Nadzór budowlany wstrzymał budowę metra na Woli. Wojewoda: to odpowiedzialność inwestora
20.04.2017 07:47
Aktualizacja: 14:10 15.08.2022
Budowa metra na warszawskiej Woli wstrzymana - tak zdecydował Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego. Ma wątpliwości co do własności działki, przez którą ma przebiegać tunel.
6
RDC,PAP
Decyzja dotyczy stacji Księcia Janusza. Inspektor uznał - po interwencji Spółdzielni Mieszkaniowej "Koło" i Towarzystwa Ochrony Przyrody - że sprawie należy się przyjrzeć.
Zastępca głównego inspektora, Norbert Książek przekonuje, że decyzja urzędu nie jest bezpodstawna.
Metro Warszawskie nie było w stanie udowodnić, że posiada działkę, na której budowana jest stacja. Spółdzielnia twierdzi, że to ona jest właścicielem gruntu.
Wiceprezydent Renata Kaznowska jest oburzona. - To sparaliżuje budowę metra i życie mieszkańców Woli oraz Bemowa - mówi. Dodaje, że pismo nadal nie trafiło do ratusza. Urzędnicy wiedzą o nim tylko z mediów.
Rzeczywiście, wojewoda przez dziewięć miesięcy analizował wszystkie dokumenty, zanim wydał pozwolenie. Rzeczniczka wojewody mazowieckiego Ewa Filipowicz zapewnia, że zespół wojewody traktuje sprawę priorytetowo.
Miasto zaapelowało jednocześnie do wojewody o stworzenie sztabu kryzysowego, który podejmie natychmiastowy plan działań.
Wojewoda: odpowiedzialność inwestora
- Podtrzymuję swoje zdanie - pozwolenie na budowę wydałem zgodnie z prawem - tak wojewoda mazowiecki komentuje uchylenie pozwolenia na budowę zachodniego odcinka drugiej linii metra. - Sprawdzenie własności nie jest moim zadaniem. To inwestor, podpisując się, bierze pełną odpowiedzialność - przekonuje Zdzisław Sipiera.
Jednocześnie wojewoda zapowiedział chęć współpracy z urzędem miasta i zaprosił na spotkanie wiceprezydent Renatę Kaznowską, żeby ustalić dalszy plan pracy przy budowie metra. Spotkanie ma się odbyć jutro.
ZSipiera: Inwestor podpisujac się pod oświadczeniem bierze za nie odpowiedzialność. Wojewoda nie może go nie przyjąć #metrowarszawa
Według planów miasta do 2019 r. centralny odcinek II linii metra ma zostać rozbudowany o sześć stacji – to tzw. etap 3+3. W kierunku Bemowa, z ronda Daszyńskiego, trzy planowane stacje to: „Płocka”, umiejscowiona pod ul. Płocką w rejonie skrzyżowania z ul. Wolską; „Młynów”, planowana pod ul. Górczewską po wschodniej stronie wiaduktu kolejowego w rejonie ul. Sokołowskiej i Syreny; „Księcia Janusza” pod ul. Górczewską w rejonie skrzyżowania z ul. Księcia Janusza. Ten odcinek metra rozbuduje turecka firma Gulermak za ponad 1,1 mld zł.
Z kolei w kierunku Targówka centralny odcinek II linii metra zostanie rozbudowany o trzy stacje nazywane: „Szwedzka”, pod ul. Strzelecką po wschodniej stronie ul. Stalowej; „Targówek” w okolicy skrzyżowania ul. Pratulińskiej z ul. Ossowskiego: „Trocka” w rejonie skrzyżowania ul. Pratulińskiej z Trocką. Stacje wybuduje włoska firma Astaldi za ponad 1 mld zł.