SŁUCHAJ ONLINE
MENU
+48 22 645 56 84 | rdc@rdc.pl
07:00 - 09:00
Poranek RDC
prowadzi: Grzegorz Chlasta
Grzegorz Chlasta

Marzena Diakun z Paszportem Polityki. „Nie ma jednej recepty na bycie dobrym dyrygentem”

fot. Unsplash

– Naszym instrumentem jest orkiestra, nie możemy sami ćwiczyć w domu. Dopiero kontakt z żywym organizmem pozwala nam się kształcić – mówiła w RDC Marzena Diakun, laureatka Paszportu Polityki w kategorii „Muzyka poważna”.

Marzena Diakun ukończyła z wyróżnieniem dyrygenturę w 2005 roku w Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Od 2011 r. prowadzi tam klasę dyrygentury, a od 2015 roku jest dyrygentem asystentem w Orchestre Philharmonique de Radio France. W styczniu 2017 roku została laureatką Paszportu Polityki w kategorii „Muzyka Poważna”.

Kontakt z muzykami

– W mojej pracy kontakt z orkiestrą, bezpośrednia relacja z muzykami jest bardzo ważna – mówiła w RDC. W audycji opowiedziała o swojej drodze na stanowisko we francuskiej orkiestrze. – Rekrutacja składała się z kilku etapów – najpierw trzeba było przysłać CV i dwa filmy dokumentujące pracę z orkiestrą – mówiła. Jak dodała, kolejnym etapem była 40-minutowa próba już we Francji, na którą zaproszono tylko siedem z 300 osób. – Program był z góry znany, to były najtrudniejsze pozycje dla dyrygentów, jak pierwsza część V symfonii Beethovena, czy „Święto wiosny” Strawińskiego – mówiła Diakun.

Paryżanie zaskoczyli mnie tym, jak są ze sobą powiązani, jak się dobrze znają, nie tylko od strony muzycznej – przyznała w RDC. Zwróciła uwagę, że to wszystko procentuje i przekłada się na ich grę. – To muzycy na najwyższym etapie rozwoju, bardzo utalentowani, bardzo wrażliwi. Porwać za sobą taki zespół jest bardzo trudno – mówiła dyrygent.

Droga do sukcesu

Zdaniem Diakun, nie ma jednej sprawdzonej recepty na bycie dobrym dyrygentem. – Każdy z nas jest inny i niektórzy potrafią porwać za sobą orkiestrę rewelacyjną techniką dyrygencką, inni jakąś naczelną ideą utworu. Inna osoba jest po prostu rewelacyjnym organizatorem. Trzeba być przekonywującym, trzeba być dobrym muzykiem, dużo i ciężko pracować – wyliczała. Pracę muzyków i instrumentalistów porównała do ciężkiej pracy i treningów sportowców. – Nie ma sobót, niedziel, wolnych weekendów. Codziennie jest przynajmniej osiem godzin pracy – mówiła dyrygent. – Naszym instrumentem jest orkiestra, nie możemy sami ćwiczyć w domu. Dopiero kontakt z żywym organizmem pozwala nam się kształcić – podkreśliła w audycji.

RADIO DLA CIEBIE
  • Warszawa: 101 FM
  • Ostrołęka: 100,8 FM
  • Ostrów: 87,6 FM
  • Płock: 101,9 FM
  • Radom: 89,1 FM
  • Siedlce: 103,4 FM
  • DAB+


PUBLICYSTYKA
MUZYKA


wydanie online:
nm@rdc.pl

© Copyright 2016 by Polskie Radio S.A. Radio Dla Ciebie
Wszelkie prawa zastrzeżone