SŁUCHAJ ONLINE
MENU
+48 22 645 56 84 | rdc@rdc.pl
10:30 - 12:00
Odkrywamy Mazowsze
prowadzi: Piotr Szymon Łoś
Piotr Szymon Łoś

Zgubiony lub uszkodzony bagaż, odwołany lot. Kiedy przysługuje odszkodowanie od przewoźnika?

fot. Pexels

Zniszczony lub zagubiony bagaż, opóźniony lub odwołany lot. W jakich okolicznościach pasażerowie samolotów mogą liczyć na odszkodowanie? O tym mówiły w audycji Eliza Jakubowska (Komisja Ochrony Praw Pasażerów, Urząd Lotnictwa Cywilnego) i Joanna Sołtan (Europejskie Centrum Konsumenckie, specjalizuje się w sprawach lotniczych).

Jak wyjaśniała Joanna Sołtan, w przypadku bagażu można mówić o trzech przypadkach – zgubieniu, opóźnieniu lub uszkodzeniu. – We wszystkich przypadkach odpowiedzialność ponoszą linie  lotnicze. Kiedy oddajemy bagaż przewoźnikowi, wówczas przewoźnik jest przez całą drogę za niego odpowiedzialny – podkreśliła w RDC.

Odszkodowanie

Sołtan tłumaczyła, że wysokość odszkodowania jest uregulowana przepisami. – Istnieje specjalna jednostka monetarna nazywana SDR. Odszkodowanie wynosi około 1131 SDR, czyli około 1400 euro – mówiła. Podkreśliła, że  w odróżnieniu od odszkodowań, które dostajemy w przypadku odwołanych czy opóźnionych lotów, mówimy tu o odszkodowaniu za szkodę, a nie za niedogodność. – Musimy więc tę szkodę udowodnić – zaznaczyła i dodała, że warto zachowywać paragony i rachunki za rzeczy, które przewozimy oraz za samą walizkę czy torbę podróżną, aby móc udowodnić wartość zagubionych bądź zniszczonych przedmiotów.

Zgłoszenie szkody

Bardzo ważne jest, żeby sprawę zgłosić już na lotnisku. Otrzymujemy wtedy do wypełnienia raport niezgodności mienia – wyjaśniała w RDC. Dodała, że w przypadku uszkodzenia bagażu pasażer ma siedem dni na poinformowanie przewoźnika (poza wypełnieniem raportu na lotnisku, konieczne jest poinformowanie przewoźnika listownie lub mailowo z potwierdzeniem nadania pisma), a w przypadku opóźnienia lub zagubienia bagażu – 21 dni.

Opóźniony lub odwołany lot

Przewoźnik ma obowiązek zaopiekowania się pasażerem w przypadku odwołania lub opóźnienia lotu, czy odmowy przyjęcia na pokład – tłumaczyła w RDC  Eliza Jakubowska. Zwróciła uwagę, że pomoc należy się po 2-4 godzinach, w zależności od długości lotu. – Przewoźnik powinien udzielić pomocy w postaci napojów i posiłków. Powinien też zapewnić transport z lotniska do hotelu i z powrotem oraz nocleg w hotelu, jeśli czas oczekiwania pokrywa się z czasem nocnym – wyliczała.

Odszkodowanie

Jakubowska podkreśliła, że pasażer ma prawo zrezygnować z odbycia lotu, jeśli opóźnienie wynosi ponad pięć godzin i przysługuje mu wtedy odszkodowanie. – W przypadku opóźnienia lub odwołania lotu mamy do czynienia z odszkodowaniami zryczałtowanymi, w wysokości 250, 400 bądź 600 euro, zależnie od długości trasy – wyjaśniała. Zaznaczyła, że trzeba złożyć reklamację do przewoźnika, który ma 30 dni na odpowiedź. – Jeśli w ciągu 30 dni nie będzie odpowiedzi lub będzie ona niesatysfakcjonująca, należy zgłosić się do Komisji Ochrony Praw Pasażerów – dodała.

Overbooking

Co w sytuacji, kiedy sprzedano więcej biletów, niż jest miejsc w samolocie? – Przewoźnik przed zaproszeniem na pokład powinien wezwać ochotników do rezygnacji z miejsca. Taka osoba także dostaje odszkodowanie i pomoc na czas oczekiwania na następne połączenie – tłumaczyła Jakubowska. Podkreśliła jednak, że w Polsce takie sytuacje zdarzają się bardzo rzadko.

RADIO DLA CIEBIE
  • Warszawa: 101 FM
  • Ostrołęka: 100,8 FM
  • Ostrów: 87,6 FM
  • Płock: 101,9 FM
  • Radom: 89,1 FM
  • Siedlce: 103,4 FM
  • DAB+


PUBLICYSTYKA
MUZYKA


wydanie online:
nm@rdc.pl

© Copyright 2016 by Polskie Radio S.A. Radio Dla Ciebie
Wszelkie prawa zastrzeżone