SŁUCHAJ ONLINE
MENU
+48 22 645 56 84 | rdc@rdc.pl
13:00 - 13:45
Silva rerum
prowadzi: Wojciech Marczyk
Wojciech Marczyk

Kobiecy głos w tańcu czyli listopad w Centrum Sztuki Tańca

W ramach CST w Domu Kultury Kadr w listopadzie zaprezentowany zostanie repertuar stworzony przez kobiety. Kobiecy głos w tańcu i ruchu wybrzmi w takich tematach jak polityka, wątki obywatelskie, egzystencjalne i naukowe. Spektakle prezentowane będą w każdy poniedziałek w Domu Kultury Kadr.

Swoje prace przedstawią kobiety działające w różnych dziedzinach sztuki tańca. Znajdą się wśród nich choreografki, tancerki, performerki: Edyta Kozak, Maria Stokłosa, Hanna Raszewska-Kursa, Renata Piotrowska – Auffret, Weronika Pelczyńska, Izabela Chlewińska, Agata Życzkowska, Magdalena Przybysz. Każda z nich zaprezentuje pracę w innej estetyce, podejmie inny wątek. To co łączyć będzie każdy ze spektakli, to kobiecy głos wyrażony w innej, ważnej dla nich sprawie. Prezentowane spektakle wpisywać się będą w realizowane w 2017 roku cykle „MORZE MOŻLIWOŚCI” oraz „OKO CYKLONU”.

Istotnymi tematami staną się: rola kobiety, ingerencja władzy w nasze życie, obywatelski głos, czy też temat śmierci. W repertuarze pojawią się również projekty poświęcone roli tancerza odartego ze swojego zawodu, czy też wykorzystujące kinetografię czyli dziedzinę badającą zapis tańca. Wśród realizowanych form choreograficznych pojawią się wykłady performatywne, improwizacja ruchowa, performans. Jest to więc okazja do zapoznania się z szerokim spektrum zjawisk tańca współczesnego przedstawionych przez warszawskie twórczynie.

CST w Warszawie jest to inicjatywa 18 organizacji pozarządowych, które skupiają ponad 70 artystek i artystów tańca współczesnego związanych z Warszawą. Przez 3 lata CST będzie przedstawiać szerokie spektrum tańca współczesnego i sztuk pokrewnych. W 2017 roku spektakle prezentowane są w dwóch cyklach: „MORZE MOŻLIWOŚCI” oraz „OKO CYKLONU”. Organizatorkami projektu jest Agata Życzkowska z Fundacji Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’ oraz Paulina Święcańska z Fundacji Artystycznej PERFORM. Projekt współfinansuje Miasto Stołeczne Warszawa.

Dokładny program i szczegółowe informacje na stronach:

http://centrumsztukitanca.eu/cst-repertuar-listopad-201/

www.facebook.com/cstwarszawa

http://www.dkkadr.waw.pl/

Bilety w cenie 10 zł są dostępne w Domu Kultury Kadr i na stronie Domu Kultury Kadr: http://www.dkkadr.waw.pl/

REPERTUAR LISTOPAD

6.11.2017 / godz. 19:00

MORZE MOŻLIWOŚCI: “Moje własne interview®Fanny Panda” / Edyta Kozak

Koncepcja i wykonanie: Edyta Kozak

Produkcja: Komuna//Warszawa

Wideo: Wojtek Kaniewski

Trailer: http://www.youtube.com/watch?v=HtkSDafq6ag&feature=youtu.be

Spektakl jest próbą stworzenia zupełnie nowej jakości, reinterpretacją klasyków teatru i tańca. Edyta Kozak, tropem Jérôme’a Bela, francuskiego choreografa, twórcy koncepcji nie-tańca, traktuje taniec jako pretekst do spotkania i rozmowy na tematy społeczne, artystyczne i osobiste. Spektakl  ma formę wykładu (lecture-performance). Za fantazją szukania nowego zawodu dla bezrobotnych baletnic kryje się historia tancerzy, którzy stracili prawo do wcześniejszej emerytury. Podmiotem pracy artystki jest tancerz odarty z roli, człowiek z jego przekonaniami i osobistą biografią. Wszystko okraszone humorem i wrażliwością charakterystyczną dla twórczości Kozak.

