SŁUCHAJ ONLINE
MENU

„Przez cały rok trzeba odżywiać się zdrowo, aby w Święta jeść bardziej normalnie”

fot. Pixabay

Czy pierniczki mogą być zdrowe? Jak przygotować esencjonalny barszcz bez glutaminianu sodu? Na czym smażyć wigilijną rybę? Na te pytania odpowiadała w audycji Julita Bator, autorka książki „Święta bez chemii”. – Chodzi o to, żeby przez cały rok odżywiać się zdrowo, aby w Święta móc jeść bardziej normalnie – mówiła w „Niedzielnym Poranku”.

Możemy jeść z umiarem. Potrawy świąteczne możemy przygotować w miarę zdrowo. Przede wszystkim przygotować, a nie kupować, to już będzie ukłon w stronę zdrowia – mówiła Bator. Jak przekonywała, nawet pierniczki mogą być zdrowe – zamiast cukru można dodać naturalnego miodu, zamiast mąki pszennej trzeba użyć żytniej. Słodzić można również stewią, cukrem nierafinowanym, czy syropem z agawy.

Barszcz

Kupny barszcz albo ma glutaminian sodu albo zupełnie nie smakuje – uważa gość RDC. – Można samemu zrobić pyszny, esencjonalny barszcz. Trzeba zrobić kwas buraczany. To super wynalazek, nie pasteryzujemy go, tylko przechowujemy w lodówce. Jest zdrowym specyfikiem, podnosi poziom żelaza, wspomaga pracę jelit – wyjaśniała autorka.

Ryby

W ocenie Bator, Wigilia jest takim czasem, że jeśli „podamy ryby gotowane na parze, to one nie będą smakować. – Ma być uczta, ma być pysznie, chrupiąco. Smażyć nie powinniśmy na oleju rafinowanym, ale np. na oliwie z dodatkiem masła. Bardzo dobrze jest smażyć na maśle klarowanym, na oleju kokosowym albo smalcu gęsi – wyliczała.

Pasztet i bigos

W ocenie gościa Beaty Jewiarz, aby było zdrowiej, tradycyjny pasztet z mięsa można zastąpić pasztetem z ciecierzycy. Z kolei zamiast tradycyjnego, ciężkiego bigosu z mięsem można podać jego zdrowszy odpowiednik. – Wystarczy przygotować kapustę z grochem – mówiła Bator.

Zrealizowano dzięki współfinansowaniu z opłat abonamentowych
RADIO DLA CIEBIE
  • Warszawa: 101 FM
  • Ostrołęka: 100,8 FM
  • Ostrów: 87,6 FM
  • Płock: 101,9 FM
  • Radom: 89,1 FM
  • Siedlce: 103,4 FM
  • DAB+


PUBLICYSTYKA
MUZYKA


wydanie online:
nm@rdc.pl

© Copyright 2016 by Polskie Radio S.A. Radio Dla Ciebie
Wszelkie prawa zastrzeżone