Bruce (Xiaoyu) Liu zwycięzcą XVIII Konkursu Chopinowskiego. Nagrodzony również Polak

  • 21.10.2021 02:16

  • Aktualizacja: 22:28 15.08.2022

Bruce (Xiaoyu) Liu z Kanady zajął I miejsce w XVIII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina - podał w nocy ze środy na czwartek dyrektor Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina Artur Szklener.
Kilka minut po godz. 2:00 w nocy jurorzy zeszli po schodach filharmonii, by ogłosić zebranym dziennikarzom swój werdykt. Dyrektor konkursu Artur Szklener powiedział, że obradowano wyjątkowo długo, ponieważ niełatwo było podjąć decyzję.

- Nie miejmy złudzeń, tu po prostu nie było słabych punktów. To był pojedynek gigantów. Top, topów - powiedział pianista Karol Radziwonowicz, autor audycji "O muzyce dla Ciebie" w RDC. - Nie było do tej pory takiego Konkursu Chopinowskiego, gdzie byłaby tak znakomita i duża liczba fantastycznych pianistów, którzy konkurowali ze sobą - przyznał.

Laureat pierwszego miejsca - Bruce (Xiaoyu) Liu z Kanady - mówił po ogłoszeniu werdyktu: - Nie wiem, co powiedzieć. Tyle emocji... Jestem zaszczycony tą nagrodą. Dziękuję jurorom i mojej rodzinie.



Konkursy inspirują

- Konkursy pomagają muzykom rozwijać się. Niektórzy mówią, że konkursy są niedobre dla muzyków, ale mnie one inspirują. Jeśli masz pasję do czegoś, po prostu to rób. Nie patrz na innych, na to, co mówią i myślą. Podążaj za tym, co uważasz za dobre dla siebie. Na swojej drodze zawsze napotkasz porażki, problemy i negatywne osoby, w takich momentach musisz podążać dalej i nie poddawać się - powiedział laureat po zagraniu koncertu finałowego.

Bruce (Xiaoyu) Liu urodził się 8 maja 1997 r. w Paryżu, ukończył Konserwatorium Muzyczne w Montrealu w klasie Richarda Raymonda, a obecnie kontynuuje naukę pod kierunkiem Dang Thai Sona. Współpracował z takimi zespołami, jak orkiestry symfoniczne Cleveland i Montrealu, Orkiestra Filharmonii Izraelskiej, Orchestra of the Americas, Camerata Jerusalem, dał serię koncertów z China NCPA Orchestra.

Ostatnio odbył też dwa tournees po Chinach z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Ukrainy i Orkiestrą Symfoniczną Lwowskiej Filharmonii Obwodowej, występując m.in. w pekińskich National Centre for the Performing Arts i Concert Hall oraz Oriental Arts Center w Szanghaju, a także z Orchestre Lamoureux w Salle Gaveau. Jest laureatem wielu międzynarodowych konkursów pianistycznych, m.in. w Sendai, Montrealu, Viseu i Tel Awiwie.

Pozostali nagrodzeni

Jeszcze przed finałem Karol Radziwonowicz przyznał, że spośród wybitnych bardzo trudno wybrać najwybitniejszego. - To nie jest sport, że ktoś zagrał szybciej, a ktoś wolniej. Ocena zawsze jest subiektywna. Poziom jest tak wysoki, że na pierwszym miejscu widziałbym szóstkę spośród finalistów - podkreślał.

Pierwsze miejsce należało jednak tylko do jednego pianisty. Z kolei drugie miejsce zajęli ex aequo Alexander Gadjiev reprezentujący Włochy i Słowenię oraz Kyohei Sorita z Japonii. Laureatem trzeciego miejsca jest Martin Garcia Garcia z Hiszpanii, czwartą nagrodę otrzymali ex aequo Japonka Aimi Kobayashi oraz Polak Jakub Kuszlik. Na piątym miejscu uplasowała się Leonora Armellini z Włoch, a szóste miejsce zajął JJ Jun Li Bui reprezentujący Kanadę.

Za najlepsze wykonanie sonaty nagrodzono Alexandra Gadjieva, nagrodę ufundował Krystian Zimerman. Nagrodę Polskiego Radia za najlepsze wykonanie mazurków otrzymał Jakub Kuszlik, a laureatem nagrody ufundowanej przez Filharmonię Narodową za najlepsze wykonanie koncertu został Martin Garcia Garcia.

Nagrody

Zwycięzca konkursu otrzyma 40 tys. euro od Prezydenta RP. Dostanie również 500 tys. jenów (ok. 17 tys. zł) od Prezydenta Miasta Hamamatsu. Ponadto Filharmonia Narodowa gwarantuje nagrodę 5 tys. euro za najlepsze wykonanie koncertu.

Fundatorem nagrody za drugie miejsce w wysokości 30 tys. euro jest Marszałek Sejmu RP, zaś kwota 20 tys. euro za trzecie miejsce pochodzi od Prezesa Rady Ministrów. Laureatom pierwszych trzech miejsc na podium przysługują medale: złoty, srebrny i brązowy. Laureaci czwartego, piątego i szóstego miejsca otrzymają odpowiednio nagrody: 15 tys. euro (ufundowane przez Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu), 10 tys. euro (ufundowane przez Ministra Spraw Zagranicznych) i 7 tys. euro wyznaczone przez Prezydenta m.st. Warszawy. Pozostałym finalistom zostaną przyznane wyróżnienia po 4 tys. euro.

