Inwestorzy zainteresowani budową CPK. Co dalej z Lotniskiem Chopina?
Resort infrastruktury planuje przedstawić nawet trzy warianty przyszłości warszawskiego Lotniska Chopina w kontekście budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) - poinformował we wtorek wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała. - Prawdopodobnie w czerwcu powinny zakończyć się analizy, które odpowiedzą na pytania co z Lotniskiem Chopina do czasu uruchomienia CPK i co później. O tym będziemy rozmawiać z wszystkimi zainteresowanymi - powiedział Horała.
-
Chcielibyśmy sparametryzować dwa lub trzy realne, racjonalne ekonomicznie warianty, między którymi w toku dalszych dyskusji i konsultacji będziemy wybierać ten jeden optymalny. (...) Lotnisko Chopina na pewno nie pozostanie w takim kształcie i funkcji jak teraz. (...) W sposób oczywisty nie będzie dużym przesiadkowym portem lotniczym, bo tę funkcję przejmie CPK - powiedział Marcin Horała. Centralny Port Komunikacyjny - według rządu - ma być najważniejszą polską inwestycją infrastrukturalną - węzłem przesiadkowym, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy.
Inwestycje kolejoweCPK zakłada intensywny rozwój sieci połączeń kolejowych oraz drogowych na terenie całego kraju. Port ma powstać 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha; w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo ok. 100 mln. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł niedaleko portu lotniczego i połączenia, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. Zgodnie z zapowiedziami, pierwszy etap budowy portu powinien powstać do końca 2027 r.
Zainteresowanie budową CPKWśród firm, które zgłaszają się, by sfinansować budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego są zarówno inwestorzy kapitałowi, jak i branżowi - poinformował wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała. -
Wśród zainteresowanych potencjalnych inwestorów, którzy chcą sfinansować budowę CPK są zarówno inwestorzy czysto kapitałowi, jak i branżowi - powiedział Horała. Wiceminister wyjaśnił, że wśród firm zainteresowanych udziałem w projektowaniu i budowie CPK są takie, które chętnie stałyby się współwłaścicielami CPK i wyłożyłyby kapitał na inwestycję. -
Z kolei firmy, które będąc branżowymi, bardziej specjalistycznymi inwestorami, mówią, że mają nawiązaną stałą współpracę z bankami, instytucjami finansowymi, które finansowanie dla CPK zapewnią - dodał.
Horała powiedział też, że wśród zainteresowanych finansowaniem CPK są również fundusze emerytalne czy inwestycyjne, "które dostrzegają, że inwestycja w CPK dałaby dobrą stopę zwrotu" i jednocześnie infrastrukturę zabezpieczającą zainwestowane pieniądze. Wiceminister powiedział, że ostateczne decyzje odnośnie sposobu zabezpieczenia finansowania dla CPK zapadną w ciągu roku, półtora.
CPK największą inwestycjąCentralny Port Komunikacyjny - według rządu - ma być najważniejszą polską inwestycją infrastrukturalną - węzłem przesiadkowym, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. CPK zakłada intensywny rozwój sieci połączeń kolejowych oraz drogowych na terenie całego kraju. CPK ma powstać 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha; w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo ok. 100 mln. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł niedaleko portu lotniczego i połączenia, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. Zgodnie z zapowiedziami, sam port powinien być zbudowany do końca 2027 r.