Po spektaklu zapraszamy na spotkanie artystów z widzami.

Spotkanie prowadzi Hanna Raszewska-Kursa

———————————————————————————–

13.11.2017 /godz. 18:00

MORZE MOŻLIWOŚCI: „Wychodząc od działania” / Maria Stokłosa

Choreografia, wykonanie: Maria Stokłosa

Współpraca: Alicja Bielawska, Maija Reeta Raumanni, Katarzyna Słoboda, Eleonora Zdebiak i inni.

Produkcja: Katarzyna Sztarbała

Projekt współfinansowany przez m.st. Warszawa

Trailer: https://vimeo.com/235794900

Maria Stokłosa rezygnuje z próby stworzenia zamkniętej formy spektaklu. Punktem wyjścia jest rozwijanie praktyki improwizacji ruchowej, która zmienia swój kształt w zależności od miejsca, czasu i widowni – energii, którą generuje. Projekt rozpoczął się w 2015 roku kiedy filadelfijska artystka Meg Foley zaprosiła Marię Stokłosę do współpracy nad rozwojem praktyki Action is primary. Obecnie obie choreografki kontynuują pracę nad solowymi spektaklami, wymieniając rezultaty badań podczas regularnych spotkań online. W kształtowaniu kolejnych pokazów pomagają Marii Stokłosie zaproszeni przez nią twórcy – rzeźbiarka Alicja Bielawska, dramaturżka Eleonora Zdebiak, reżyserka światła Karolina Gębska oraz ‘świadkowie’ – regularnie zmieniający się artyści i teoretycy, m.in. badaczka tańca Katarzyna Słoboda, choreografki Maija Reeta Raumanni i Anna Nowicka. Łącznie, od maja do grudnia 2017 roku, powstanie czterdzieści performansów. Wychodząc od działania to spektakl, który nigdy nie będzie miał premiery, nigdy nie powstanie końcowy produkt. Jego siła, wynikająca z ciągłego negocjowania własnej tożsamości, to zdolność do transformacji, w której jedyną stałą jest ciągła zmiana uwagi.  

Po spektaklach zapraszamy na spotkanie artystów z widzami.

Spotkanie prowadzi Julia Hoczyk

13.11.2017

godz. 19:30

MORZE MOŻLIWOŚCI: „Ruch Uchwycony” / Warszawska Pracownia Kinetograficzna

Wykład performatywny

Koncepcja: Hanna Raszewska-Kursa

Badaczki-performerki: Aleksandra Kleinrok, Anna Opłocka, Hanna Raszewska-Kursa, Małgorzata Skoczelas Raczkowska

Współpraca merytoryczna: Zuzanna Kupidura

Współpraca logistyczna: Michał Kursa

Produkcja: Fundacja „Myśl w Ciele”

Trailer: https://vimeo.com/239237824

Podobnie jak system nutowy pozwala uchwycić muzykę, kinetografia – czyli system notacji i analizy ruchu Labana-Knusta – zatrzymuje na papierze taniec. Prosty i logiczny system o przejrzystych zasadach pozwala na zapis każdego ruchu, niezależnie od techniki, w jakiej jest wykonywany. W kinetogramie można więc uchwycić taniec, ruch sportowy, ruch codzienny… wszelkie formy, jakie może stworzyć wyobraźnia. Podczas prezentacji „Ruch uchwycony” łączy się forma wykładu, pokazu i prowadzonego na żywo eksperymentu. Prezentacja w Domu Kultury Kadr jest zadedykowana zmarłemu w tym roku wybitnemu polskiemu choreologowi, prof. dr. hab. Roderykowi Langemu, nauczycielowi kinetografii i znanemu na całym świecie badaczowi tańca. Ponieważ sezon badawczy 2017/2018 w Warszawskiej Pracowni Kinetograficznej poświęcony jest badaniu relacji ciała i obiektów, w czasie prezentacji mogą pojawić się nietypowe rekwizyty, takie jak instrumenty muzyczne, parasolki, sztylety świetlne.

Po spektaklu zapraszamy na spotkanie artystów z widzami.

