Prof. Konopczyński: mówienie o wychowawczej roli szkoły jest dużym mitem

  • 12.09.2017 20:28

  • Aktualizacja: 14:18 15.08.2022

- Obalanie mitów, dotyczących na przykład edukacji, zawsze będzie wywoływać kontrowersje, ale demokracja i społeczeństwo obywatelskie jest oparte na obalaniu mitów. Bo jak długo można wierzyć w pewne zabobony, legendy, które mijają się z prawdą? - mówił w RDC prof. Marek Konopczyński.
- Jestem głęboko przekonany, że rola edukacyjna szkoły powoli się kończy. Większość informacji, które przyswaja młode pokolenie, nie pochodzi ze szkoły, tylko źródeł cyfrowych, z internetu - mówił gość audycji. - Ale o ile z roli edukacyjnej - która też nie jest doskonała - szkoła jakoś się wywiązuje, to mówienie o wychowawczej roli szkoły jest dużym mitem - uważa prof. Konopczyński.

Mity

- Po pierwsze, żadna instytucja nie ma mocy wychowawczej. Mówienie, że szkoła wychowuje, jest pewnym nagięciem rzeczywistości. To ludzie wychowują, ale żeby to robić, muszą być do tego przygotowani zawodowo, a w większości nauczyciele nie są pedagogami w rozumieniu nauk społecznych - wyjaśniał profesor. Jego zdaniem, godzina wychowawcza jest kolejnym mitem. - Nie ma wychowania w godzinę. Samo słowo "wychowawca", który jest po prostu nauczycielem, jest wyrazem pewnej hipokryzji - ocenił profesor. Dodał, że podczas godziny wychowawczej najczęściej omawia się bieżące sprawy klasy albo kontynuuje lekcje. - Wychowanie to umiejętne kreowanie wartości, a szkoła nie ma wpływu i nawet konstytucyjnie nie powinna mieć wpływu na wartości, bo są zarezerwowane dla rodziny - zaznaczył gość audycji.

- Obalanie mitów, dotyczących na przykład edukacji, zawsze będzie wywoływać kontrowersje, ale demokracja i społeczeństwo obywatelskie jest oparte na obalaniu mitów. Bo jak długo można wierzyć w pewne zabobony, legendy, które mijają się z prawdą? - mówił prof. Konopczyński.

Rola szkoły

- Nawołuję do tego, żeby współczesna szkoła zaczęła pełnić funkcję, która jest najważniejsza w życiu młodego pokolenia - funkcję uspołeczniania - apelował. Zwrócił uwagę, że z badań wynika, iż główną motywacją uczęszczania do szkoły jest chęć bycia z rówieśnikami, w grupie. - A szkoła to ogranicza - uważa profesor. Przekonywał, że główną rolą szkoły powinno być wspieranie rozwoju, a nie ciągłe udowadnianie, że uczniowie czegoś nie wiedzą.

W czwartek, w ramach Międzynarodowej Konferencji Korczakowskiej, prof. Marek Konopczyński wygłosi wykład "Mity o wychowującej szkole" (dowiedz się więcej).

Źródło:

RDC

Autor:

gk