SŁUCHAJ ONLINE
MENU

Budowa CPK. Jest wykonawca prac przygotowawczych dla linii kolejowej

fot. PKP Intercity/materiały prasowe

Spółka Centralny Port Komunikacyjny wybrała wykonawcę prac przygotowawczych dla 140-kilometrowego odcinka nowych torów kolejowych na trasie Warszawa Zachodnia – CPK – Łódź. Ma być oddany do użytku przed końcem 2027 roku i będzie pierwszym elementem systemu kolei dużych prędkości.

„Spółka Centralny Port Komunikacyjny wybrała najkorzystniejszą ofertę prac przygotowawczych dla odcinka Warszawa Zachodnia – CPK – Łódź. To 140 km nowych torów kolejowych, które stworzą pierwszy element systemu kolei dużych prędkości w Polsce”- poinformowała spółka w piątkowej informacji prasowej.

Krótszy dojazd z Warszawy

Jak podkreślono, nowe tory kolejowe umożliwią dojazd z Warszawy do CPK w 15 minut, a ze stolicy do Łodzi – w 45 minut (obecnie 1 godz. 20 min.). Z Łodzi do CPK pasażerowie dotrą pociągiem w 30 minut.

Spółka tłumaczy, że linia pozwoli na włączenie Portu „Solidarność”, budowanego w ramach CPK, w system kolei dużych prędkości w Polsce, a w ramach kolejnych etapów poprowadzi dalej w stronę Wrocławia i granicy z Czechami (docelowo powstanie także kolejowa odnoga w kierunku Poznania).

Jak poinformowało CPK, za najkorzystniejszą ofertę uznano konsorcjum firm IDOM, Multiconsult, Transprojekt Gdański i Arcadis. Wspólnie przygotują one studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe dla planowanej nowej linii kolejowej Warszawa – CPK – Łódź (bez odcinka w obrębie węzła CPK, którego dotyczy inny z trwających obecnie dziewięciu przetargów kolejowych CPK).

Koszt inwestycji

Spółka przekazał, że zwycięskie konsorcjum złożyło ofertę opiewającą na kwotę 24,7 mln zł. Pozostałe oferty złożono przez konsorcja: Egis i Jaf-Geotechnika (29,5 mln zł netto) oraz Voessing Polska i Instytut Kolejnictwa (30,9 mln zł). O wyborze zdecydowały cena (w 50 proc.) i doświadczenie personelu (pozostałych 50 proc.).

„Działając wspólnie z wybranym wykonawcą wyznaczymy optymalny przebieg dla pierwszej linii wchodzącej w skład programu CPK. Kluczowej z punktu widzenia obsługi Portu Solidarność, a jednocześnie jednego z najważniejszych elementów nowej sieci transportu publicznego. Zaczniemy tak szybko, jak to jest możliwe. Popisanie umowy nastąpi natychmiast po zakończeniu procedur koniecznych dla zapewnienia transparentności działania” – powiedział, cytowany w informacji prasowej, prezes CPK Mikołaj Wild.

Spółka tłumaczy, że zgodnie z prawem zamówień publicznych przed zakończeniem postępowania muszą zostać dopełnione ostatnie formalności. W postępowaniu mogą zostać złożone odwołania, które mogą wpłynąć na przedłużenie procedury. Jej zwieńczeniem będzie podpisanie umowy z wykonawcą, który rozpocznie realizację zleconych usług.

Pociągi mają jechać 350 km/h

Na przygotowanie STEŚ wybrany w przetargu wykonawca będzie miał ok. 10 miesięcy (realizacja i rozliczenie całej umowy może potrwa pięć miesięcy dłużej, ponieważ przedmiot zamówienia zawiera w sobie także dokumentację geologiczną i mapy do celów projektowych).

W ramach STEŚ wykonawca dostarczy spółce CPK m.in. prognozy ruchu, a także analizy – np. ruchowo-eksploatacyjne, techniczne, środowiskowe i wielokryterialne – oraz przygotuje dokumentację geologiczno-inżynierską, mapy do celów projektowych. Celem STEŚ jest opracowanie dla linii kolejowej specjalistycznej dokumentacji na potrzeby projektowe wraz ze wskazaniem jej rekomendowanego przebiegu. Jak podało CPK, na 140-kilometrowym odcinku Warszawa – CPK – Łódź pociągi mają się rozpędzać do maksymalnie 250 km/godz. Jednocześnie parametry projektowe (np. promienie łuków) umożliwią podniesienie prędkości w przyszłości do 350 km/h – jeśli będzie taka potrzeba. Na potrzeby systemu dużych prędkości CPK zakłada zastosowanie zasilania 25 kV AC.

Nowa linia Warszawa – Łódź, jako element tzw. „szprychy” nr 9, będzie powiązana z istniejącymi szlakami, czyli z linią nr 3 między stacjami Ożarów Mazowiecki i Błonie; linią nr 11 między stacjami Bełchów i Łowicz Główny; liniami nr 17, 458 i 541 (poprzez wschodnią głowicę stacji Łódź Widzew). „Według harmonogramu pierwsze roboty budowlane mają ruszyć w 2023 r. CPK zakłada, że odcinek linii łączący Łódź przez CPK z Warszawą zostanie oddany do użytku przed końcem 2027 r.” – podano.

Następnym etapem prac przygotowawczych – po wykonaniu STEŚ – będzie opracowanie dokumentacji projektowej, czyli m.in. projektu koncepcyjnego, materiałów do decyzji środowiskowej i projektu budowlanego. Spółka CPK jest na etapie wstępnych konsultacji rynkowych przed ogłoszeniem przetargu na umowę ramową dotyczącą opracowania dokumentacji projektowej dla 30 zadań inwestycyjnych CPK.

Budowa CPK a infrastruktura kolejowa

Program Kolejowy CPK zakłada budowę łącznie prawie 1800 km nowych linii, które mają powstać do końca 2034 r. Na te inwestycje składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 „szprych” prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą a Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Na ok. 3 000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. CPK ma być wybudowany do 2027 r. wraz z realizacją niezbędnych połączeń z komponentami sieci kolejowej i drogowej.

Czytaj też:

Marcin Horała o masterplanie CPK: rozstrzygnięcie przetargu w sierpniu

NAJNOWSZE INFORMACJE
RADIO DLA CIEBIE
  • Warszawa: 101 FM
  • Ostrołęka: 100,8 FM
  • Ostrów: 87,6 FM
  • Płock: 101,9 FM
  • Radom: 89,1 FM
  • Siedlce: 103,4 FM
  • DAB+
PUBLICYSTYKA
MUZYKA


wydanie online:
nm@rdc.pl

© 2021 Polskie Radio S.A. Radio Dla Ciebie
Wszelkie prawa zastrzeżone