Radom: debata oksfordzka licealistów m.in. o Żołnierzach Wyklętych

  • 21.04.2016 18:30

  • Aktualizacja: 21:37 25.07.2022

O postawie żołnierzy wyklętych i powojennej zmianie polskich granic dyskutowali w czwartek podczas debety oksfordzkiej radomscy licealiści. Jedni bronili postawionej tezy, zadaniem przeciwników było ją podważyć. Projekt przygotował Instytut Pamięci Narodowej.

Warunkami koniecznymi do udziału w debacie są wiedza i wysoki poziom dyskursu. Przestrzegania zasad pilnują marszałkowie, a oceny strony merytorycznej rozmowy i jej stylu dokonuje zespół ekspertów. Zdaniem Arkadiusza Kutkowskiego z radomskiej delegatury IPN- u, udział w takiej debacie to wyzwanie. Uczniowie sami musieli poszukać odpowiedniej literatury i odnaleźć dokumenty źródłowe. Potem w oparciu o zdobytą wiedzę i argumenty bronili albo próbowali podważyć twierdzenia, że na przykład powojenna zmiana granic była korzystna dla Polski, a wprowadzenie stanu wojennego było "mniejszym złem".


Jak mówi Krzysztof Zając, jeden z licealistów, nauka prowadzenia z klasą merytorycznego sporu historycznego w przyszłości zaprocentuje. Według niego, umiejętność prowadzenia dyskusji na odpowiednim poziomie, bez prób dyskredytowania przeciwnika, jest niezmiernie przydatna w dorosłym życiu.


Uczniowie mieli też okazję zweryfikować swoją znajomość najnowszej historii Radomia. Musieli znaleźć argumenty potwierdzające lub obalające tezę, że radomski protest robotniczy sprzed 40 lat był kontynuacją Poznańskiego Czerwca 1956 r.

Źródło:

IAR

Autor:

RDC