Z kolei na najmłodszego z finalistów czeka nagroda 10 tys. złotych i 100 euro ufundowane przez Zbigniewa Kaszubę. Nagroda Filharmonii Narodowej za najlepsze wykonanie koncertu to 5 tys. euro, tyle samo co nagroda Polskiego Radia za najlepsze wykonanie mazurków, zaś nagroda za najlepsze wykonanie sonaty - 10 tys. euro.

Koncerty laureatów odbędą się w czwartek w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej, a w piątek i sobotę w Filharmonii Narodowej.

Nigdy nie było tak wysokiego poziomu

Powołując się na głosy krytyków i recenzentów, dyrektor konkursu powiedział, że tak wysokiego poziomu uczestników na Konkursie Chopinowskim nie było w całej jego historii. - To powoduje, że z każdego etapu na etap mieliśmy dosłownie tę samą sytuację, wielkiego niedosytu, dużych emocji i niesamowicie trudnych decyzji jurorów - dodał.

Zwrócił uwagę, że decyzje te polegały w zasadzie na tym, których pianistów nie dopuścić do następnego etapu. - Wszyscy rzeczywiście spełniali warunek, który jurorzy stawiają sobie zawsze w pytaniu "czy chciałbym jeszcze tego pianistę usłyszeć w podobnym repertuarze:. I rzeczywiście - chcieliśmy ich słyszeć w kolejnych etapach - wyjaśnił Szklener.

Zauważył, że efekt tego poziomu i samego podejścia jury można było zaobserwować również po finałach, dlatego jury przyznało osiem, a nie sześć nagród. - Przyznawanie nagród ex aequo wynikało z wyników głosowań, ponieważ podczas głosowań jury głosy bardzo często ważyły się fifty-fifty i wtedy jury decydowało o przyznaniu tej samej nagrody dwóm osobom - powiedział. - Zgodnie z regulaminem, w przypadku, kiedy głosy rozkładają się dokładnie po połowie, głos decydujący ma przewodnicząca jury - tłumaczył.

Nie było wątpliwości

Szklener wyjawił, że jego zadaniem była głównie pomoc w koordynacji prac jury. - Bardzo mi zależało, żeby nie wpływać w żaden sposób na decyzje merytoryczne jurorów, ale w dyskusji koordynowałem działania, dlatego że zwłaszcza po finale jury miało bardzo trudne zadanie - zauważył Szklener. Powiedział, że jury miało do podjęcia "kilkadziesiąt mikrodecyzji". - Zatem przeprowadzić jury przez cały ten proces decyzyjny było nie lada sztuką - przyznał.

Pytany o werdykt jury dotyczący zwycięzcy konkursu, odparł, że "pierwsza nagroda była poza wszelkimi wątpliwościami od początku dyskusji po finale. Wynikała ona z punktacji i opinii jurorów". - Jurorzy w trakcie tego typu dyskusji rzadko starają się nawzajem przekonywać. Zostawiają argumenty dla siebie, a dyskusja dotyczy tego, jak rozkładają się ostatecznie głosy, niektórzy zmieniają zdanie. Czasami padają pojedyncze zdania dotyczące wykonania tego czy innego utworu w poprzednich etapach, natomiast nie dotyczyło to tegorocznego zwycięzcy - dodał Szklener.

Koncerty artystów w RDC

Radio dla Ciebie jako jedyne stworzyło platformę, na której można było słuchać i oglądać występy tegorocznych uczestników konkursu. Pianiści koncertowali u nas w ramach cyklu "Kwarantanna w Hi-Fi". - Oprócz tej grupy pianistów, którzy zakwalifikowali się bez wstępnych eliminacji, czyli Piotr Alexewicz, Adam Kałduński, Kamil Pacholec, Szymon Nehring i Piotr Pawlak, wystąpili u nas także inni uczestnicy, którzy po eliminacjach znaleźli się w naszej polskiej czołówce. To Tomasz Marut, Việt Trung Nguyễn, Anna Gorenko, Julia Łozowska, Zuzanna Pietrzak, Aleksandra Świgut, Marcin Wieczorek, Andrzej Wierciński, Maciej Wota i kilka dni temu, w ostatnim wydaniu "Kwarantanny w Hi-Fi", młodziutka pianistka Aleksandra Dąbek - mówił przed rozpoczęciem zmagań prezes Radia dla Ciebie Tadeusz Deszkiewicz.

Posłuchaj występów w ramach "Kwarantanny w Hi-Fi":

Julia Łozowska


Piotr Alexewicz


Viet Trung Nguyen


Aleksandra Dąbek


Piotr Pawlak


Kamil Pacholec


Zuzanna Pietrzak


Tomasz Marut


Posłuchaj:

Poranek RDC: o tajemnicach Konkursu Chopinowskiego

Źródło:

PAP/IAR

Autor:

PL/PA