Niedzielny Poranek

Niedzielny Poranek: czego potrzebuje środowisko nauczycielskie?

  • Beata Jewiarz

  • 16.10.2016
  • 28 min 21 s

Krótki opis odcinka

- Najbardziej boli nas chaos. Funkcjonujemy w granicach nienormalnej normalności, a potrzebujemy normalnej normalności. Potrzebujemy pochylenia się nad edukacją, a nie walki politycznej między frakcjami - mówiła w "Niedzielnym Poranku" Zofia Grudzińska (nauczycielka angielskiego, Obywatele dla Edukacji). - Przede wszystkim chodzi o stabilne warunki organizacji nauczania. Nawet jeśli coś zostało zaprojektowane i nie do końca działa w praktyce, to poprawiając to w trakcje funkcjonowania małymi zmianami, niepotrzebującymi takiego zgiełku medialnego, dochodzimy do czegoś dobrego - uważa Grudzińska. W jej ocenie, właśnie tak było z gimnazjami. Jak mówiła w audycji, w ciągu wielu lat istnienia szkół gimnazjalnych, ich działanie dotarło się i wyrównało. Niebezpieczny chaos Według gościa "Niedzielnego Poranka", dla polskiego systemu edukacji najgorszy i najbardziej niebezpieczny jest chaos. - Funkcjonujemy w granicach nienormalnej normalności, a potrzebujemy normalnej normalności. Potrzebujemy pochylenia się nad edukacją, a nie walki politycznej między frakcjami - komentowała. Gościem Beaty Jewiarz był również dyrektor L Liceum Ogólnokształcącego w Warszawie Wiesław Włodarski. Jak mówił w RDC, w polskim systemie szkolnictwa istnieją pewne formy zniewolenia. - To na przykład podstawy programowe. Chociaż z drugiej strony coś takiego powinno istnieć, żebyśmy wiedzieli, czego mamy uczyć. Ale są różnego rodzaju dyrektywy, naciski, żebyśmy robili akurat tak, a nie inaczej - tłumaczył dyrektor. Podkreślił, że nauczyciele mają chęć i zapał, aby robić coś więcej, niż tylko prowadzić lekcje. Nie ma zgody na popełnianie błędów? Dyrektor ocenił, że w Polsce nie pozwala się uczniom popełniać błędów. - Cały system oceniania punktuje to, czego uczeń nie umie, a nie to, co umie. To poważny problem, ale on siedzi u nas w głowach. My tak byliśmy uczeni i trudno nam sobie wyobrazić, żebyśmy robili to inaczej - wyjaśniał. Według Grudzińskiej potrzebna jest także zmiana systemu kształcenia nauczycieli. Włodarski jest dyrektorem szkoły integracyjnej. - Pierwsi uczniowie niepełnosprawni zostali przyjęci w 1994 roku. Tę atmosferę budowało się powoli, latami. Teraz nikogo nie dziwi widok osoby troszkę innej. Ta obecność uczniów potrzebujących czegoś więcej, wpływa też na innych pozostałych - mówił w RDC.  

Opis odcinka

- Najbardziej boli nas chaos. Funkcjonujemy w granicach nienormalnej normalności, a potrzebujemy normalnej normalności. Potrzebujemy pochylenia się nad edukacją, a nie walki politycznej między frakcjami - mówiła w "Niedzielnym Poranku" Zofia Grudzińska (nauczycielka angielskiego, Obywatele dla Edukacji).

- Przede wszystkim chodzi o stabilne warunki organizacji nauczania. Nawet jeśli coś zostało zaprojektowane i nie do końca działa w praktyce, to poprawiając to w trakcje funkcjonowania małymi zmianami, niepotrzebującymi takiego zgiełku medialnego, dochodzimy do czegoś dobrego - uważa Grudzińska. W jej ocenie, właśnie tak było z gimnazjami. Jak mówiła w audycji, w ciągu wielu lat istnienia szkół gimnazjalnych, ich działanie dotarło się i wyrównało.

Niebezpieczny chaos

Według gościa "Niedzielnego Poranka", dla polskiego systemu edukacji najgorszy i najbardziej niebezpieczny jest chaos. - Funkcjonujemy w granicach nienormalnej normalności, a potrzebujemy normalnej normalności. Potrzebujemy pochylenia się nad edukacją, a nie walki politycznej między frakcjami - komentowała.

Gościem Beaty Jewiarz był również dyrektor L Liceum Ogólnokształcącego w Warszawie Wiesław Włodarski. Jak mówił w RDC, w polskim systemie szkolnictwa istnieją pewne formy zniewolenia. - To na przykład podstawy programowe. Chociaż z drugiej strony coś takiego powinno istnieć, żebyśmy wiedzieli, czego mamy uczyć. Ale są różnego rodzaju dyrektywy, naciski, żebyśmy robili akurat tak, a nie inaczej - tłumaczył dyrektor. Podkreślił, że nauczyciele mają chęć i zapał, aby robić coś więcej, niż tylko prowadzić lekcje.

Nie ma zgody na popełnianie błędów?

Dyrektor ocenił, że w Polsce nie pozwala się uczniom popełniać błędów. - Cały system oceniania punktuje to, czego uczeń nie umie, a nie to, co umie. To poważny problem, ale on siedzi u nas w głowach. My tak byliśmy uczeni i trudno nam sobie wyobrazić, żebyśmy robili to inaczej - wyjaśniał. Według Grudzińskiej potrzebna jest także zmiana systemu kształcenia nauczycieli.

Włodarski jest dyrektorem szkoły integracyjnej. - Pierwsi uczniowie niepełnosprawni zostali przyjęci w 1994 roku. Tę atmosferę budowało się powoli, latami. Teraz nikogo nie dziwi widok osoby troszkę innej. Ta obecność uczniów potrzebujących czegoś więcej, wpływa też na innych pozostałych - mówił w RDC.

 

Kategorie:

OGÓLNY OPIS PODCASTU

Niedzielny Poranek

Siła twórczej zabawy o poranku

Odcinki podcastu (2123)

  • Książka „Butelka taty” - problem alkoholizmu w rodzinie

    • 05.05.2024

    • 19 min 57 s

  • Książka „Do roboty” o nieobecnych zawodach

    • 05.05.2024

    • 18 min 08 s

  • Flora i fauna Puszczy Kampinoskiej

    • 03.05.2024

    • 29 min 45 s

  • Ewa Karwan-Jastrzębska | „Koci Król”

    • 03.05.2024

    • 15 min 19 s

  • Książka „Ferment w mieście”

    • 03.05.2024

    • 18 min 28 s

  • Międzynarodowy Dzień Tańca - taniec jako narzędzie rozwoju

    • 28.04.2024

    • 21 min 02 s

  • Projekt społeczny „Art Generacje” Drama Way

    • 28.04.2024

    • 10 min 17 s

  • Festiwal „Let’s doc” w wersji on-line dla dzieci i młodzieży

    • 28.04.2024

    • 16 min 37 s

  • "Niezwykła historia Sebastiana Van Pirka" w Teatrze Guliwer

    • 21.04.2024

    • 18 min 29 s

  • Twórczość Bohdana Butenki i nowa książka "Gapiszon i...." wydawnictwa Widnokrąg

    • 21.04.2024

    • 23 min 23 s

1
2
3
...
211
212
213