SŁUCHAJ ONLINE
MENU

PKP PLK planują wznowienie prac na linii Lublin-Warszawa. „Wykonawcy zależni od nas”

Zdjęcie ilustracyjne/fot. PKP PLK SA

– W przyszłym tygodniu planowane jest wznowienie prac na liniach kolejowych Lublin-Warszawa i Wrocław-Poznań – poinformował w poniedziałek rzecznik PKP Polskich Linii Kolejowych Mirosław Siemieniec. – Roboty mają prowadzić spółki zależne od PKP PLK – dodał.

Sprawa ma związek z zejściem z obu kontraktów włoskiej firmy Astaldi. Firma od czerwca nie płaciła podwykonawcom robót, a zaległości sięgnęły ok. 40 mln zł.

Rzeczowa atmosfera

Siemieniec poinformował w przesłanym komunikacie, że w poniedziałek w Lublinie odbyło się kolejne spotkanie przedstawicieli PKP PLK z podwykonawcami Astaldi. W spotkaniu uczestniczył także wojewoda lubelski Przemysław Czarnek.

Atmosfera spotkania była rzeczowa. PLK wypłaciły dotychczas podwykonawcom Astaldi 28 mln zł, w tym ok. 24 mln zł dla podwykonawców na linii lubelskiej. Kolejne dokumenty są weryfikowane i konsekwentnie będą realizowane płatności – wyjaśnił rzecznik PKP PLK.

Siemieniec dodał, że mimo „medialnych deklaracji firmy Astaldi, o współpracy z podwykonawcami, firma nie przyjmuje dokumentów, a to wydłuża procedury”. – Również brak zaangażowania konsorcjanta, firmy PBDiM z Mińska Mazowieckiego, która odpowiada za potwierdzenie jakości wykonanych robót, utrudnia sprawny przepływ dokumentów podwykonawców. PLK dodatkowo zwiększą liczbę osób weryfikujących dokumenty podwykonawców. Natomiast 29 października będzie kolejne spotkanie podsumowujące sytuację – wskazał.

Jak najszybsza kontynuacja

Rzecznik PLK zadeklarował, że spółka zamierza „jak najszybciej kontynuować roboty” na linii Lublin – Warszawa i Wrocław – Poznań. – W przyszłym tygodniu planowane jest wznowienie prac na obu liniach. Roboty będą prowadziły spółki zależne PKP PLK – zapowiedział Siemieniec.

Na niedawnej konferencji prasowej, członek zarządu PKP PLK Arnold Bresch informował, że w przypadku obu inwestycji można mówić o ok. półrocznym opóźnieniu.

Astaldi pod koniec września przysłała do PKP PLK informację, że umowy dotyczące modernizacji linii Dęblin – Lublin oraz linii Poznań – Leszno wygasły. Resort infrastruktury wezwał włoską firmę do wznowienia prac, ale wykonawca nie powrócił na place budów. Dlatego PKP PLK 2 października wezwały Astaldi wraz z konsorcjantami, do podjęcia prac na kontraktach, tj. linii kolejowej nr 7 na odcinku Dęblin – Lublin oraz linii Poznań – Wrocław. W związku z tym, że włoska firma nie podjęła prac na obu liniach, PLK 5 października złożyły oświadczenia o odstąpieniu od obu umów z winy konsorcjantów.

Astaldi jest zaangażowane w Polsce także w budowę dróg oraz warszawskiego metra (jest samodzielnym wykonawcą rozbudowy II linii metra na Pradze-Północ i Targówku o stacje Szwedzka, Targówek i Trocka).

Czytaj też:

PKP wypłaca należności kolejnym podwykonawcom Astaldi. Tym razem pięć milionów złotych

Środki na koncie Astaldi przeznaczone na rozbudowę II linii metra zablokowane przez bank

RADIO DLA CIEBIE
  • Warszawa: 101 FM
  • Ostrołęka: 100,8 FM
  • Ostrów: 87,6 FM
  • Płock: 101,9 FM
  • Radom: 89,1 FM
  • Siedlce: 103,4 FM
  • DAB+


PUBLICYSTYKA
MUZYKA


wydanie online:
nm@rdc.pl

© Copyright 2018 Polskie Radio S.A. Radio Dla Ciebie
Wszelkie prawa zastrzeżone