Nowe ścieżki rowerowe, chodniki i sygnalizacja świetlna. 19 inwestycji w Warszawie [zobacz]

  • 25.05.2017 21:30

  • Aktualizacja: 22:32 25.07.2022

Jeszcze w tym roku wzdłuż ulicy Jagiellońskiej powstanie droga dla rowerów. Remont przejdą też chodniki, latarnie i sygnalizacja świetlna. To kolejny projekt, który warszawski Zarząd Dróg Miejskich realizuje w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. W Warszawie będzie 19 takich inwestycji.
ZDM ogłosił przetarg na budowę drogi rowerowej po wschodniej stronie ulicy Jagiellońskiej, na odcinku od ronda Starzyńskiego do trasy S8 (ok. dwa km długości). Zakres prac jest szeroki. Obejmuje nie tylko budowę drogi dla rowerów, ale też m.in. zmiany w oświetleniu ulicy, przebudowę chodników i sygnalizacji. Projekt przewiduje wyznaczenie przejazdów dla rowerzystów oraz dostosowanie jezdni serwisowych do ruchu rowerowego (zarówno po wschodniej stronie ul. Jagiellońskiej, jak i po zachodniej, gdzie na odcinku od ul. Golędzinowskiej do Batalionu Platerówek przewidziano dopuszczenie ruchu „pod prąd”). Co ważne, nowa droga zostanie dowiązania do istniejącej infrastruktury rowerowej wokół ronda Starzyńskiego i na węźle Modlińska.

W ramach prac zmodernizowana zostanie także sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu z ulicą Batalionu Platerówek (z uwzględnieniem priorytetu dla tramwajów). Drogowcy wyremontują też chodnik po wschodniej stronie jezdni (pasy prowadzące i ostrzegawcze, a na przystankach specjalne krawężniki peronowe i pola oczekiwania) oraz wyznaczą miejsce postojowe wraz z rozwiązaniami uniemożliwiającymi parkowanie samochodów niezgodne z przepisami. Po wschodniej stronie Jagiellońskiej zaświecą nowe latarnie, które oświetlą też nową drogę dla rowerów. Pojawi się mała architektura, w tym stojaki rowerowe i podpórki dla rowerzystów. Nawierzchnia drogi rowerowej zostanie wykonana z asfaltu, co poprawi komfort podróży i zapewni odpowiednią trwałość konstrukcji. Wybrany wykonawca będzie miał czas na zakończenie wszystkich prac do 30 listopada.

Efekt współpracy

To kolejny przetarg na drogi rowerowe w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. W efekcie współpracy Samorządu Województwa Mazowieckiego, miasta stołecznego Warszawy oraz podwarszawskich gmin wybrano w konkursie do realizacji 13 projektów dzięki którym zostanie powiększona sieć dróg rowerowych w Warszawie i 34 gminach sąsiadujących ze stolicą. Całkowity koszt niemal 330 km tras to prawie 340 mln zł. Samorządy dostaną na to ponad 241 mln zł dofinansowania z funduszy europejskich.



Drogi rowerowe w trakcie budowy:

  • wzdłuż mostu Łazienkowskiego - budowa trasy rowerowej na kładkach podwieszonych pod konstrukcję mostu Łazienkowskiego wraz z infrastrukturą towarzyszącą: kładką nad Wałem Miedzeszyńskim i drogami dla rowerów prowadzącymi na most; długość 1,4 km

  • wzdłuż Alej Jerozolimskich od ul. ppłk. M. Sokołowskiego „Grzymały” do placu A. Zawiszy; długość budowanej drogi 1,3 km, a przebudowywanej 0,2 km

  • na Polu Mokotowskim w relacji wschód-zachód (od ul. S. Banacha do ronda Jazdy Polskiej i do pl. Unii Lubelskiej) oraz północ-południe (od ul. św. Andrzeja Boboli do Ondraszka); długość budowanej drogi 3,3 km, a przebudowywanej 0,2 km

  • wzdłuż ulic Powsińskiej i Wiertniczej od al. W. Witosa do ul. Europejskiej; długość 4,5 km

  • wzdłuż ul. Żwirki i Wigury – etap II, od ul. Racławickiej do 17 Stycznia; długość 3,8 km

  • wzdłuż ulicy Marsa od ul. Żołnierskiej do Cyrulików; długość 2 km


Projekty w przygotowaniu:

  • wzdłuż ulic Okopowej i Towarowej od ronda Zgrupowania AK „Radosław” do  placu A. Zawiszy; długość drogi do budowy 2,9 km, do przebudowy 0,6 km

  • wzdłuż al. Prymasa Tysiąclecia od al. Obrońców Grodna do ronda Zesłańców Syberyjskich wraz z wyznaczeniem przejazdów dla rowerów na rondzie Zesłańców Syberyjskich; długość drogi do budowy 1,2 km, do przebudowy 5 km

  • wzdłuż ul. M. Kasprzaka-Wolska-Połczyńska od al. Prymasa Tysiąclecia do granicy Miasta; długość  drogi do budowy 5,4 km, do przebudowy 0,5 km

  • wzdłuż ul. Radzymińskiej od ul. Karkonoszy do granicy Miasta; długość drogi do budowy 5,3 km

  •  wzdłuż ciągu ulic Mińskiej (odc. od Grochowskiej do Stanisławowskiej), Stanisławowskiej (odc. od Mińskiej do J. Dwernickiego), J. Dwernickiego (odc. od Stanisławowskiej do Szaserów), Szaserów (odc. od J. Dwernickiego do J. Chłopickiego; długość 2 km

  • wzdłuż ul. Puławskiej od ul. Domaniewskiej do granicy miasta; długość drogi do budowy 14,4 km, a do przebudowy 3,2 km.


Te drogi to wynik pierwszego konkurs na budowę sieci dróg rowerowych w ramach metropolii, w tej chwili trwa nabór wniosków do następnego konkursu. Dotychczas gminy współtworzące metropolię warszawską podpisały kilkanaście umów o dofinansowanie ze środków UE projektów związanych z budową lub przebudową tras rowerowych w ramach metropolii. W ramach projektów do 2018 roku powstanie aż 327 km dróg dla rowerów. Swoje umowy podpisały m.in. Warszawa, Grodzisk Mazowiecki (29,8 mln zł), Marki (23,6 mln zł), Błonie (5,1 mln zł), Legionowo (48 mln zł), Józefów (26,5 mln zł).

Źródło:

ZDM

Autor:

RDC