SŁUCHAJ ONLINE
MENU
+48 22 645 56 84 | rdc@rdc.pl

Mazury AirShow 2017. Jedna z największych imprez lotniczych

Mazury AirShow 2017 to już XIX edycja jednej z największych imprez lotniczych w Polsce. Wcześniej, od 1999 roku pokazy te odbywały się pod nazwą Festyn Lotniczy Mazury, gromadząc liczną publiczność rozmiłowaną w podniebnych ewolucjach na lotnisku organizatora (Aeroklub Krainy Jezior) w Wilamowie koło Kętrzyna.

W 2009 roku organizatorzy zapragnęli zainteresować lotnictwem szerszą publiczność i przenieśli część pokazów nad jezioro Niegocin w okolice plaży miejskiej i portu Giżycku. Ogromne zainteresowanie i zachwyt widzów potwierdziły, że ta właśnie lokalizacja jest najlepsza dla imprezy i dlatego kolejne edycje odbywają się właśnie w tym miejscu. Scenerią tegorocznej imprezy tradycyjnie będzie jezioro Niegocin, a miejscami widokowymi będą: plaża miejska, brzegi wokół jeziora, a także samo jezioro, na którym znajdą się jednostki pływające (statki, jachty, łodzie, wodnosamoloty itp.).

XIX Międzynarodowy Zlot Przyjaciół Lotnictwa i Mazur jest wydarzeniem towarzyszącym Mazury AirShow 2017, przeznaczonym głównie dla polskich i zagranicznych załóg samolotów. Poza integracją wokół idei lotnictwa i wymianą doświadczeń uczestników, organizatorzy Zlotu stawiają sobie za cel jak najlepszą prezentację walorów turystycznych Krainy Wielkich Jezior Mazurskich, ich unikatowego piękna i potencjału wśród tej wyselekcjonowanej grupy docelowej.

Mazury AirShow 2017

to:

  • jedyne tego typu pokazy lotnicze w Polsce nad i na wodzie

nad jeziorem Niegocin

  • jedyna znana nam na świecie tego typu formuła imprezy odbywająca się jednocześnie w kilku miejscach (lotnisko w Kętrzynie, przestrzeń powietrzna nad jeziorem Niegocin oraz plaża i port w Giżycku)

  • pokazy lotnicze z udziałem m.in. samolotów akrobacyjnych, samolotów odrzutowych, samolotów zabytkowych, śmigłowców, wodnosamolotów

  • wydarzenia towarzyszące takie jak ekspozycja sprzętu lotniczego, loty zapoznawcze nad Mazurami, otwarte spotkania z ekspertami

  • licznie zgromadzona publiczność, międzynarodowe załogi, ok. 80-100 statków powietrznych

  • specjalny program Zlotu dla załóg samolotowych, obejmujący m.in. zamknięte imprezy, wycieczki i spotkania

  • szerokie wsparcie medialne telewizji, radia i prasy ogólnopolskiej i regionalnej oraz mediów branżowych – lotniczych, turystycznych itd.

  • wielu wybitnych osobowości zasiadających w Komitecie Honorowym

ATRAKCJE NAZIEMNE:

Mazury AirShow to impreza dla całych rodzin, gwarantująca wielką wakacyjną przygodę dla małych i dużych miłośników awiacji.

Z myślą o przebywających na Mazurach turystach realizowany jest program, który ma zachęcić do korzystania z atrakcji towarzyszących pokazom lotniczym, między innymi: loty promocyjno- zapoznawcze i wystawa statyczna samolotów.

Z lotniska Kętrzyn Wilamowo wszyscy chętni mogą odbyć podniebną wycieczkę nad Krainą Wielkich Jezior Mazurskich. Loty widokowe odbywają się przez cały czas trwania imprezy.

Lotnisko Kętrzyn Wilamowo, z którego startują samoloty biorące udział w pokazach w Giżycku, będzie w dniach 5-6 sierpnia otwarte dla publiczności. Każdy będzie mógł z bliska zobaczyć samoloty akrobacyjne, sprzęt lotniczy oraz porozmawiać z pilotami. Lotniskiem zapasowym będzie Mazury Residence k. Giżycka. Lotnisko to będzie przyjmowało część samolotów biorących udział w pokazach.

