Coraz bliżej połączenia Zegrze - Przasnysz. Jest umowa partnerstwa

  • 22.11.2021 19:08

  • Aktualizacja: 14:17 30.08.2022

Tory na trasie Zegrze - Przasnysz, kilka stacji i przeprawa mostowa na Narwi - 19 samorządów z północnego Mazowsza podpisało umowę partnerstwa w tej sprawie. Dokument jest niezbędny w ramach drugiego etapu naboru projektów do krajowego programu Kolej Plus.
Teraz podpisany dokument trafi do PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. "Decyzja o wyborze projektów do realizacji ma zapaść w najbliższym czasie" - napisał urząd marszałkowski.

Jest o co walczyć

Jak podkreśla cytowany w komunikacie marszałek Adam Struzik, jest o co walczyć, bo stawka jest wysoka.

- Zabiegamy o naprawdę duży projekt. I chodzi tu zarówno o jego wartość finansową, jak i społeczno-gospodarczy wpływ na tę część Mazowsza. Zrównoważony i dostępny transport to jeden z naszych priorytetów. Uruchomienie połączenia kolejowego między Warszawą a Przasnyszem to byłby przełom, i świetna wiadomość dla mieszkańców codziennie dojeżdżający do pracy, szkół czy inwestorów szukających nowych terenów pod swoją działalność – podkreślił marszałek.

- Bardzo cieszy taka współpraca między samorządami - mówi z kolei wicemarszałek Mazowsza Wiesław Raboszuk. - Jest nas sporo z różnych powiatów: legionowski, pułtuski, makowski i przasnyski. Poszczególnych gmin nie będę wymieniał, bo jest ich dużo. Cieszy, że wspólnie będziemy działać przy tym przedsięwzięciu - dodaje.

Lider projektu to miasto i gmina Serock. Pozostałymi samorządami uczestniczącymi w projekcie jako partnerzy są: gminy Pokrzywnica i Winnica, miasto Pułtusk, gminy: Karniewo, Szelków, Płoniawy Bramura, Krasne, Przasnysz, miasto Maków Mazowiecki, miasto Przasnysz, powiaty: legionowski, pułtuski, makowski, przasnyski, a także gminy Wieliszew, Nieporęt oraz samorząd województwa mazowieckiego.

Trzy warianty trasy

Projekt zakłada budowę 70-kilometrowego odcinka kolejowego.

- Mamy przygotowane trzy warianty przebiegu o wartości od 1,7 do 2 mln zł - mówi burmistrz Serocka Artur Borkowski. - Linia o charakterze jednotorowym, ale z mijankami, czyli w kluczowych miejscach będą to co najmniej dwa tory o profilu osobowym z opcją towarową. Przewidywana prędkość to minimum 120 km/h - wyjaśnia.

Jeżeli projekt przejdzie drugi etap rekrutacji, samorządy będą mogły liczyć na zwrot 85 proc. kosztów poniesionych na przygotowanie wstępnego studium planistycznego. Jego opracowanie wspomógł samorząd Mazowsza, przekazując na przygotowanie dokumentu blisko 679 tys. zł z budżetu województwa.

W studium znalazły się m.in. analizy geologiczne, przestrzenne i środowiskowe. Ponadto z udziałem mieszkańców opracowano trzy wstępne warianty przebiegu trasy kolejowej. "Trwają jeszcze ostatnie poprawki, m.in. co do proponowanych trasowań na odcinku Serocka i Pułtuska, związane z dostosowaniem do obwodnic miast" - przekazał mazowiecki samorząd.

Każdy zyska

Jak zaznaczył wicemarszałek Wiesław Raboszuk, mieszkańcy Mazowsza są bardzo aktywni i interesują się tym projektem. - Samorządy rozmawiają i konsultują. Starają się na bieżąco informować. To bardzo ważne, bo to przedsięwzięcie będzie mieć bezpośredni wpływ na życie każdego mieszkańca tej części regionu – dodał.

Z kolei radny województwa mazowieckiego Konrad Wojnarowski zauważył, że jest to ogromna inwestycja, która zapewni mieszkańcom północnego Mazowsza dostęp do kolei.

- Wiele osób dojeżdża samochodami i autobusami z Przasnysza czy Pułtuska do pracy do Warszawy. Niestety, zabiera im to sporo czasu. Korki czy brak miejsc w autobusach to trudna codzienność. Kolej skróci czas, ale też poprawi komfort dojazdów – podsumował.

Koniec z wykluczeniem komunikacyjnym

Podpisana w poniedziałek umowa określ zasady współpracy, współfinansowania i przekazywania informacji między liderem a partnerami projektu. Czas jej realizacji przypada na lata 2021-2028.

- Ten projekt to rozwiązanie problemu wykluczenia komunikacyjnego mieszkańców powiatów legionowskiego, pułtuskiego, przasnyskiego i makowskiego. Mam nadzieję, że zyska uznanie PKP PLK - zaznaczyła radna województwa mazowieckiego Anna Brzezińska.

"Za kilka dni, samorząd Serocka – lider projektu złoży dokumentację konkursową, w tym zawartą dziś Umowę o Partnerstwa i wówczas okaże się, czy projekt zyska wsparcie" - podsumował urząd marszałkowski.

Koszt inwestycji szacowany jest na 1,7 mld zł, w tym blisko 1,5 mld to roboty budowlane. O środki z Programu Kolej Plus walczą jeszcze 74 inne projekty z całej Polski.

Źródło:

RDC/PAP

Autor:

Adam Abramiuk/PA