Szkoła promuje snobizm? "W trudnych sytuacjach nauczyciel nie reaguje adekwatnie"

  • 10.05.2017 08:50

  • Aktualizacja: 14:11 15.08.2022

- Z badań wynika, że polscy nastolatkowie mówią, iż nie dostają dużego wsparcia od nauczycieli, kiedy jest trudno, kiedy nie rozumieją zagadnienia. W trudnych sytuacjach nauczyciel nie reaguje być może adekwatnie. Natomiast to nie znaczy, że uczniowie wyrażają się o szkole tylko źle - mówił w "Poranku RDC" Marek Smulczyk - prezes zarządu Fundacji Evidence Institute.
Z najnowszych badań postaw uczniów wynika, że w Polsce mamy jeden z najniższych w Europie wskaźników zadowolenia z pracy grupowej w szkole, a polscy uczniowie są siedem razy mniej zadowoleni niż ci z UE i mniej cenią wartość tego rodzaju aktywności. Jak powiedział w RDC Marek Smulczyk, dane te pochodzą z międzynarodowego badania osiągnięć szkolnych PISA, największego badania edukacyjnego na świecie. - Zapytano w nim uczniów, czy lubią współpracować na przedmiotach przyrodniczych i czy doceniają wartość takiej współpracy. Okazuje się, że polscy uczniowie deklarują bardzo słabą wartość takiej pracy na lekcji w porównaniu z uczniami z UE - zauważył prezes zarządu Fundacji Evidence Institute.

Dodał, że być może praca grupowa w szkole nie jest promowana albo nie jest efektywnie realizowana. - Nasze dane pokazują, że uczniowie dobrze radzą sobie z zdaniami. Powstaje więc pytanie, jak działać, żeby rozwijać nie tylko mocne kompetencje, ale również umiejętność odnalezienia się w tej skomplikowanej rzeczywistości, gdzie liczą się również relacje - ocenił gość "Poranka RDC".

Brak wsparcia?

Smulczyk wspomniał, że z badań wynika, iż "polscy nastolatkowie mówią, że nie dostają dużego wsparcia od nauczycieli w sytuacji, kiedy jest trudno, kiedy nie rozumieją zagadnienia". - W trudnych sytuacjach nauczyciel nie reaguje być może adekwatnie. Natomiast to nie znaczy, że uczniowie wyrażają się o szkole tylko źle. Dane pokazują, że uczniowie lubią chodzić do szkoły ze względu na rówieśników i te relacje są dobrze kształtowane - podkreślił.

Zwrócił również uwagę, że trzeba dużo rozmawiać ze środowiskiem o tym, jak kształtować dobry klimat szkoły, oparty na pozytywnych relacjach między uczniami, nauczycielami i rodzicami. - Musimy wiedzieć, jak w sytuacjach trudnych poprosić nauczyciela o pomoc i jak nauczyciel ma zauważyć sytuacje trudne oraz odpowiedzieć na zapotrzebowanie emocjonalne uczniów, którzy chcą się podzielić swoimi problemami. Chodzi o klimat społeczno-emocjonalnego uczenia się, który wspiera efektywność zasadniczego uczenia kluczowych umiejętności - powiedział w "Poranku RDC" Marek Smulczyk.

Źródło:

RDC

Autor:

mg