Niedzielny Poranek

Niedzielny Poranek: czego potrzebuje środowisko nauczycielskie?

  • Beata Jewiarz

  • 16.10.2016
  • 28 min 21 s

Krótki opis odcinka

- Najbardziej boli nas chaos. Funkcjonujemy w granicach nienormalnej normalności, a potrzebujemy normalnej normalności. Potrzebujemy pochylenia się nad edukacją, a nie walki politycznej między frakcjami - mówiła w "Niedzielnym Poranku" Zofia Grudzińska (nauczycielka angielskiego, Obywatele dla Edukacji). - Przede wszystkim chodzi o stabilne warunki organizacji nauczania. Nawet jeśli coś zostało zaprojektowane i nie do końca działa w praktyce, to poprawiając to w trakcje funkcjonowania małymi zmianami, niepotrzebującymi takiego zgiełku medialnego, dochodzimy do czegoś dobrego - uważa Grudzińska. W jej ocenie, właśnie tak było z gimnazjami. Jak mówiła w audycji, w ciągu wielu lat istnienia szkół gimnazjalnych, ich działanie dotarło się i wyrównało. Niebezpieczny chaos Według gościa "Niedzielnego Poranka", dla polskiego systemu edukacji najgorszy i najbardziej niebezpieczny jest chaos. - Funkcjonujemy w granicach nienormalnej normalności, a potrzebujemy normalnej normalności. Potrzebujemy pochylenia się nad edukacją, a nie walki politycznej między frakcjami - komentowała. Gościem Beaty Jewiarz był również dyrektor L Liceum Ogólnokształcącego w Warszawie Wiesław Włodarski. Jak mówił w RDC, w polskim systemie szkolnictwa istnieją pewne formy zniewolenia. - To na przykład podstawy programowe. Chociaż z drugiej strony coś takiego powinno istnieć, żebyśmy wiedzieli, czego mamy uczyć. Ale są różnego rodzaju dyrektywy, naciski, żebyśmy robili akurat tak, a nie inaczej - tłumaczył dyrektor. Podkreślił, że nauczyciele mają chęć i zapał, aby robić coś więcej, niż tylko prowadzić lekcje. Nie ma zgody na popełnianie błędów? Dyrektor ocenił, że w Polsce nie pozwala się uczniom popełniać błędów. - Cały system oceniania punktuje to, czego uczeń nie umie, a nie to, co umie. To poważny problem, ale on siedzi u nas w głowach. My tak byliśmy uczeni i trudno nam sobie wyobrazić, żebyśmy robili to inaczej - wyjaśniał. Według Grudzińskiej potrzebna jest także zmiana systemu kształcenia nauczycieli. Włodarski jest dyrektorem szkoły integracyjnej. - Pierwsi uczniowie niepełnosprawni zostali przyjęci w 1994 roku. Tę atmosferę budowało się powoli, latami. Teraz nikogo nie dziwi widok osoby troszkę innej. Ta obecność uczniów potrzebujących czegoś więcej, wpływa też na innych pozostałych - mówił w RDC.  

Opis odcinka

- Najbardziej boli nas chaos. Funkcjonujemy w granicach nienormalnej normalności, a potrzebujemy normalnej normalności. Potrzebujemy pochylenia się nad edukacją, a nie walki politycznej między frakcjami - mówiła w "Niedzielnym Poranku" Zofia Grudzińska (nauczycielka angielskiego, Obywatele dla Edukacji).

- Przede wszystkim chodzi o stabilne warunki organizacji nauczania. Nawet jeśli coś zostało zaprojektowane i nie do końca działa w praktyce, to poprawiając to w trakcje funkcjonowania małymi zmianami, niepotrzebującymi takiego zgiełku medialnego, dochodzimy do czegoś dobrego - uważa Grudzińska. W jej ocenie, właśnie tak było z gimnazjami. Jak mówiła w audycji, w ciągu wielu lat istnienia szkół gimnazjalnych, ich działanie dotarło się i wyrównało.

Niebezpieczny chaos

Według gościa "Niedzielnego Poranka", dla polskiego systemu edukacji najgorszy i najbardziej niebezpieczny jest chaos. - Funkcjonujemy w granicach nienormalnej normalności, a potrzebujemy normalnej normalności. Potrzebujemy pochylenia się nad edukacją, a nie walki politycznej między frakcjami - komentowała.

Gościem Beaty Jewiarz był również dyrektor L Liceum Ogólnokształcącego w Warszawie Wiesław Włodarski. Jak mówił w RDC, w polskim systemie szkolnictwa istnieją pewne formy zniewolenia. - To na przykład podstawy programowe. Chociaż z drugiej strony coś takiego powinno istnieć, żebyśmy wiedzieli, czego mamy uczyć. Ale są różnego rodzaju dyrektywy, naciski, żebyśmy robili akurat tak, a nie inaczej - tłumaczył dyrektor. Podkreślił, że nauczyciele mają chęć i zapał, aby robić coś więcej, niż tylko prowadzić lekcje.

Nie ma zgody na popełnianie błędów?

Dyrektor ocenił, że w Polsce nie pozwala się uczniom popełniać błędów. - Cały system oceniania punktuje to, czego uczeń nie umie, a nie to, co umie. To poważny problem, ale on siedzi u nas w głowach. My tak byliśmy uczeni i trudno nam sobie wyobrazić, żebyśmy robili to inaczej - wyjaśniał. Według Grudzińskiej potrzebna jest także zmiana systemu kształcenia nauczycieli.

Włodarski jest dyrektorem szkoły integracyjnej. - Pierwsi uczniowie niepełnosprawni zostali przyjęci w 1994 roku. Tę atmosferę budowało się powoli, latami. Teraz nikogo nie dziwi widok osoby troszkę innej. Ta obecność uczniów potrzebujących czegoś więcej, wpływa też na innych pozostałych - mówił w RDC.

 

Kategorie:

OGÓLNY OPIS PODCASTU

Niedzielny Poranek

Siła twórczej zabawy o poranku

Odcinki podcastu (2115)

  • "Niezwykła historia Sebastiana Van Pirka" w Teatrze Guliwer

    • 21.04.2024

    • 18 min 29 s

  • Twórczość Bohdana Butenki i nowa książka "Gapiszon i...." wydawnictwa Widnokrąg

    • 21.04.2024

    • 23 min 23 s

  • „Od obrazu do piktogramu”

    • 14.04.2024

    • 13 min 19 s

  • Trzeci dom rodziny dla bliskich przewlekle chorujących dzieci

    • 14.04.2024

    • 13 min 39 s

  • Badanie czytelnictwa wśród młodzieży

    • 14.04.2024

    • 13 min

  • Pierwsze Europejskie Mistrzostwa w arytmetyce mentalnej i technice liczenia na sorobanie

    • 07.04.2024

    • 20 min 11 s

  • Festiwal Filmów Dokumentalnych dla dzieci i młodzieży „Let’s doc”

    • 07.04.2024

    • 19 min 29 s

  • Rytuały wielkanocne w kulturze tradycyjnej i płyta „Cztery domy słońca – wiosna”

    • 31.03.2024

    • 25 min 14 s

  • Różnorodność w świecie ptasich jaj

    • 31.03.2024

    • 19 min 10 s

  • Książki dla najmłodszych o wyjątkowych postaciach świata muzyki

    • 31.03.2024

    • 14 min 16 s

1
2
3
...
210
211
212