Mazury AirShow 2017 to również szereg równoległych atrakcji. Dla tych, którzy pragną przeżyć niesamowitą przygodę, przygotowany został program spadochronowy. Każdy będzie mógł skoczyć z samolotu z instruktorem (w tandemie) lub samodzielnie! Dodatkowo odbędzie się Koncert Orkiestry Wojskowej oraz nocny pokaz sztucznych ogni na molo. Niewątpliwie ciekawą atrakcją będą warsztaty modelarskie pn. „Smyki na start – Odlotowe wakacje Giżycko”, które w latach 2013-2016 cieszyły się ogromnym zainteresowaniem wśród dzieci. Atrakcją zamkniętą, przeznaczoną dla pilotów, gości (VIP), dziennikarzy akredytowanych, sponsorów i organizatorów jest Ship – Party – wieczorny bankiet na statku, połączony z wręczeniem statuetek i wyróżnień.

ATRAKCJE POWIETRZNE m.in.:

MIG 29

MiG-29 (oznaczenie NATO Fulcrum) to odrzutowy rosyjski myśliwiec frontowy. Zaprojektowany w 1972 r. celem zastąpienia samolotów MiG-21 i MiG-23. Pierwszy prototyp wzniósł się w powietrze 6 października 1977 roku, a pierwsze seryjne samoloty MiG-29 9.12 („Fulcrum-A”) weszły do służby w 1984r.

Samoloty MiG-29 służą w 1 Eskadrze Lotnictwa Taktycznego po dziś dzień. 

Jednym ze zdecydowanie najgłośniejszych naszych pokazów będzie występ odrzutowego myśliwca frontowego naszej armii MiG-29. Zobaczyć i usłyszeć go będziecie mogli nad jeziorem Niegocin. Gratka dla miłośników lotnictwa jest o tyle wielka, że będzie to najprawdopodobniej jedyny występ MiGa 29. na cywilnych pokazach w tym roku!!!

ZESPÓŁ AKROBACYJNY „ORLIK”

W tym roku, w drugim dniu pokazów będziemy gościć największy zespół akrobacyjny Polskich Sił Powietrznych Zespół Akrobacyjny „Orlik”.

Jego liderem od lat jest bardzo doświadczony pil. kpt. Dariusz Stachurski  z nalotem na PZL-130 ponad 3’200 godzin. Jego cały zespół łącznie to ponad 16’000 godzin.

Warto wspomnieć, że „Orlik” jest minimalnie starszym rówieśnikiem naszych mazurskich pokazów. Powstał na kilkanaście miesięcy przed ich pierwszą edycją w 1999 roku.

W tegorocznych pokazach wystąpią w składzie 7 osobowym:

  • kpt. pil. Dariusz Stachurski – lider formacji
  • kpt. pil. Krzysztof Łysakowski – I prawy prowadzony
  • kpt. pil. Robert Paciorek – I lewy prowadzony
  • kpt. pil. Michał Anielak – II prawy prowadzony
  • kpt. pil. Krzysztof Kidacki – II lewy prowadzony
  • por. pil. Bartosz Niegrzybowski – prawy zamykający
  • kpt. pil. Sebastian Rajchel – lewy zamykający

PZL W-3 SAR SOKÓŁ Z 2.GPR W POKAZIE RATOWNICZYM

2. Grupa Poszukiwawczo – Ratownicza z Mińska Mazowieckiego – wojskowa jednostka Sił Powietrznych Polski przeznaczona do prowadzenia akcji w systemie narodowego ratownictwa lotniczego. W roku 2013 2. GPR miała swój debiut na Mazury AirShow. Zaprezentowała wraz z Mazurskim WOPR pokaz akcji ratownictwa wodnego z wykorzystaniem technik linowych na wielozadaniowym śmigłowcu W-3 Sokół konstrukcji i produkcji PZL Świdnik. Swoim dynamicznym pokazem zachwycili publiczność, a i im chyba nasza impreza przypadła do gustu.

Pierwszym pilotem na pokładzie Sokoła będzie por. Jarosław Lipiec – pilot wojskowy z nalotem ponad 1’400 godzin, licząc tylko na tym typie statku powietrznego.

Wspierać go będą:

II pilot, por. Michał Jaśkiewicz

technik pokładowy – st. chor. Zbigniew Kokoszka

ratownik medyczny – chor. Artur Sękowski

ratownik pokładowy – chor. Adam Kowalczyk

Pomiędzy pokazami dynamicznymi będą ze swoim śmigłowcem stacjonować na lotnisku Kętrzyn Wilamowo, gdzie również będzie im można podziękować osobiście.

UWE ZIMMERMAN NA EXTRA 300

Ten sympatyczny niemiecki pilot uprawia latanie akrobacyjne hobbystycznie.

