Black Friday. Jak nie dać się oszukać podczas zakupów online?
27.11.2020 11:16
Aktualizacja: 22:09 15.08.2022
Dzisiejszy Black Friday rozpoczyna intensywny maraton zakupów online, który potrwa aż do Bożego Narodzenia. Pandemia przekierowała kupujących do internetu. Z badania przeprowadzonego przez Krajowy Rejestr Długów wynika, że prezenty w sieci zamierza kupić prawie 60 procent klientów.
Zakupy (autor: pixabay)
W sieci jest jednak nie tylko mnóstwo okazji, ale i oszustów. Jak nie dać się nabrać? Podpowiada Bartłomiej Drozd ekspert portalu ChronPESEL.pl.
- Przede wszystkim korzystajmy ze znanych i sprawdzonych sklepów. Nie dajmy się zwieść dużym, przesadnym promocjom u nieznanych sprzedawców oraz zawsze weryfikujmy adresy stron i nadawcy maili, które otwieramy. Sprawdźmy również, kiedy ostatni raz zmienialiśmy hasła do kont związanych z platformami i-commerce. Jeśli to było dawno, ustawmy nowe. Warto też stale monitorować zapytania na swój temat w Krajowym Rejestrze Długów - radzi Bartłomiej Drozd.
Największym zagrożeniem jest utrata danych osobowych. - 5 procent Polaków przyznaje, że podczas rejestracji w sklepie internetowym, poproszono ich o podanie numeru PESEL. Pamiętajmy, że gromadzenie danych osobowych powinno być adekwatne do celów, w jakim są przetwarzane. W przypadku sklepów internetowych nie ma takiej potrzeby. Może to oznaczać, że strona jest fałszywa i jej celem jest wyłudzenie naszych danych osobowych albo świadczyć o braku rzetelności sprzedawcy - tłumaczy ekspert.
Oszuści wykorzystują pośpiech i przyzwyczajenia kupujących.
W internecie powszechny jest fishing - czyli podszywanie się pod inne osoby lub firmy, niebezpieczne są także linki odsyłające do fałszywych stron.