To ważny rok dla Centralnego Portu Komunikacyjnego. Znamy plany spółki na najbliższe 12 miesięcy. Najważniejszym krokiem będzie przygotowanie dokumentacji do wbicia pierwszej łopaty. – Planujemy złożyć wniosek o decyzję środowiskową dla portu Solidarność – informuje rzecznik Centralnego Portu Komunikacyjnego Konrad Majszyk.
– W grudniu przedstawiliśmy preferowaną lokalizację lotniska, zrobiliśmy to w ten sposób, żeby lotnisko znalazło się na terenach jak najmniej zabudowanych i żeby ocalić obiekty ważne dla społeczności lokalnej. Teraz ta lokalizacja zostanie doprecyzowana, między innymi przy udziale planer mastera – mówi Majszyk.
Spółka liczy na uzyskanie decyzji w przyszłym roku. – Wybierzemy też projektanta terminalu wraz z węzłem kolejowym – dodaje rzecznik CPK. – To postępowanie trwa, jest zaawansowane. Chcemy być przygotowani, żeby już w tym roku zawrzeć umowę i rozpocząć prace na części terminalowej – mówi.
Dobrowolne nabycia
– Kontynuujemy Program Dobrowolnych Nabyć – podaje też Majszyk. – Do PDN-u zgłosiło się ponad 200 właścicieli i zgłaszają się kolejni. Nasze działania są skoncentrowane na tym, żeby jak największą część nieruchomości przejąć poprzez Program Dobrowolnych Nabyć – zapewnia.
Spółka przygotowuje także studium wykonalności dla linii kolejowych do lotniska. – Prace był zlecane konsekwentnie od połowy ubiegłego roku. Wśród linii dużych prędkości, dla których w tym roku będziemy mieli gotowe studia wykonalności i wariant inwestorski, znajduje się trasa z Warszawy przez przyszłe lotnisko, do Łodzi, Wrocławia, aż do granicy czeskiej – podaje Majszyk.
Łącznie będzie około 400 kilometrów nowej linii kolejowej.
CPK – co to będzie?
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który ma integrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu na obszarze ok. 3000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie.
Lotnisko Incheon zostało otwarte w 2001 r. Decyzja o jego budowie zapadła po Igrzyskach Olimpijskich w Seulu w 1988 r., w związku z niewystarczającą przepustowością lotniska Gimpo. Port lotniczy znajduje się na wyspie Yeongjong-Yongyu, 52 km od centrum Seulu. W 2019 roku Incheon obsłużył ponad 71 mln pasażerów.
Czytaj też:
Budowa CPK we współpracy z Koreą. Port w Seulu głównym partnerem