Na Ursynowie budowniczowie Południowej Obwodnicy Warszawy porządkują tereny nad tunelem trasy. Natomiast w samym tunelu zakończono już m.in. wypełnianie ścian żelbetowych, budowę przejść awaryjnych oraz wnęk pod urządzenia przeciwpożarowe – poinformowała Małgorzata Tarnowska z warszawskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Rzeczniczka warszawskiego oddziału GDDKiA przekazała najnowsze informacje dotyczące postępu prac na budowie ursynowskiego odcinka Południowej Obwodnicy Warszawy. – W nawie północnej tunelu położono już około jednego kilometra podbudowy betonowej, przedostatniej warstwy konstrukcji nawierzchni drogi ekspresowej. To na niej będzie układana nawierzchnia z betonu cementowego, taka jak na oddanych do ruchu dwóch odcinkach S2 POW, pomiędzy węzłami Warszawa Wilanów i Lubelska – powiedziała Tarnowska.
Prace nad tunelem POW
Wskazała, że wykonawca zakończył już wypełnianie ścian żelbetowych, budowę przejść awaryjnych oraz wnęk pod urządzenia przeciwpożarowe. – Kontynuowane są prace związane z budową chodników oraz elementów betonowych odwodnienia liniowego. Ściany tunelu pokrywane są powłoką antykorozyjną, a pod sufitem montowane są wentylatory strumieniowe – podkreśliła.
Zaznaczyła, że oprócz prac w tunelu na Ursynowie zagospodarowywany jest teren nad tunelem Południowej Obwodnicy Warszawy. – Oprócz porządkowania terenu po wykopie prowadzone są również prace przy odbudowie ulic rozebranych na czas budowy tunelu – poinformowała.
– Na ul. Płaskowickiej, w kierunku ul. Branickiego, na lewej jezdni wykonana została warstwa ścieralna nawierzchni, natomiast pomiędzy ulicami Rosoła i Cynamonową ułożono podbudowę z kruszywa. Po zachodniej stronie al. KEN prowadzone są roboty brukarskie, podobnie jak na zachodniej jezdni ul. Rosoła, gdzie kierowcy mają do dyspozycji wschodnią część ulicy – wyliczyła.
Przekazała również, że na dwóch łącznicach węzła Puławska – gdzie istniejąca trasa łączy się z nowo budowaną – ułożono warstwę ścieralną drogi. – Dobiega końca budowa obiektu, w którym będzie się mieściło Centrum Zarządzania Tunelem, a docelowo także Krajowe Centrum Zarządzania Ruchem. W jego pomieszczeniach w styczniu pojawią się pierwsze elementy wyposażenia. Finiszują prace związane z budową stacji wentylatorowych i transformatorowych przy obu portalach tunelu – podała.
Poinformowała także, że zaawansowanie prac na ursynowskim odcinku Południowej Obwodnicy Warszawy wynosi 89 procent. – Zgodnie z podpisanym aneksem do umowy wydłużono czas na ukończenie robót do końca marca 2021 r. Powodem wydłużenia czasu na ukończenie była m.in. długotrwała procedura uzyskiwania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej oraz proces zawierania umów z gestorami sieci. Kierowcy pojadą tunelem w II kwartale 2021 r., po zakończeniu odbiorów i uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie – podkreśliła.
#S2 #POW na #Ursynów znikają ślady po wielkim wykopie, jaki pojawił się wraz z rozpoczęciem budowy #POW #S2. Humusowane są ostatnie fragmenty terenu nad stropem, a większość prac prowadzona jest kilka metrów poniżej, w tunelu. Szczegóły: https://t.co/YZ0vPEdfIi #FunduszeUE pic.twitter.com/J8qb7cHnSn
— GDDKiA Warszawa (@GDDKiA_Warszawa) January 14, 2021
Zakaz dla aut powyżej 3,5 tony
Od 22 grudnia kierowcy mają do dyspozycji ponad 15 kilometrów Południowej Obwodnicy Warszawy pomiędzy węzłami Warszawa Wilanów a Lubelska wraz z nowym mostem na Wiśle. Na trasę można dostać się poprzez cztery węzły: Warszawa Wilanów, Wał Miedzeszyński, Patriotów oraz Lubelska. Zgodnie z zapisami decyzji środowiskowej, jak i w oparciu o przepisy prawa (zachowanie odpowiedniej odległości między węzłami czy też obszarem łączenia się ruchu tranzytowego z lokalnym) obowiązuje ograniczenie prędkości do 100 km/h. Drugim ograniczeniem jest zakaz poruszania się tym odcinkiem dla samochodów powyżej 3,5 tony. – To efekt uzgodnień z m.st. Warszawa – podała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Na węźle Lubelska kierowcy mogą wjechać z POW na autostradę A2 w kierunku Mińska Mazowieckiego i odwrotnie, korzystając z ponad 1,5 km trasy głównej łączącej ekspresówkę z autostradą. W tym miejscu udostępnione są także łącznice umożliwiające zjazd z S2 w kierunku Lublina. Zamknięte są natomiast łącznice zjazdowe i wjazdowe z węzła Lubelska w kierunku Zakrętu i odwrotnie, zarówno od strony Wilanowa jak i Mińska Mazowieckiego. Bez zmian pozostanie organizacja ruchu na przyszłej S17 w obrębie węzła Lubelska, gdzie kierowcy korzystają z zachodniej jezdni w obu kierunkach. Jadąc od strony Lublina, będzie można jednak wjechać łącznicą węzła na POW w kierunku Wilanowa. Prace na węźle Lubelska zakończą się wiosną przyszłego roku.
– Łączny koszt budowy trzech odcinków S2 stanowiących fragment Południowej Obwodnicy Warszawy to ok. 4,6 mld zł, z czego blisko 1,7 mld zł to wysokość dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko – przekazała Małgorzata Tarnowska.
Czytaj też:
Minister infrastruktury: autostrada A2 powstanie do 2025 roku