GDDKiA: S7 na odcinku Warszawa-Kiełpin gotowe w 2025 roku

  • 18.09.2019 18:31

  • Aktualizacja: 00:54 26.07.2022

Jak poinformowali w środę przedstawiciele GDDKiA w 2025 roku planowane jest oddanie do użytku blisko 13 kilometrów odcinka trasy S7 na odcinku Warszawa - Kiełpin. Przetarg na budowę ma zostać ogłoszony do końca 2020 roku, a jej koszt ma wynieść prawie dwa miliardy złotych.
W środę w Warszawie przedstawiciele stołecznego oddziału GDDKiA oraz firmy Value Engineering podpisali umowę na stworzenie wstępnego projektu technicznego dla trasy S7 na odcinku Kiełpin–Warszawa. Zastępca dyrektora oddziału GDDKiA w Warszawie Jarosław Wąsowski wyjaśnił na konferencji prasowej, że wykonawca będzie miał 12 miesięcy na przygotowanie odpowiedniej dokumentacji. Wartość zamówienia to ponad cztery miliony złotych.

Przebieg trasy 

Nowa trasa będzie miała 12,9 km i zaczynać się będzie w okolicach Dziekanowa Leśnego i kończyć na istniejącej trasie S8 na stołecznym węźle NS. Droga przebiegać będzie przez gminy Łomianki, Izabelin oraz przez stołeczne dzielnice Bielany i Bemowo. Na trasie ma powstać pięć węzłów oraz dwa tunele, które mają mieć razem ponad dwa km długości. Nowy odcinek ma mieć dwie jezdnie w obie strony po trzy pasy.



Wąsowski poinformował, że przetarg na budowę nowej trasy ma zostać ogłoszony pod koniec 2020 roku, a umowa ma być podpisana w 2021 roku. Budowa potrwa do 2025 roku, a szacunkowy koszt inwestycji to ponad 1,9 mld zł.

Pierwszy odcinek już w 2021 r.

Jak wynika z wypowiedzi dyrektora, całą S7 od Warszawy do północnej granicy Mazowsza będziemy mogli pojechać właśnie w 2025 r. W 2021 roku oddany do użytku ma być najdłuższy odcinek (70 km) od granicy województwa do Płońska. Inny - 9 km - odcinek (Kiełpin - Czosnów) ma być przejezdny w 2024 roku.

Cztery warianty obwodnicy 

P.o. dyrektora generalnego GDDKiA Tomasz Żuchowski poinformował ponadto, że "w niedługim czasie" dyrekcja ma wybrać jedną z czterech koncepcji przebiegu dużej obwodnicy Warszawy. Dodał, że na pierwsze efekty, czyli oddanie pierwszych odcinków planowanej trasy, trzeba będzie poczekać ok. 10 lat. Żuchowski wyjaśnił, że przez rok w GDDKiA trwały prace nad "studium korytarzowym", czyli potencjalnymi możliwościami przebiegu dużej obwodnicy stolicy.

Pierwszy wariant przewiduje trasę o długości 380 km, z czego ok. 100 km jako autostrada - A1 (Toruń - proponowany węzeł Grabowiec) - Płock - Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej - OAW (opcja w sąsiedztwie Tłuszcza). Szacunkowa wartość inwestycji to 24,1 mld zł.

Drugi wariant, A1 (Toruń - istniejący węzeł Lubicz) - Płock - Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej (opcja nawiązująca do przebiegu DK50 i DK62 na południe od Wyszkowa) ma mieć długość 412 km, z czego ok. 110 km jako autostrada. Szacowana wartość to 26 mld zł.

Trzeci wariant, A1 (Włocławek - istniejący węzeł Włocławek Północ) - Płock - Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej (według opcji jak dla wariantu pierwszego z korektami w rejonie Sochaczewa i Piaseczna), o długości 362 km, z czego ok. 95 km jako autostrada. Planowana wartość w tym przypadku to 22,9 mld zł.

Ostatni czwarty wariant, A1 (Ciechocinek/Włocławek - proponowany węzeł Brudnowo) - Płock - Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej (według opcji jak dla wariantu drugiego z korektami w rejonie Sochaczewa, Piaseczna i Wyszkowa), zakłada że obwodnica będzie miała 398 km, z czego ok. 105 km jako autostrada. Szacunkowy koszt to 25,4 mld zł. (PAP)

Źródło:

PAP

Autor:

MT