Fryzjerzy wracają do pracy. "Usługi droższe nawet o 20 procent"

  • 18.05.2020 07:39

  • Aktualizacja: 14:07 30.08.2022

Decyzją rządu, od 18 maja do pracy mogą wrócić fryzjerzy i pracownicy salonów kosmetycznych. - Ceny usług wzrosną nawet o 20 procent - mówiła w audycji "Jest sprawa" Dorota Pietracha, przewodnicząca Ogólnopolskiej Komisji Fryzjersko-Kosmetycznej. Jak tłumaczyła, to przez konieczność częstszego stosowania środków dezynfekujących.
- Ceny muszą wzrosnąć (...) Nie mamy na to żadnego wpływu. Konieczne do stosowania środki do dezynfekcji są dwa razy droższe - mówiła Dorota Pietracha w Radiu dla Ciebie.

Przewodnicząca Ogólnopolskiej Komisji Fryzjersko-Kosmetycznej odniosła się też do nielegalnej działalności prowadzonej przez fryzjerów podczas kwarantanny. - Nie przychylam się ku temu (...) Bezpiecznie jest tylko na terenie salonu, w miejscu, które na pewno jest dezynfekowane - zaznaczyła.

Z kolei Julian Żelaznowski z ministerstwa rozwoju stwierdził, że kolejny etap odmrożenia gospodarki zahamuje rozrastanie się szarej strefy. - Szara strefa we fryzjerstwie rozwijałaby się, gdyby salon pozostały zamknięte. Od poniedziałku problem zniknie - podkreślił

Gospodarka od poniedziałku wchodzi w trzeci etap znoszenia restrykcji, które zostały nałożone przez rząd, by zminimalizować rozprzestrzenianie się epidemii koronawirusa.

Salony fryzjerskie z zaostrzonymi zasadami higieny i bezpieczeństwa

Resort rozwoju przygotował wytyczne dla fryzjerów, w których zapisano, że w salonach obowiązuje zasada: jeden fryzjer z zestawem czystych narzędzi dla jednego klienta.

Wymagane jest też zachowanie 1,5 m odległości między stanowiskami pracy i pracownikami.

Resort ogłosił, że dla bezpieczeństwa klientów fryzjerzy są zobowiązani do noszenia rękawiczek, maseczek, a nawet gogli i przyłbic przy wykonywaniu usług, a także stosowania odzieży ochronnej lub dedykowanej odzieży roboczej. "Codziennie przed rozpoczęciem pracy zalecamy fryzjerom pomiar temperatury ciała przy pomocy termometru bezdotykowego. W przypadku wystąpienia objawów choroby, należy natychmiast odsunąć pracownika od pracy" - podało ministerstwo w wytycznych.

Wizyty umawiane przez internet lub telefon

Wytyczne obligują też do przyjmowania jedynie osób zdrowych i nie będących w kwarantannie lub pod nadzorem epidemicznym.

Według MR, napoje można serwować wyłącznie w opakowaniach jednorazowych. Należy również oczyszczać każdą dotykaną powierzchnię kilka razy w ciągu dnia, a meble i wszystkie urządzenia dezynfekować po każdym kliencie.

Resort zobowiązał klientów do umawiania wizyt przez internet lub telefon. Klient w salonie powinien "zachować bezpieczną odległość 1,5 m, mijając się z innymi osobami w salonie, nosić jednorazowe maseczki i rękawiczki oraz dokonywać płatności w sposób bezkontaktowy" - poinformowało ministerstwo.

MR zwraca uwagę, że w przypadku niemożności zapewnienia minimum 1,5 m odległości pomiędzy stanowiskami, rekomenduje zainstalowanie ekranów ochronnych (przepierzenia, ścianki) między stanowiskami. Resort dodał, że przepierzenia powinny być wykonane z materiału nieprzepuszczającego powietrze, np. plexi skutecznie oddzielającej pracowników. W salonie nie ma możliwości skorzystania z poczekalni.

Dłuższy czas między klientami

W wytycznych znalazła się również zasada, że od zakończenia usługi do przyjęcia kolejnego klienta powinno upłynąć tyle czasu, ile wymagane jest przy zastosowaniu danego środka do dezynfekcji.

W poniedziałek przywrócona zostanie też działalność gastronomiczna, przy zastrzeżeniu jednak, że będzie się ona odbywać jedynie na zewnątrz, w ogródkach restauracyjnych. Równocześnie też od 25 maja ruszą zajęcia opiekuńcze w klasach I-III oraz konsultacje dla ósmoklasistów i maturzystów.

Posłuchaj:

Jest Sprawa: Do fryzjera w maseczce, na kawę z dystansem? Działalność usługowa w nowej rzeczywistości

Źródło:

RDC

Autor:

Jerzy Chodorek/PG