Spotkanie prowadzi Julia Hoczyk

—————————————————————————————————-

20.11.2017 / godz. 13:00

OKO CYKLONU: „Śmierć. Ćwiczenia i wariacje” / Renata Piotrowska-Auffret

wersja dla dzieci w wieku 6-9 lat

Koncept, choreografia: Renata Piotrowska-Auffret

Wykonanie: Renata Piotrowska- Auffret

Dramaturgia: Bojana Bauer

Światło: Ewa Garniec i Joanna Leśnierowska

Realizacja światła: Łukasz Kędzierski

Produkcja: Fundacja Burdąg

Partnerzy: Centrum w Ruchu, Wawerskie Centrum Kultury, Centrum Sztuki Współczesnej – Sala Laboratorium, Narodowe Centrum Tańca w Paryżu, La Briqueterie – CDC du Val-de-Marne, Teatr Soho z Warszawy, STSpot w Jokohamie, Art Stations Foundation z Poznania

Spektakl w niezwykle zabawny i przystępny dla dzieci sposób porusza tematykę śmierci. Inspirowany fenomenem danse macabre wykorzystuje różne komiczne oblicza spotkania ze śmiercią poprzez opowieść, obrazki z książki, taniec, muzykę i rodzaj wyjątkowego teatru lalkowego. Dzieci są ciekawe wszystkiego i nie ma dla nich tabu. Dlatego też spektakl o śmierci, których niewiele w repertuarze teatrów dziecięcych jest dla nich wyjątkową okazją, aby w sposób przyjemny i zabawny zmierzyć się z tak ważnym tematem.

20.11.2017 / godz. 18:00

OKO CYKLONU: „Śmierć. Ćwiczenia i wariacje” / Renata Piotrowska-Auffret

Koncept, choreografia: Renata Piotrowska-Auffret

Wykonanie: Renata Piotrowska- Auffret

Dramaturgia: Bojana Bauer

Światło: Ewa Garniec i Joanna Leśnierowska

Realizacja światła: Łukasz Kędzierski

Produkcja: Fundacja Burdąg

Partnerzy: Centrum w Ruchu, Wawerskie Centrum Kultury, Centrum Sztuki Współczesnej – Sala Laboratorium, Narodowe Centrum Tańca w Paryżu, La Briqueterie – CDC du Val-de-Marne, Teatr Soho z Warszawy, STSpot w Jokohamie, Art Stations Foundation z Poznania

Trailer: https://vimeo.com/112046636

Śmierć jest doświadczeniem, które nie może być opowiedziane. Jest granicą, po przekroczeniu której nie ma powrotu. Ten, kto jej doświadcza, na zawsze odchodzi. W swoim spektaklu choreografka i performerka Renata Piotrowska z dystansem i humorem, konfrontuje to doświadczenie z teatrem – zgodnie z myślą Peggy Phelan, dla której teatr jest miejscem, gdzie społeczeństwo „przygotowuje się na stratę, a w szczególności na śmierć“.

Piotrowska, usiłując wprost zainscenizować spotkanie ze śmiercią, gromadzi różne scenariusze składające się na performatywny dyptyk, w trakcie którego choreografka podróżuje przez wieki (nie)doświadczania śmierci i korzysta z artystycznych, kulturowych i społecznych reprezentacji tego ostatecznego doświadczenia.

Wychodząc od obserwacji, że współczesne ciało bardziej niż kiedykolwiek neguje własną śmiertelność, a medialnej wszechobecności umierania towarzyszy chęć wymazania śmierci z codziennego życia, artystka zwraca się w stronę niektórych historycznych zjawisk i fantazmatów związanych z problematyką śmierci, takich jak średniowieczna ikonografia danse macabre, rytuał, personifikacja kostuchy, makabryczna estetyka gore czy petite mort erotyki. Raz za razem kreując spotkanie ze śmiercią, wciągając ją w choreografię jak nieuchwytną partnerkę, Piotrowska bada współczesne rozumienie umierania lub jego brak.

Po spektaklu zapraszamy na spotkanie artystów z widzami.

