"Zielona fala" na kolejnych 40 skrzyżowaniach w Warszawie

  • 08.08.2018 20:28

  • Aktualizacja: 14:34 15.08.2022

Zmodernizowany Zintegrowany System Zarządzania Ruchem wystartował w środę. Zdaniem stołecznych urzędników, nie tylko poprawi bezpieczeństwo, ale też umożliwi skuteczniejsze utrzymanie płynności ruchu, a także skróci czasu przejazdu kierowców.
Uruchomiony w środę Zintegrowany System Zarządzania Ruchem (ZSZR) obejmuje aktualnie 268 skrzyżowań; kolejnych 40 będzie dołączanych w najbliższym czasie. Na system ten składają się kamery monitoringu, stacje pomiarowe i tablice zmiennej treści. Dzięki sieci czujników wykrywa natężenie ruchu i dostosowuje do niego programy sygnalizacji świetlnych.

Tajniki systemu ujawnia Sebastian Kubanek - wicenaczelnik ZSZR.

Celem rozwój bezpieczeństwa

Wiceprezydent Warszawy Renata Kaznowska zauważyła na konferencji prasowej, że "dzięki ZSZR tzw. zielona fala będzie dotyczyła większej ilości warszawskich skrzyżowań". Podkreśliła, że "system ten stanowi jeden z kilku elementów, które mają przyczyniać się do rozwoju bezpieczeństwa na drogach".

Oprócz tego, że ZSZR umożliwi sterowanie ruchem i poprawę płynności przejazdu - zdaniem Kaznowskiej - "kierowcy nie odczują większych zmian, chyba, że będą przejeżdżać na czerwonym świetle". "Kamery wszystko nam powiedzą; pomogą również policji w pracy, ponieważ wszystkie nagrania będą dostępne dla funkcjonariuszy" - powiedziała.

- Warto też zauważyć, że sygnalizacje świetlne w ramach ZSZR będą premiowały kierowców przestrzegających przepisy: koordynacja świateł jest ustawiona tak, by zapewnić płynny przejazd pojazdom poruszającym się z dopuszczalną prędkością, czyli w większości przypadków – 50 km/h. Natomiast ci, którzy łamią przepisy i jadą szybciej, prawdopodobnie natrafią na czerwone światło - podkreśliła Kaznowska.

Jak dodała wiceprezydent, ZSZR będzie się rozwijała razem z rozwojem technologii, "więc za 10 lat nikt nie powie, że system jest przestarzały".

Lepsza jakość kamer, 12 monitorów

W centrum sterowania ruchem będącym sercem całego systemu jest 12 monitorów, na których na bieżąco widać co dzieje się na stołecznych ulicach. Dzięki temu można na bieżącą kontrolować ZSZR. Po modernizacji systemu wprowadzono łączność radiową, która umożliwia lepszą wymianę informacji między centrum a pogotowiem drogowym. Zmodernizowano też system kamer, które mają teraz znacznie lepszą jakość nadawanego obrazu i pozwalają na podgląd sytuacji z 89 skrzyżowań (wcześniej obejmowały tylko 20). Dane, które zbiera system będą w nim przechowywane dłużej - 45 dni, zamiast dotychczasowych 30.

Jak podkreślił dyrektor Zarządu Dróg Miejskich Łukasz Puchalski, "dzięki systemowi zapewnimy na kilkunastu ciągach ulic zieloną falę, pozwala on też dynamicznie reagować na ruch".

- Kompleksowa modernizacja i włączenie do systemu czeka w pierwszej kolejności m.in. skrzyżowanie Marszałkowskiej i Królewskiej oraz cztery skrzyżowania wzdłuż ul. Modlińskiej - dodał. Zaznaczył też, że ZSZR "nie tylko poprawi bezpieczeństwo, ale również umożliwi skuteczniejsze utrzymanie płynności ruchu, usprawnienie i uporządkowanie warunków ruchu, a także skróci czasu przejazdu kierowców".

Projekt warszawskiego Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem powstał w 2008 roku i obejmował wtedy 37 skrzyżowań. Przetarg ogłoszony w 2017 roku wyłonił firmę Siemens Mobility, której zadaniem była modernizacja i dalszy rozwój ZSZR. 8-letni kontrakt wygaśnie w 2025 roku, a jego wartość wynosi 124 mln złotych.

Źródło:

PAP/RDC

Autor:

Łukasz Bury/PG