Paraliż stołecznej infolinii. Tysiące zgłoszeń dziennie z jednego numeru

  • 05.08.2022 11:52

  • Aktualizacja: 14:23 30.08.2022

Ktoś sparaliżował pracę miejskiego systemu 19 115. To infolinia i aplikacja, dzięki których mieszkańcy Warszawy mogą np. zgłaszać sprawy wymagające interwencji służb.
- Dostajemy z jednego numeru, dziennie po 2-3 tysiące zgłoszeń dotyczących źle zaparkowanego auta - mówi Monika Beuth-Lutyk, rzeczniczka ratusza. - Jest w mało prawdopodobne, żeby robiła to pojedyncza osoba. Jest to raczej działanie przy pomocy urządzenia zhakowanego prawdopodobnie i ewidentnie obliczone na sparaliżowanie może nie tyle samej straży miejskiej, co aplikacji 19 115 - tłumaczy.

file="https://www.rdc.pl/wp-content/uploads/2022/08/paraliz1.mp3" naglowek="Posłuchaj" float="left" szerokosc="100%"]

Choć to właśnie strażnicy zajmują się interwencjami dotyczącymi nieprawidłowego parkowania. Każde takie zgłoszenie powinni zweryfikować. - Strażnicy nie są w stanie spośród nich wydobyć tych prawdziwych zgłoszeń od mieszkańców i to zajmuje niepotrzebnie bardzo dużo czasu - wyjaśnia.

file="https://www.rdc.pl/wp-content/uploads/2022/08/paraliz2.mp3" naglowek="Posłuchaj" float="left" szerokosc="100%"]

Usuwanie awarii w toku

Miejscy informatycy pracują nad tym, by jak najszybciej rozwiązać problem. - Przygotowujemy nałożenie jakiegoś antyspamowego filtra na bramkę na 19 115. Mamy jednak pewien dylemat, bo chcemy, żeby ta aplikacja była maksymalnie dostępna, żeby nie było zbyt wielu utrudnień i weryfikacji - zaznacza Beuth-Lutyk.

file="https://www.rdc.pl/wp-content/uploads/2022/08/paraliz3.mp3" naglowek="Posłuchaj" float="left" szerokosc="100%"]

Jeśli urzędnicy uznają, że to atak cyberprzestępcy, ratusz nie wyklucza zgłoszenia sprawy do odpowiednich służb. Od początku istnienia systemu - od 2013 roku - na 19 115 nadesłano ponad 4 mln spraw. Ponad połowa to prośby o interwencje.

Źródło:

RDC

Autor:

FP