CPK. Koleją z Ostrołęki do Giżycka. Wiemy, kto wykona analizę trasy

  • 29.06.2021 11:10

  • Aktualizacja: 03:34 26.07.2022

Spółka odpowiedzialna za budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego wybrała wykonawcę prac przygotowawczych dla budowy około 140-kilometrowego odcinka linii kolejowej numer 29: Ostrołęka - Łomża - Giżycko. Jest to kluczowy fragment tak zwanej "szprychy numer 3" na północnym wschodzie Polski.
Spółka podkreśla, że budowa nowego odcinka linii numer 29 między Ostrołęką, Łomżą i Giżyckiem oznacza duże korzyści dla pasażerów. Skróceniu ulegnie czas przejazdu pociągów łączących centralną Polskę z Podlasiem i Mazurami, zwiększając tym samym jeszcze bardziej potencjał turystyczny tego regionu.

Cena i doświadczenie


Przedmiotem postępowania jest przygotowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego. Za najkorzystniejszą spółka CPK uznała ofertę złożoną przez konsorcjum spółek: Egis Polska, Egis Rail i JAF Geotechnika, które zaproponowało cenę niewiele ponad 20 milionów złotych. O wyborze, oprócz ceny zdecydowało doświadczenie pracowników firmy.

W ramach studium powstanie analiza przebiegów planowanej linii kolejowej oraz inne specjalistyczne opracowania: techniczne, środowiskowe i ekonomiczne. Na ich podstawie spółka CPK wskaże preferowany przebieg linii w zakresie koniecznym do prowadzenia dalszych przygotowań. Studium ma powstać w ciągu 14 miesięcy, ale kilka dodatkowych miesięcy zarezerwowano na przygotowanie dokumentacji geologicznej i map projektowych.

Budowa "szprychy" trasy Warszawa - Tłuszcz - Wyszków - Ostrołęka - Łomża - Pisz - Giżycko będzie oznaczać liczne korzyści dla pasażerów. Do sieci połączeń dalekobieżnych włączone zostaną na przykład Łomża, Kolno, Pisz i Orzysz.

Linia zapewni skrócenie przejazdu z Warszawy: do Ostrołęki do godziny, do Łomży do 1 godziny 15 minut, do Kolna - półtorej godziny, do Pisza - 1 godziny 45 minut, do Orzysza do 2 godzin i do Giżycka do 2 godzin 15 minut. Ponadto na dotychczasowych liniach kolejowych zwiększy się przepustowość na potrzeby przewozów regionalnych i towarowych.

Pierwsze prace za dwa lata


Według harmonogramu, pierwsze roboty budowlane między Ostrołęką i Łomżą mają ruszyć w 2023 roku i potrwać do końca 2027 roku.

To nie koniec inwestycji CPK w tym regionie. Spółka CPK zobowiązała się też, że dofinansuje prowadzone przez samorządy prace przygotowawcze dla modernizacji poprzecznej lokalnej linii kolejowej numer 223 z Orzysza przez Mikołajki, Mrągowo i Biskupiec do Czerwonki. Inwestycja została zakwalifikowana do drugiego etapu naboru w ramach Programu Kolej+, który jest realizowany przez PKP PLK.

Program Kolejowy CPK zakłada budowę łącznie prawie 1800 kilometrów nowych linii, które mają powstać do końca 2034 roku. Na te inwestycje składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 "szprych" prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK.

Źródło:

IAR

Autor:

PL