GDDKiA publikuje poradnik po incydentach w tunelu POW [ZOBACZ]

  • 09.01.2022 15:57

  • Aktualizacja: 14:18 30.08.2022

Przepisowa prędkość i bezpieczny dystans nie zawsze wystarczą. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych przypomina, jak zachowywać się podczas zagrożeń w tunelach drogowych. Drogowcy alarmowali w ostatnich dniach o nieodpowiedzialnych zachowaniach kierowców m.in. w otwartym w grudniu tunelu Południowej Obwodnicy Warszawy.
Pierwszą z opisanych w poradniku sytuacji jest samochodowy zator, spowodowany na przykład wypadkiem. Przede wszystkim zachowujmy co najmniej 50 metrowy dystans podczas jazdy - radzi Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Jeżeli dojdzie do awarii samochodu - jeśli to możliwe - nie zawracajmy i wyjedźmy zgodnie z kierunkiem jazdy. Warto też słuchać komunikatów z głośników i tych nadawanych drogą radiową.

Wszystkie części poradnika w formie wideo TUTAJ.

W Warszawie obecnie są dwa tunele drogowe - w ciągu Wisłostrady oraz otwarty przed minionymi świętami Bożego Narodzenia tunel pod Ursynowem w ramach Południowej Obwodnicy Warszawy. Początkiem stycznia pisaliśmy o niecodziennych zachowaniach kierowców w tunelu POW. Zdarzały się sesje zdjęciowe czy... próby stania na głowie.

Zdecydowana większość zachowuje się zgodnie z przepisami. Niestety, zdarzają się też wyjątkowo nieodpowiedzialni użytkownicy, którzy narażają na niebezpieczeństwo innych użytkowników najdłuższego w Polsce tunelu – podkreśliła rzeczniczka warszawskiego oddziału GDDKiA Małgorzata Tarnowska. – Filmy oraz zdjęcia dokumentujące naruszenie prawa będą przekazane policji – dodała.

Najdłuższy w Polsce

Ostatni odcinek Południowej Obwodnicy Warszawy został otwarty 20 grudnia. Do dyspozycji kierowców oddano najdłuższy tunel w Polsce liczący 2335 metrów. Obie nawy tunelu mają po trzy pasy ruchu oraz pas awaryjny.

Dzień po otwarciu tunelu o wrażenia zapytaliśmy kierujących.

W ścianach zewnętrznych obu naw tunelu, co ok. 125 metrów, ulokowano po 19 nisz alarmowych. Z kolei w ścianach wewnętrznych jest po dziewięć nisz, każda co 250 metrów, a w nich przejścia ewakuacyjne do sąsiedniej nawy. W każdej z nisz znajduje się telefon alarmowy, gaśnica i koc przeciwpożarowy, a w przejściach ewakuacyjnych – po obu stronach – są również hydranty. Dodatkowe wnęki alarmowe znajdują się także przed wlotem i za wyjazdem z tunelu. Dodatkowo w nich zamontowane są hydranty.

Bezpieczeństwo w tunelu non stop monitorują 134 kamery. 22 to kamery szybkoobrotowe zamontowane na wlotach i wylotach z tunelu oraz naprzeciwko przejść awaryjnych. Pozostałe to kamery stałopozycyjne, z czego 104 zamontowano wzdłuż wewnętrznych ścian tunelu, a 8 na wlotach i wylotach. „Te ostatnie będą pozyskiwały obraz dla systemu automatycznego rozpoznawania tablic rejestracyjnych, zintegrowanego z pętlami indukcyjnymi wewnątrz tunelu, wykorzystywanego przy określaniu poziomów swobody ruchu czy zbierania danych statystycznych czasów przejazdu” – podkreśliła Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

„W każdej nawie zamontowano 19 czujników pożaru, a pod stropem tunelu – na całej jego długości – ułożono trzy nitki liniowych czujników temperatury. W stacjach transformatorowych, wentylatorni oraz pomieszczenia technicznych również zamontowane są czujki temperatury” – podała GDDKiA.

Ograniczenie do 80 km/h

W tunelu na ursynowskim odcinku Południowej Obwodnicy Warszawy jest prowadzony odcinkowy pomiar prędkości. – Kontrole będą prowadzone z wykorzystaniem 12 kamer, wykonujących pomiary na trzech pasach ruchu w obu kierunkach – poinformowała rzeczniczka Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego Monika Niżniak.

Źródło:

RDC/PAP

Autor:

Adam Abramiuk/PG