SŁUCHAJ ONLINE
MENU
+48 22 645 56 84 | rdc@rdc.pl
13:00 - 14:00
Historie z szuflady
prowadzi: Wojciech Marczyk
Wojciech Marczyk

Prof. Konopczyński: mówienie o wychowawczej roli szkoły jest dużym mitem

fot. Pixabay

– Obalanie mitów, dotyczących na przykład edukacji, zawsze będzie wywoływać kontrowersje, ale demokracja i społeczeństwo obywatelskie jest oparte na obalaniu mitów. Bo jak długo można wierzyć w pewne zabobony, legendy, które mijają się z prawdą? – mówił w RDC prof. Marek Konopczyński.

Jestem głęboko przekonany, że rola edukacyjna szkoły powoli się kończy. Większość informacji, które przyswaja młode pokolenie, nie pochodzi ze szkoły, tylko źródeł cyfrowych, z internetu – mówił gość audycji. – Ale o ile z roli edukacyjnej – która też nie jest doskonała – szkoła jakoś się wywiązuje, to mówienie o wychowawczej roli szkoły jest dużym mitem – uważa prof. Konopczyński.

Mity

– Po pierwsze, żadna instytucja nie ma mocy wychowawczej. Mówienie, że szkoła wychowuje, jest pewnym nagięciem rzeczywistości. To ludzie wychowują, ale żeby to robić, muszą być do tego przygotowani zawodowo, a w większości nauczyciele nie są pedagogami w rozumieniu nauk społecznych – wyjaśniał profesor. Jego zdaniem, godzina wychowawcza jest kolejnym mitem. – Nie ma wychowania w godzinę. Samo słowo „wychowawca”, który jest po prostu nauczycielem, jest wyrazem pewnej hipokryzji – ocenił profesor. Dodał, że podczas godziny wychowawczej najczęściej omawia się bieżące sprawy klasy albo kontynuuje lekcje. – Wychowanie to umiejętne kreowanie wartości, a szkoła nie ma wpływu i nawet konstytucyjnie nie powinna mieć wpływu na wartości, bo są zarezerwowane dla rodziny – zaznaczył gość audycji.

Obalanie mitów, dotyczących na przykład edukacji, zawsze będzie wywoływać kontrowersje, ale demokracja i społeczeństwo obywatelskie jest oparte na obalaniu mitów. Bo jak długo można wierzyć w pewne zabobony, legendy, które mijają się z prawdą? – mówił prof. Konopczyński.

Rola szkoły

Nawołuję do tego, żeby współczesna szkoła zaczęła pełnić funkcję, która jest najważniejsza w życiu młodego pokolenia – funkcję uspołeczniania – apelował. Zwrócił uwagę, że z badań wynika, iż główną motywacją uczęszczania do szkoły jest chęć bycia z rówieśnikami, w grupie. – A szkoła to ogranicza – uważa profesor. Przekonywał, że główną rolą szkoły powinno być wspieranie rozwoju, a nie ciągłe udowadnianie, że uczniowie czegoś nie wiedzą.

W czwartek, w ramach Międzynarodowej Konferencji Korczakowskiej, prof. Marek Konopczyński wygłosi wykład „Mity o wychowującej szkole” (dowiedz się więcej).

RADIO DLA CIEBIE
  • Warszawa: 101 FM
  • Ostrołęka: 100,8 FM
  • Ostrów: 87,6 FM
  • Płock: 101,9 FM
  • Radom: 89,1 FM
  • Siedlce: 103,4 FM
  • DAB+


PUBLICYSTYKA
MUZYKA


wydanie online:
nm@rdc.pl

© Copyright 2016 by Polskie Radio S.A. Radio Dla Ciebie
Wszelkie prawa zastrzeżone