"Nowe technologie w szkole nie są celem samym w sobie. Mają wspomagać naukę"

  • 22.05.2016 09:04

  • Aktualizacja: 13:54 15.08.2022

- Nowoczesne technologie to wielkie wyzwanie, to narzędzie, mające pomóc realizować cele dydaktyczne, to nowoczesny, mobilny sprzęt, wspomagający ucznia w dowolnym miejscu - mówiła w "Niedzielnym Poranku" prof. Marlena Plebańska.

Rozpoczął się konkurs dla szkól Digital Champion 2016. - To pierwsza odsłona, wielkie wyzwanie i wielka odpowiedzialność - skomentowała prof. Plebańska. - To konkurs, który ma na celu promować dobre, polskie rozwiązania, to dla nas szalenie ważne. Polska edukacja naprawdę radzi sobie nieźle - mamy wielu wspaniałych nauczycieli i dyrektorów, którzy odważyli się cyfryzować swoje szkoły, nie czekali na różne zmiany systemowe, tylko podjęli tę inicjatywę i realizują edukację z wykorzystaniem technologii - wyjaśniała w RDC. Jak zaznaczyła, nowoczesne technologie nie są celem samym w sobie, ale mają pomagać realizować cele dydaktyczne.


Wielkie wyzwanie


Organizatorzy konkursu szukają cyfrowych szkół, nauczycieli i dzieci, którzy mają pomysł na wykorzystanie technologii w szkole. - Nowoczesne technologie to wielkie wyzwanie, to narzędzie, mające pomóc realizować cele dydaktyczne, to nowoczesny, mobilny sprzęt, wspomagający ucznia w dowolnym miejscu, to dobre zasoby cyfrowe, których również w języku polskim jest coraz więcej - wyliczała prof. Plebańska.


Zwróciła również uwagę, że nie we wszystkich szkołach uczniowie mają swobodny dostęp do internetu. - Zazwyczaj jest doprowadzony do sali informatycznej, gabinetu dyrektora, czy sekretariatu, a oczywiście marzymy o internecie dostępnym jak powietrze - w każdej sali, na podwórku szkolnym tak, żeby z poziomu tabletu dzieci mogły się dostać do tych zasobów - mówiła.


Zagrożenia?


Gość RDC przyznaje, że nowoczesne technologie i niemal nieograniczony dostęp do internetu może nieść za sobą pewne zagrożenia. - Oczywiście wszystko, co nowe i ciekawe, niesie za sobą zagrożenia. Tutaj rola szkoły i rodziców, żeby mądrze tę przestrzeń zagospodarowywać i wykorzystywać, aby nie zamiatać tego problemu internetu pod dywan - komentowała prof. Plebańska. W jej ocenie istotne jest również, żeby budować takie programy edukacyjne i kształcenia nauczycieli, które pozwolą nauczycielom prowadzić bezpieczne lekcje, a z drugiej strony nauczą dzieci bezpiecznego korzystania z internetu i zbudują świadomości zagrożeń.


Źródło:

RDC

Autor:

gk