Moda odpowiedzialna - społeczna i ekologiczna świadomość kupowania

  • 12.11.2016 19:40

  • Aktualizacja: 22:02 25.07.2022

Kampania Fundacji Kupuj Odpowiedzialnie i Katedry Mody ASP "Kupuj odpowiedzialnie buty" skłania do refleksji związanych z pochodzeniem przedmiotów codziennego użytku. Jej organizatorzy chcą zwrócić uwagę na to, że nasze codzienne wybory kształtują rzeczywistość i mają realny wpływ na producentów.
Komunikacja konsumencka nie jest jednostronna. Chociaż producenci wywierają presję na konsumentów za pomocą reklam i chwytliwych promocji konkretnych produktów, analizują również ich potrzeby i zachowania. Wybory kupujących mają istotny wpływ na ukształtowanie świata mody, od modeli i fasonów, aż po sposoby produkcji. Właśnie na tym skupia się kampania "Kupuj odpowiedzialnie buty" - aby robiąc zakupy kierować się nie tylko zaspokojeniem własnych potrzeb, ale też być świadomym pochodzenia produktu i jego wpływu na środowisko.

Moda odpowiedzialna

- Bawełna jest produktem bardzo obciążającym dla środowiska, wymaga niesamowitych ilości wody w produkcji, a jest jednym z najpopularniejszych materiałów - powiedziała Joanna Szabuńko, koordynatorka kampanii "Kupuj Odpowiedzialnie Buty", podkreślając, że nawet kupując produkty z bawełny ekologicznej nie mamy pewności, czy przy jej tworzeniu zostały zachowane wszelkie normy BHP, czy ludzie zatrudnieni przy jej produkcji pracują w dobrych warunkach. - Niestety, tego już nie obejmują wszelkie certyfikaty organiczne - dodała.

Nieekologiczna skóra

Produkty skórzane często są uznawane za najbardziej ekologiczne, z racji swojego pochodzenia. Ich produkcja w rzeczywistości szkodzi środowisku i zdrowiu ludzi. Większość garbarni produkujących skórę dla zachodnich przedsiębiorstw i firm odzieżowych znajduje się na Dalekim Wschodzie, co sprawia, że ciężko mieć pewność, czy pracownicy są traktowani sprawiedliwie, zgodnie ze standardami pracowniczymi, czy przestrzegane są normy BHP, czasu pracy, prawo do zrzeszania się czy godnej płacy. Elementem procesu produkcji galanterii jest również szkodliwa, chemiczna obróbka skór, mająca bezpośredni wpływ na zdrowie ludzi i środowisko naturalne.

Rozwiązanie globalnego problemu

Kiedyś eko-ubrania można było rozpoznać od razu, dziś moda komercyjna niczym nie różni się od tej przyjaznej środowisku. Społecznie odpowiedzialna i ekologiczna produkcja odzieży rozpoczyna się już na etapie projektowania. Ogromne znaczenie ma przejrzystość procesu produkcji i polityki firmy. Organizatorzy kampanii podkreślili, że wspieranie inicjatyw uświadamiających konsumentów jest niezwykle istotne, ale kierowanie się myślą ekologiczną podczas zakupów pomoże wywrzeć wpływ na producentów. - Ten globalny problem mogą rozwiązać właśnie firmy międzynarodowe - powiedziała koordynatorka projektu. - Ważne jest domaganie się, aby płacone przez nas pieniądze nie przykładały się do wyzysku ludzi i szkodzenia środowisku - dodała.

Źródło:

RDC

Autor:

Anna Ryczkowska