małżonków w USC".

Wyjaśnia, że wszystkie rodzaje odpisów z aktów stanu cywilnego, sporządzone w Systemie Rejestrów Państwowych, który zaczął funkcjonować od marca 2015 roku, wydawane są osobom uprawnionym, bezpośrednio po złożeniu przez nich wniosku.

"Natomiast akty stanu cywilnego, sporządzone w księgach stanu cywilnego przed wprowadzeniem Systemu Rejestrów Państwowych, wymagają każdorazowo jednostkowego, ręcznego przeniesienia z księgi do systemu elektronicznego" – czytamy w odpowiedzi przesłanej PAP.

Zapewnia, że urzędnicy starają się realizować wnioski w możliwie najkrótszym czasie.

"Jednakże na terminy realizacji wniosków o wydanie odpisów aktów stanu cywilnego, które zostały sporządzone w księgach ma wpływ także bardzo duża ilość wpływających wniosków do USC m.st. Warszawy, w przypadku wnioskowania o odpis aktu sporządzonego poza Warszawą kierowanie zleceń do USC na terenie kraju o przeniesienie aktów do systemu oraz bardzo duża ilość wniosków składanych za pośrednictwem platformy e-PUAP, spowodowana możliwością dokonania opłaty skarbowej bezpośrednio przez system, co jest niedostępne w wielu innych USC na terenie Polski" – tłumaczy urząd miasta.

Źródło:

PAP

Autor:

PL