Uwe Zimmermann – nasz podniebny rockendrolowiec – Niemiec, biznesmen, mistrz wyścigów motorowych tego kraju, pilot akrobacyjny i zdecydowanie pasjonat tego, co robi. Swoją przygodę z lotnictwem zaczął jako dziecko od szybowców. Następnie zrobił licencję pilota  samolotowego, po czym wybrał się do Czech do trenera czeskiej kadry narodowej w akrobacji, by tego sposobu latania nauczyć się od najlepszych. Następnie wziął udział w wielu zawodach akrobacyjnych, po czym doszedł do wniosku, że latanie według ściśle oczekiwanego programu jest trochę nudne i rozpoczął swoją przygodę z pokazami akrobacyjnymi.

Latał na Zlinach, Giles 202 a obecnie na Extrze. Uwe nawet pochodzi z Zagłębia Ruhry, gdzie Extra jest produkowana.

W tym roku będzie go 50% więcej, ponieważ przyleci na Mazury AirShow swoim nowym, o połowę mocniejszym samolotem Extra 300.

ANBO – LITEWSKI ZESPÓŁ AKROBACYJNY

Litewscy piloci są stałymi gośćmi mazurskich pokazów. Samoloty, na których latają to świetne radzieckie maszyny szkolne – Jakowlew Jak-50 i Jak-52. Pomimo,że nie są to samoloty wyczynowe, doskonale nadają się do prezentacji figur akrobacji zespołowej i indywidualnej. Litwini zaś słyną z nieprzeciętnej precyzji, z jaką wykonują swoje pokazy.

WIATRAKOWCE 57-my Team

Do tej pory zespół znany jako para bliźniaczych wiatrakowców, które zawsze dają niezapomniany pokaz figur, których nie jest w stanie niestety wykonać żaden samolot.

W tym roku zmiany! Będzie ich 50% więcej – do zespołu dołącza kobieta – Barbara Amber na Xenonie 2 RST SP-XENU. To, co piloci, czyli Wiesław Jarzyna, Romuald Owedyk i wspomniana Basia wykonują na nich w powietrzu, to już balet połączony z corridą, a to wszystko w gęstej polewie z dymu. Ci doświadczeni piloci tworzą zespół  57-my TEAM,  posiadający doświadczenie łącznego nalotu 3’700 godzin i to licząc tylko na wiatrakowcach.

WIATRAKOWIEC – a właściwie WIROWIEC – bo taką nazwę ten statek powietrzny otrzymał w Polsce w latach przedwojennych – to maszyna w klasie ultralekkiej, do której pilotowania wystarczy świadectwo kwalifikacji z uprawnieniem UAG(L).

SKY MAGIC

Skoki spadochronowe są ich największą pasją, której oddają się od dawna. Każdy z nich ma duże doświadczenie w skokach spadochronowych. Umiejętności indywidualne postanowili wykorzystać w zespole. Kilka lat temu zaczęli się specjalizować w tzw. kanapach, czyli lataniu i akrobacji na otwartych czaszach spadochronów – konkurencji niezwykle trudnej – wymagającej zespołowej precyzji i wyobraźni – ale bardzo efektownej dla publiczności obserwującej to z ziemi.

Jako grupa pokazowa Sky Magic zadebiutowali niedawno – w 2012 roku. Pokazali perfekcyjne figury i precyzję grupowego lotu na otwartych czaszach. Flagi, długie efektowne szarfy oraz dymy wzmocniły emocje tego występu. Podczas bardzo intensywnych treningów doskonalą swoje umiejętności i wzbogacają program o nowe elementy.

Skład grupy w tym roku stanowią: Janusz „DRUCIARZ” Białowąs, Grzegorz „SUJEK” Sujkowski, Sebastian „SZCZENA” Ryżko, Piotr Piotrowski i Paweł Gawliński. W pokazach bardzo często bierze udział zaprzyjaźniony z nimi bardzo doświadczony skoczek Jacek „CZADZIK” Gawryszewski z Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.

W 2013 roku wystąpili pierwszy raz na Mazury Air Show. Od razu zapowiedzieli, że chcieliby tu wrócić ze względu na fantastyczną atmosferę tej imprezy. I wracają co roku do dziś!

WODNOSAMOLOTY m.in.:

PIPER PA-18

Piękny klasyczny górnopłat, konstrukcyjnie pochodzący z lat 50. XX wieku, jest jednym z najpopularniejszych samolotów w północnej Ameryce. W wersji wyposażonej w pływaki pozwala dotrzeć wszędzie, również tam, gdzie nie ma dróg i lotnisk.

Na Mazurach oglądaliśmy egzemplarz z Niemiec, a w tym roku także będziemy gościć przesympatyczną załogę z Niemiec na tej niezwykłej latającej maszynie.

Oprócz znanego i lubianego PIPER PA 18 gościć będziemy inne wodnosamoloty.

3 x SEA MAX M22

Grupa aż 3 wodnosamolotów SeaMax M22 przyleci do nas z Włoch, z oddalonego o prawie 1’300 km w linii prostej jeziora Como.

