Prezydent podpisał w sobotę specustawę o Centralnym Porcie Komunikacyjnym

  • 02.06.2018 14:26

  • Aktualizacja: 23:28 25.07.2022

Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o Centralnym Porcie Komunikacyjnym - poinformowała w sobotę Kancelaria Prezydenta. Nowe lotnisko ma docelowo obsługiwać nawet 100 mln pasażerów rocznie i być gotowe w 2027 r.
Specustawa określa m.in. zasady i warunki przygotowania, finansowania i realizacji inwestycji w zakresie budowy CPK oraz infrastruktury mu towarzyszącej. W tym również zasady i warunki rezerwacji terenu, wydania decyzji lokalizacyjnej oraz nabywania nieruchomości, a także organów właściwych w tych sprawach.

Nowe lotnisko ma powstać między Łodzią a Warszawą i ma być jednym z największych przesiadkowych portów lotniczych w Europie. Po pierwszym etapie budowy port ma obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo nawet ok. 100 mln. Ma on powstać na ok. 3 tys. ha gruntów. Do końca 2019 r. mają trwać prace przygotowawcze, a sam port ma być budowany przez kolejnych 8 lat, czyli do końca 2027 r.

Specustawa nie rozstrzyga tego, gdzie powstanie nowe lotnisko. Rząd w rozporządzeniu określić ma maksymalny teren, na którym mają być prowadzone inwestycje.

30 miliardów złotych

Ustawa składa się z dwóch części: prawnego umocowania pełnomocnika rządu ds. CPK oraz spółki celowej, której zadaniem będzie budowa portu; druga część poświęcona jest procesowi inwestycyjnemu. Projekt zakłada, że do Centralnego Portu Komunikacyjnego, będzie można dojechać z największych polskich miast (z wyłączeniem Szczecina) w czasie 2-2,5 godziny,

Teren inwestycji, wyznaczony przez doradcę technicznego obejmujący łącznie 66,2 km kwadratowych przeznaczonych pod budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego, znajduje się na obszarze gmin: Baranów (pow. grodziski), Teresin (pow. sochaczewski) i Wiskitki ( pow. żyrardowski).

Według wstępnych szacunków budowa portu może kosztować ponad 30 miliardów złotych. Samo lotnisko ma wygenerować 37 tysięcy miejsc pracy. Otoczenie portu nawet 150 tysięcy. Centralny Port Komunikacyjny zmieni też siatkę komunikacji w całej Polsce.

Referendum

Mieszkańcy gmin, na terenie których ma powstać CPK, podczas spotkania z pełnomocnikiem rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Mikołajem Wildem, pod koniec maja dopytywali m.in. o wykup ziemi, ceny gruntu, odszkodowanie, gwarancję pieniędzy na koncie, prowadzenie działalności rolniczej. Mówili, że będą zmuszeni do sprzedaży swoich nieruchomości.

18 kwietnia rada gminy Baranów podjęła uchwałę o referendum ws. CPK. Ma ono się odbyć 17 czerwca. Mieszkańcy mają odpowiedzieć na dwa pytania. Pierwsze ma brzmieć: czy chce Pan/Pani budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego w gminie Baranów? Drugie pytanie dotyczy zapisów specustawy: czy Pana/Pani zdaniem są one korzystne dla mieszkańców?

Wild zapewniał mieszkańców, że nieruchomości potrzebne pod budowę CPK nie będą wyceniane według wartości gruntów rolnych; zostanie wypłacona "godziwa cena" bądź będzie możliwość kontynuowania działalności rolniczej w nowej lokalizacji. Wild przekazał, że cały proces inwestycyjny będzie miał trzy etapy.

...

Proces inwestycyjny będzie miał trzy etapy:

Etap I - 2018 - to przygotowanie obszaru inwestycji - wskazanie maksymalnego obszaru, jaki będzie mógł zająć CPK. Tutaj mają nastąpić konsultacje społeczne, publikacja raportu. Inwestor rozpoczyna półtoraroczne negocjacje z mieszkańcami obszaru inwestycji.

Etap II - 2019 - to rezerwacja obszaru inwestycji - oficjalne wyznaczenie docelowego obszaru i rezerwacja terenu dla dwóch wariantów lokalizacji CPK. W tym etapie zakończone zostaną negocjacje z mieszkańcami do końca 2019 roku.

Etap III - 2020 r. - to decyzja lokalizacyjna, czyli wskazanie ostatecznej lokalizacji CPK, grunty stają się własnością Skarbu Państwa.

Źródło:

PAP

Autor:

mg