Spotkanie prowadzi Julia Hoczyk

20.11.2017 / godz. 19:30

OKO CYKLONU: „POLOWANIE” / Weronika Pelczyńska wstaw jej te przesłane kredyty nowe

Kreacja i performance: Izabela Chlewińska, Magdalena Fejdasz, Weronika Pelczyńska, Łukasz Przytarski

Koncepcja i choreografia: Weronika Pelczyńska

Koncepcja i dramaturgia: Agnieszka Zawadowska

Kostiumy, scenografia: Monika Nyckowska

Reżyseria światło: Jacqueline Sobiszewski

Oprawa graficzna: Antonina Benedek

Producenci: Maria Sapeta; Magdalena Pelczyńska-Korzun

Produkcja: Fundacja Burdąg/Centrum w Ruchu

Partnerzy: Komuna//Warszawa; De Soto Sp.z.o.o; PELTECH

Grafika: Antonina Benedek

Performans Polowanie jest procesem ujawniania zapisów rzeczywistości we współczesnych nieustannie śledzonych i tropionych ciałach. Jednak to nie ciało i jego biologiczne życie jest miejscem naszych doświadczeń. Jest nim język, za pomocą którego nasze przeżycia ulegają tekstualizacji albo stają się dla nas niedostępne. Przestajemy rozumieć sygnały własnego ciała. Pod powierzchnią języka, poza jego zasięgiem, żyją konkretne ciała i to na nich dokonują się nieczytelne dla nas inskrypcje strachu. Odsłanianie ukrywanych i wykluczonych z dyskursu społecznego doświadczeń ciała jest kluczowe dla rozpoznania rzeczywistości, w której zasadą praktykowania władzy stała się dystrybucja strachu i zarządzanie nim.

Współczesne taktyki rządzenia na terenie Zachodu to także rozprzestrzenianie lęku przed zamachami terrorystycznymi i budowanie strachu przed inwazją „niezachodnich obcych”. Ekonomicznie znajdujemy się w kondycji nieustannych dłużników, z lękiem pomijamy wiadomości o kapitalistycznych praktykach poza obrębem zachodniego świata. Ciągłość praktykowania podziałów klasowych i rasowych, nie mieszcząca się w rozprzestrzenianym systemie zachodnich wartości, czyni z nas milczących świadków tego czego nie chcielibyśmy akceptować. Zarządzane w ten sposób podmioty/ciała nieustannie negocjują z własnym i cudzym strachem.

Konwencje o „prawach człowieka” nie gwarantują życia bez strachu. Strach to wina i wewnętrzny problem jednostek. Internalizujemy i zapisujemy w naszych ciałach poczucie braku konkretnych wartości z powodu odczuwanego przez nas strachu. Chcemy by uspokajała nas medycyna i policja, chcemy ton środków psychotropowych i nieustannej inwigilacji. Pierwotny strach, z którym się rodzimy zostaje wykorzystany, przetworzony w doświadczenie polityczne oraz społeczne, które (de)formuje i przekształca nasze ciała.

To co własne i prywatne ulega upolitycznieniu, bo staje się narzędziem dzięki, któremu władza w najgłębszy sposób może ingerować w nasze życie. Nieujawniony kulturowo i niewyrażony symbolicznie strach narodzin, z którym musi poradzić sobie każda matka i każde dziecko zostaje ukradziony i przekształcony w traumę, na której łatwo buduje się kompensacyjną potrzebę siły.

Po spektaklu zapraszamy na spotkanie artystów z widzami.

Spotkanie prowadzi Julia Hoczyk

———————————————————————

27.11.2017 / godz. 18:00

OKO CYKLONU: „You Have Your Voice” / Izabela Chlewińska

Choreografia i wykonanie: Izabela Chlewińska

Technologia : Tomek Bergmann

Wsparcie : Fundacja Burdąg, Centrum w Ruchu

trailer: https://vimeo.com/157060528

W centrum elektronicznych i akustycznych odbiorników, kamer pogłosowych, mikrofonów, samplerów toczy się wypowiedź potencjalnego obywatela, który zabiera głos w ważnej dla siebie sprawie. W celu wydobycia z siebie głosu przybiera on właściwe pozycje ciała, nadając mu odpowiednią do dźwięku formę. Z czasem zaczyna używać nie tylko ciała, ale i otaczającej go technologii, osiągając coraz śmielsze efekty swoich poszukiwań.
Najnowszy spektakl You have your voice Izabeli Chlewińskiej jest wynikiem kilkuletnich poszukiwań wydobywania głosu z ciała, jako elementu praktyki ruchowej. To praca solowa rozpisana na ciało, głos i przestrzeń – laboratorium przetworzenia jakości tego co widzimy i słyszymy.