SeaMax jest pierwszym na świecie ultralekkim wodnosamolotem zaprojektowanym w Brazylii przez Miguela Rosario w 1999 r.

Jednym z najważniejszych cech SeaMaxa jest łatwość złożenia skrzydeł bez odłączania jakichkolwiek sterowań. W tej konfiguracji można holować go na przyczepie, jak zwykłą łódź. Cały proces składania może obsłużyć jedna osoba bez narzędzi, bez wysiłku i w czasie nie dłuższym niż 10 minut.

LAKE BUCCANEER LA-4-200

Lake Buccaneer LA-4-200. Czteromiejscowy, lekki, amerykański samolot ze śmigłem pchającym, zamontowanym nad kadłubem.

Buccaneer znaczy Pirat. A ten konkretny pirat ma na imię Stellawinx. Stella to fikcyjna postać z serialu animowanego Klub Winx. Jest księżniczką Solarii, wróżką świecącego słońca, urodziła się 18 sierpnia, a jej znak zodiaku to Syrena. Tak, na nas też to zrobiło wrażenie.

LEGENDY LOTNICTWA

DOUGLAS DC-3

Legendarny amerykański samolot transportowy, stworzony w 1935 roku na zamówienie American Airlines. DC-3 okazał się samolotem niezwykle udanym, długowiecznym i wdzięcznym w eksploatacji. Przez ponad 30 lat po II Wojnie Światowej podejmowano nieskuteczne próby stworzenia samolotu, który byłby godnym następcą DC-3. Dakota może lądować niemal wszędzie – wystarczy jej 700 m w miarę równego terenu.

Egzemplarz, który przyleci na Mazury AirShow 2017, pochodzi ze Szwecji. DC-3 zabiera na pokład 24 pasażerów. Należy do szwedzkiego Stowarzyszenia Latających Weteranów ”Flygande Veteraner”, z siedzibą na sztokholmskim lotnisku Bromma. Organizacja ma dwudziestosiedmioletnią historię i ponad 2,7 tys. członków podróżujących samolotami po Europie..

Goszczący u nas Jak 18 nr EM 005 został wyprodukowany w 1956r. na Węgrzech, Do Polski trafił w 1957 r. Przeznaczony do aeroklubu otrzymał cywilne znaki  SP- AOP. W 1973r. przekazany został do Muzeum Lotnictwa w Krakowie. W 2000r. Fundacja „Polskie Orły” przeprowadziła jego gruntowny remont. Dopuszczony ponownie do lotów samolot otrzymał znaki rejestracyjne SP- YYY, ale malowanie wojskowe, dlatego obok cywilnych liter są biało-czerwone szachownice. Fundacja eksploatowała samolot kilka lat, a później latał w teamie lotniczym ś.p. Marka Szufy. Po dokonaniu kolejnego gruntownego remontu, przekazany został w użytkowanie Stowarzyszeniu Lotnictwa Eksperymentalnego.

MEDIA

Mazury AirShow należy do imprez, na które dziennikarze przyjeżdżają z przyjemnością i łączą pracę z odpoczynkiem. Stałym widokiem podczas pokazów jest zamknięta strefa dla mediów, zapełniona wozami transmisyjnymi, kamerami i pracownikami ekip telewizyjnych.

Podczas ubiegłorocznej edycji Mazury AirShow udział wzięło 86 akredytowanych dziennikarzy, 4 ekipy telewizyjne robiące wejścia „na żywo” z wozów satelitarnych oraz 3 stacje radiowe. Dodatkowo, dzięki firmie Multimedia  Polska SA funkcjonowało studio telewizyjne „TV Mazury AirShow”, transmitujące pokazy za pośrednictwem Internetu, a także w swojej ogólnopolskiej sieci kablowej.

Obszerne relacje z pokazów są zamieszczane w prasie drukowanej, radiu, telewizji i Internecie, w mediach lokalnych i ogólnopolskich.

Dotychczasowe przekazy w mediach są w pełni udokumentowane (skany, wycinki, nagrania, zrzuty ekranowe stron internetowych, opinie dziennikarzy, zapowiedzi).

RADIO DLA CIEBIE
  • Warszawa: 101 FM
  • Ostrołęka: 100,8 FM
  • Ostrów: 87,6 FM
  • Płock: 101,9 FM
  • Radom: 89,1 FM
  • Siedlce: 103,4 FM
  • DAB+


PUBLICYSTYKA
MUZYKA


wydanie online:
nm@rdc.pl

© Copyright 2016 by Polskie Radio S.A. Radio Dla Ciebie
Wszelkie prawa zastrzeżone