SŁUCHAJ ONLINE
MENU

104 lata temu otwarto „Trzeci most”. Poznaj historię Mostu Poniatowskiego [zobacz]

Widok ogólny przeprawy w stronę Śródmieścia, 1914/Wikimedia Commons

6 stycznia 1914 w Warszawie roku otwarto przeprawę przez Wisłę, znaną dziś jako Most Poniatowskiego.

Most powstawał w latach 1904-1914 według projektu inżynierów Mieczysława Marszewskiego, Bronisława Plebińskiego i Wacława Paszkowskiego. Most uzyskał nazwę Most Mikołajewski, jednak potocznie, w związku z obchodzoną w 1913 roku setną rocznicą śmierci księcia Józefa Poniatowskiego, przeprawa zaczęła być nazywana Mostem Poniatowskiego.

Przeprawa miała 506 metrów długości i opierała się na ośmiu stalowych przęsłach, wspartych na kamiennych filarach. Została otwarta 6 stycznia 1914 roku i – mimo że była czwartym mostem w stolicy – przez mieszkańców była nazywana „Trzecim mostem”, bowiem dwa mosty przy Cytadeli były przez nich traktowane jako jeden.

W 1915 część mostu została zniszczona przez wycofujące się z Warszawy rosyjskie wojska. Drewniane części, za pomocą których naprawiono przeprawę, spłonęły rok później. Most odbudowano w latach 1921 – 1926. Wtedy też wybudowano na nim linię tramwajową.

Podczas przewrotu majowego, 12 maja 1926, na moście doszło do spotkania prezydenta Stanisława Wojciechowskiego z marszałkiem Józefem Piłsudskim.

Podczas II Wojny Światowej, Niemcy wysadzili most. Został odbudowany według projektu konstrukcyjnego Stanisława Hempla. Jednak podczas prac doszło do katastrofy budowlanej, w wyniku której zmarła jedna osoba, a dziewięć zostało rannych. Ostatecznie, mieszkańcy stolicy mogli korzystać z przeprawy od 22 lipca 1946 roku.

Zniszczony most wraz ze zbudowanym obok mostem pontonowym, 1945/Wikimedia Commons
Zniszczony most wraz ze zbudowanym obok mostem pontonowym, 1945/Wikimedia Commons

W latach 60-tych XX wieku most został poszerzony, a podczas następnego remontu w latach 1985-1990, wymieniona została konstrukcja stalowa. Wymieniono wszystkie poprzeczne belki betonowe i dobudowano drugą łącznicę po stronie praskiej oraz podniesiono torowisko tramwajowe.

W latach 2004–2005 wyremontowano obydwie wieżyczki na moście oraz zbudowano te po praskiej stronie. Dwa lata później wyremontowane zostało torowisko.

O historii Mostu Poniatowskiego mówił w „Poranku RDC” przewodnik miejski Michał Kwiatkowski

NAJNOWSZE INFORMACJE
RADIO DLA CIEBIE
  • Warszawa: 101 FM
  • Ostrołęka: 100,8 FM
  • Ostrów: 87,6 FM
  • Płock: 101,9 FM
  • Radom: 89,1 FM
  • Siedlce: 103,4 FM
  • DAB+
PUBLICYSTYKA
MUZYKA


wydanie online:
nm@rdc.pl

© Copyright 2019 Polskie Radio S.A. Radio Dla Ciebie
Wszelkie prawa zastrzeżone