Po spektaklu zapraszamy na spotkanie artystów z widzami.

Spotkania prowadzi Mateusz Szymanówka

27.11.2017 / godz. 19:30

OKO CYKLONU: „frau/mujer/femme” / Agata Życzkowska / Magdalena Przybysz /HOTELOKO movement makers

Koncepcja/dramaturgia/wideo: Agata Życzkowska

Choreografia: Magdalena Przybysz

Performerzy: Katarzyna Kafel, Magdalena Przybysz, Agata Życzkowska

Produkcja: Fundacja Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’

Featuring: Rafał Urbacki

Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=nk6cIDcJgJ4&t=7s

Jak masz na imię?

Jakie są Twoje korzenie?

Gdzie się urodziłaś/eś?

Jakie miałaś/eś najpiękniejsze przeżycie związane z kobiecością/męskością?

Co dla Ciebie oznacza być kobietą/mężczyzną?

Ile widzisz w sobie swojej matki/ojca?

Performance o kobiecości, nie-tylko dla kobiet, którego głównym tematem jest tożsamość związana z byciem kobietą lub byciem meżczyzną. Na ile jest to ograniczające, a na ile wyzwalające? Jakie są dobre i złe strony bycia kobietą/mężczyzną w dzisiejszych czasach w Warszawie, w Polsce, w Europie? I jak możemy to zmieniać, transformować, rozwijać? Pytania, które stawiają artystki i artyści są czasem trudne, czasem bardzo proste. Łączy je szczerość wypowiedzi artystycznej i dążenie do prawdy. Projekt o charakterze tożsamościowo-społecznym w koncepcji Agaty Życzkowskiej i choreografii Magdaleny Przybysz, w nowej konfiguracji HOTELOKO movement makers z Katarzyną Kafel i Rafałem Urbackim.

Po spektaklu zapraszamy na spotkanie artystów z widzami.

Spotkanie prowadzi Mateusz Szymanówka

Organizatorzy: Fundacja Artystyczna PERFORM, Fundacja Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’

Partner projektu: Dom Kultury Kadr

Współpraca: Centrum w Ruchu, Fundacja Burdąg, Fundacja Ciało/Umysł, Fundacja Ciało się, Fundacja Movementum, Fundacja „Myśl w Ciele” / Warszawska Pracownia Kinetograficzna, Fundacja Rozwoju Tańca „Eferte” / Mufmi Teatr Tańca, Fundacja Scena Współczesna / Teatr Tańca Zawirowania, Fundacja Sztuka i Współczesność, Fundacja Sztuki Tańca, Fundacja Tradycji i Transformacji Sztuki / Teatr Tańca NTF, Stowarzyszenie „Akademia Umiejętności Społecznych”/ Teatr Limen Butoh, Stowarzyszenie i Kolektyw Artystyczny Format ZERO, Stowarzyszenie Ja Ja Ja Ne Ne Ne / TukaWach, Stowarzyszenie Strefa Otwarta / Warszawski Teatr Tańca, Stowarzyszenie Sztuka Nowa

Patronat: taniecPOLSKA.pl, e-teatr, TVP Kultura, RDC, teatr dla was, TEATR, warsawholic

RADIO DLA CIEBIE
  • Warszawa: 101 FM
  • Ostrołęka: 100,8 FM
  • Ostrów: 87,6 FM
  • Płock: 101,9 FM
  • Radom: 89,1 FM
  • Siedlce: 103,4 FM
  • DAB+


PUBLICYSTYKA
MUZYKA


wydanie online:
nm@rdc.pl

© Copyright 2016 by Polskie Radio S.A. Radio Dla Ciebie
Wszelkie prawa zastrzeżone