Przebudują węzeł komunikacyjny przy metrze Wilanowska?

  • 04.03.2016 16:41

  • Aktualizacja: 21:30 25.07.2022

Zarząd Transportu Miejskiego chce przebudować rejon tzw. Dworca Południowego, czyli węzeł komunikacyjny przy stacji metra Wilanowska. Właśnie rozstrzygnął konkurs dla studentów na koncepcję zagospodarowania tego rejonu. - To tylko wstępne plany - zastrzegają jednak urzędnicy.

Okolice stacji metra Wilanowska nadal są nazywane Dworcem Południowym, ponieważ właśnie stąd wyruszała kolejka wąskotorowa w kierunku Piaseczna. Obecnie to ważny węzeł przesiadkowy, z którego korzystają m.in. pasażerowie autobusów podmiejskich, miejskich, metra i tramwajów, jest tu także parking park and ride.


Jednak przestrzeń węzła jest nieuporządkowana, m.in. dojście z metra do autobusów podmiejskich jest dość długie, pojawiły się także nieestetyczne stragany.


"Pełne pole do popisu"


Rzecznik ZTM Igor Krajnow powiedział PAP, że zarząd chce przebudować ten węzeł komunikacyjny, ale jest jeszcze za wcześnie na mówienie o jakichkolwiek szczegółach. Zaznaczył, że uczestnicy konkursu na koncepcję zagospodarowania rejonu metra Wilanowska mieli "pełne pole do popisu, mogli puścić wodze fantazji i wyobraźni". Krajnow powiedział, że na zmiany trzeba będzie poczekać kilka lat.


- Przetarg na koncepcję pełną dopiero będzie organizowany, a zanim dojdziemy do przetargu to wiele wody w Wiśle upłynie, kilka dobrych lat - trzy, cztery, pięć - powiedział Krajnow.


Mimo to ZTM rozstrzygnął konkurs dla studentów Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej na koncepcję zagospodarowania rejonu metra Wilanowska.


Konkurs


Jak podał w piątek na swojej stronie ZTM, do konkursu przystąpiło 12 zespołów, zwycięskie prace zostały wybrane przez sąd konkursowy, były oceniane zarówno pod kątem architektoniczno-urbanistycznym jak i komunikacyjnym. Pierwsze miejsce zdobyli: Anna Kowalczyk, Kamila Momot i Marcin Jaworski.


Krajnow powiedział, że pod względem komunikacyjnym zwycięskie rozwiązanie przekonuje wygodą przesiadania się z różnych środków transportu. Studenci zaproponowali m.in. zbliżenie do siebie wejścia do metra oraz stanowisk autobusowych i tramwajowych. Przy czym pętla autobusowa znalazłaby się pod ziemią.


Przy tworzeniu koncepcji - zaznacza ZTM - uczestnicy konkursu musieli uwzględnić istniejącą stację metra, pętlę autobusową powiększoną o co najmniej 30 proc., zintegrowane przystanki tramwajowe dla linii wzdłuż ul. Puławskiej i projektowanej linii biegnącej w osi wschód-zachód, parking rowerowy na 800 miejsc, halę odpraw dla pasażerów, parking P+R i budynek Centrum Zarządzania Ruchem z siedzibą ZTM. Oprócz tego zespoły musiały zaprojektować nowy układ drogowy.

Źródło:

PAP

Autor:

RDC