Jest projekt kolejnych stacji drugiej linii metra na odcinku zachodnim [zobacz wizualizacje]

  • 09.06.2017 11:06

  • Aktualizacja: 14:13 15.08.2022

Warszawski ratusz pokazał projekty kolejnych trzech stacji drugiej linii metra w kierunku zachodnim, razem z Stacją Techniczno-Postojową (STP) Mory.
Proste, funkcjonalne stacje i wejścia wykonane z betonu uzupełnione lakierowaną miedzią - tak mają wyglądać ostatnie zachodnie stacje II linii metra na Mory. Zwycięzcę w konkursie na koncepcję architektoniczną trzech stacji na Bemowie i stacji postojowej "Mory" ogłoszono na piątkowej konferencji na stacji II linii metra "Rondo ONZ".

Prezydent stolicy Hanna Gronkiewicz-Waltz powiedziała, że rozbudowa metra jest dla niej najważniejszym zadaniem. Podkreśliła, że rozbudowa podziemnej kolejki w znacznej mierze jest finansowana ze środków unijnych. A kolejne stacje przyczynią się do wykształcenia się nowego, mieszkaniowego fragmentu miasta. - Tu zobaczymy taki prawdziwy miastotwórczy czynnik metra. Mam nadzieję, że będą tańsze mieszkania, mam nadzieję, że będziemy mogli wcześniej zaplanować szkoły, przedszkola i żłobki. To będzie nowa część miasta - powiedziała prezydent stolicy.

Dodała, że przy tej końcowej, zachodniej części metra, powstanie także węzeł przesiadkowy z parkingami. Gronkiewicz-Waltz oceniła, że według zwycięskiej koncepcji przyszłe stacje będą bardzo funkcjonalne i skromne, ale też estetyczne.



Architekt Artur Chołdzyński, który prowadził zwycięski projekt powiedział, że miasto oczekiwało, aby stacje były możliwe najtańsze, co nie znaczy gorsze. - Temu towarzyszyła sugestia, żeby zastosować w możliwie największym możliwym zakresie beton jako materiał konstrukcyjny, który jednocześnie będzie materiałem wykończeniowym, żeby dostać najlepszą jakość za najmniejsze pieniądze - powiedział Chołdzyński. Oznacza to, że beton nie będzie następnie pokrywany materiałami wykończeniowymi.

Podkreślił przy tym, że beton jest bardzo wdzięcznym materiałem, który można na różne sposoby kształtować. Podstawowym materiałem uzupełniającym ma być lakierowana miedź, która się nie patynuje. Na peronach ma pełnić rolę ekranów pochłaniających hałas, miedź ma również znaleźć się na wejściach do stacji.



W ramach tego etapu rozbudowy podziemnej kolejki mają powstać trzy stacje. Stacja C03 „Lazurowa” ma być zlokalizowana po południowej stronie ul. Górczewskiej, w rejonie ul. Lazurowej; stacja C02 "Chrzanów" – w rejonie skrzyżowania ul. Szeligowskiej z planowanym przedłużeniem ul. Człuchowskiej; stacja C01 "Połczyńska" – w rejonie ul. Sochaczewskiej i Połczyńskiej. Ponadto za ul. Połczyńską, w sąsiedztwie Instytutu Energetyki, powstanie Stacja Techniczno-Postojowa „Mory”, z halami postojowymi i serwisowymi, magazynami i zapleczem technicznym II linii metra.

Rozbudowa drugiej linii metra ma zakończyć się pod koniec 2018 roku.




CZYTAJ TEŻ:

Tarcza Maria w akcji. Udana próba techniczna na budowie II linii metra [zobacz]

Kaznowska: budowa metra na Wolę niezagrożona

Warszawa: jest przetarg na nowe pociągi metra

Budowa metra na Targówku nabiera tempa. Tarcza już na miejscu [zobacz]

Źródło:

PAP, UM Warszawa, RDC

Autor:

RDC