SŁUCHAJ ONLINE
MENU
+48 22 645 56 84 | rdc@rdc.pl
22:00 - 23:00
Wieczór RDC
prowadzi: Agnieszka Lipka-Barnett
Agnieszka Lipka-Barnett

Prawie cztery razy większa Warszawa i 50 proc. więcej ludności. „Ogromne konsekwencje finansowe”

fot. Pexels

– Nie wierzę w zapewnienia, że miasto będzie w stanie zapewnić na całym obszarze metropolii taki sam poziom usług transportowych za taką samą cenę, z jakiej korzystają warszawiacy – mówiła w RDC Justyna Glusman (Forum Od-nowa).

Jak mówił Jakub Kapiszewski, pierwsza obawa dotycząca zwiększenia kosztów życia w metropolii, związana jest z transportem miejskim. Jak przypomniał, obecnie ZTM porozumiewa się z okolicznymi gminami w taki sposób, że pokrywa 20 proc. kosztów funkcjonowania linii lokalnych „L-„, resztę płaci gmina. Jeśli więc Warszawa zostanie powiększona, a linie przestaną być lokalne, to Zarząd Transportu Miejskiego będzie musiał finansować 100 proc. kosztów.

Dodatkowe kilometry, dodatkowe koszty

Trzeba zacząć od punktu wyjścia. Zgodnie z projektem, Warszawa ma się powiększyć prawie czterokrotnie, a liczba ludności ma się zwiększyć o 50 proc. – podkreśliła w RDC Glusman. – To ma ogromne konsekwencje finansowe, szczególnie w kwestii zapewnienia obsługi transportowej, którego koszty nie są zależne od liczby osób, które z niej korzystają, ale obszaru, który trzeba obsłużyć – oceniła. Wyjaśniała, że miasto będzie musiało obsłużyć bardzo duży obszar, którego dochody – na przykład z podatku PIT – nie wzrosną równomiernie. Dlatego – jak tłumaczyła – koszty obsługi tego obszaru znacznie wzrosną. – Każdy dodatkowy kilometr, to dodatkowe koszty – podkreśliła.

Nie wierzę w zapewnienia, że miasto będzie w stanie zapewnić na całym obszarze metropolii taki sam poziom usług transportowych, za taką samą cenę, z jakiej korzystają warszawiacy – mówiła w RDC Glusman. Zwróciła uwagę, że nigdzie na świecie tak się nie dzieje. – Wszystkie miasta są dzielone na strefy i odpowiednio do zwiększonej odległości, rosną koszty dojazdu do centrum – komentowała. – Ryzyko jest takie, że chcąc zapewnić podobny poziom usług i ich cen na obszarze całej metropolii, miasto może zredukować częstotliwość kursowania autobusów czy tramwajów, a to jest spore zagrożenie – analizowała.

Dystrybucja środków

Glusman mówiła także w audycji o dystrybucji środków przeznaczonych na oświatę i służbę zdrowia. – W tej wielkiej Warszawie zostało przewidziane rozwiązanie, które funkcjonuje już dzisiaj, że na obszarze całej metropolii środki są wydawane zgodnie z zasadą wyrównywania poziomu rozwoju – komentowała. W jej ocenie, to logiczne rozwiązanie, bo miasto powinno dąży do tego, żeby poziom usług był w miarę równomierny.

Zwróciła jednak uwagę, że ustawa proponowana przez PiS w ogóle nie odnosi się do istnienia Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego, czyli umowy zawartej między 40 gminami. – To porozumienie ma na celu uzyskanie środków w ramach zintegrowanych inwestycji terytorialnych, które są finansowane z funduszy unijnych. Ten budżet wynosi dwa mld zł. Nie wiadomo, co stanie się z tymi środkami, których rozdysponowanie zostało już zaplanowane – komentowała. Podkreśliła, że nawet jeśli Unia Europejska zgodzi się na renegocjację umowy, to nie wiadomo, czy „te same inwestycje będą realizowane w tych samych miejscach”.

RADIO DLA CIEBIE
  • Warszawa: 101 FM
  • Ostrołęka: 100,8 FM
  • Ostrów: 87,6 FM
  • Płock: 101,9 FM
  • Radom: 89,1 FM
  • Siedlce: 103,4 FM
  • DAB+


PUBLICYSTYKA
MUZYKA


wydanie online:
nm@rdc.pl

© Copyright 2016 by Polskie Radio S.A. Radio Dla Ciebie
Wszelkie prawa zastrzeżone