Budowa CPK w Baranowie. Mieszkańcy boją się oszustwa
23.05.2019 12:58
Aktualizacja: 14:03 30.08.2022
Mieszkańcy Baranowa boją się, że zostaną oszukani. Chodzi o wykup gruntów pod budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego. Ministerstwo infrastruktury już w ubiegłym roku zapowiedział, że niebawem ruszą rozmowy na ten temat, ale do tej pory z mieszkańcami, jak mówią, nikt się nie kontaktował.
Na razie rada społeczna powstała jedynie w Baranowie. W dwóch kolejnych gminach ma to nastąpić pod koniec maja. - Baranów będzie główną gminą w kontekście lokalizacji Portu Solidarność. Mamy tam partnerów do rozmowy, którzy są przedstawicielami lokalnej społeczności - mówi wiceminister, pełnomocnik rządu ds. CPK - Mikołaj Wild.
- Niepokój wśród mieszkańców towarzyszący realizacji inwestycji m.in. w Baranowie, jest duży - mówi członek rady społecznej z Baranowa Robert Pindor. - Mamy świadomość tego, że część osób będzie musiała oddać swoje nieruchomości. Rolnicy będą zmuszeni oddać także swoje źródła utrzymania - gospodarstwa. Jako rada społeczna chcemy wspierać mieszkańców w rozmowach z rządem - tłumaczy.
- Na razie jednak nic się nie dzieje. Rośnie niepewność - przekonuje wójt gminy Baranów Waldemar Brzywczy. - Każdy zaczął się rozglądać z miejscem do którego mógłby się przenieść. Utracą dorobek swojego życia. W naszej okolicy nie ma ziem, które mogliby przejąć rolnicy - zaznacza.
Jeden z największych w Europie
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.
Docelowo lotnisko będzie mogło być rozbudowane do przepustowości ok. 100 mln ludzi. Do końca 2019 r. mają się zakończyć prace przygotowawcze, a sam port powinien być zbudowany do końca 2027 r.