Potęga korporacji. "Pięć największych firm posiada 50 procent udziału w rynku europejskim"

  • 27.07.2016 22:01

  • Aktualizacja: 13:57 15.08.2022

- Opublikowaliśmy w ubiegłym roku raport, w którym przedstawiliśmy rzeczywisty obraz globalnego łańcucha dostaw. Wynika z niego, że pięć największych firm posiada 50 procent udziału w rynku europejskim, jeśli chodzi o produkty spożywcze. Dodatkowo dziesięć największych marek realizuje 15 procent światowej sprzedaży detalicznej - mówił w "Wieczorze RDC" Tadeusz Makulski z Polskiego Stowarzyszenia Sprawiedliwego Handlu.
Jak powiedział Marcin Wojtalik z Instytutu Globalnej Odpowiedzialności, żyjemy w świadomości z czasów, które już odeszły. - 20 lat temu był obywatel i było państwo. Państwo jakoś wpływało na obywatela i to nas kształtowało. Od ładnych kilkunastu lat ogromną władzę zdobyły natomiast międzynarodowe korporacje, których obroty są często większe niż budżety niektórych państw. Nie zauważamy, jak strukturalnie zmienił się nasz świat. Często firmy są potężniejsze od demokratycznie wybranych organów władzy - podkreślił.

Tadeusz Makulski wspomniał, że Stowarzyszenie Sprawiedliwego Handlu opublikowało w ubiegłym roku raport, w którym przedstawiony został rzeczywisty obraz globalnego łańcucha dostaw. - Wynika z niego, że pięć największych firm posiada 50 procent udziału w rynku europejskim, jeśli chodzi o produkty spożywcze. Dodatkowo dziesięć największych marek realizuje 15 procent światowej sprzedaży detalicznej. To jest niezwykła potęga w zestawieniu z siłą państw, nie mówiąc już o porównaniu tej siły z pojedynczym konsumentem lub dostawcą - zaznaczył gość RDC.

Ogólnoświatowy trend

Makulski zauważył, że międzynarodowe korporacje są coraz silniejsze i wypierają z rynku małych producentów. - Dane potwierdzają, iż mamy do czynienia z trendem ogólnoświatowym. W krajach, które są biedniejsze od Polski, ten trend jest jeszcze bardziej widoczny - powiedział.

Wojtalik ocenił, że paradoksalnie dzięki korporacjom płacimy w sklepach mniej i kupujemy więcej. - Tylko jak używamy słowa "płacimy", to musimy pamiętać o jakości naszego życia. Oczywiście produkt w hipermarkecie będzie tańszy niż w osiedlowym sklepie. Jednak kupując produkt tańszy, przyczyniamy się do nakręcania spirali coraz większej dominacji wielkich firm, które kontrolują to, co jemy. Coraz częściej Polak nie ma wyboru, co może kupić - mówił w "Wieczorze RDC" ekspert z Instytutu Globalnej Odpowiedzialności.

Źródło:

RDC

Autor:

mg