Jan Dobrogost Krasiński i jego Węgrów. 300-lecie pochówku fundatora

  • 12.03.2017 17:46

  • Aktualizacja: 14:08 15.08.2022

Zainteresowanie sztuką Janowi Dobrogostowi Krasińskiemu wpoiła macocha, która zajęła się wychowaniem pasierba po śmierci jego matki. Wychowanie to zaowocowało tym, że do Węgrowa w XVII i XVIII wieku trafiali najwybitniejsi artyści, a ich zachowane do dziś dzieła są przykładem pięknego nawiązania do sztuki włoskiego baroku – mówił w „Łosiowisku” dr Marek Sobisz, kustosz kościoła świętych Antoniego z Padwy i Piotra z Alkantary w Węgrowie.
19 marca z inicjatywy Marii Koc, wicemarszałka Senatu i mieszkanki Węgrowa, odbędą się uroczystości, upamiętniające 300-lecie pochówku J. D. Krasińskiego w podziemiach kościoła po reformackiego.

Krasińscy fundatorzy

W XVII wieku właściciel Węgrowa Bogusław Radziwiłł, jako kalwin, popadł w konflikty z wówczas mniejszością katolicką w tym mieście. Atmosfera wyznaniowa pogorszyła się jeszcze bardziej po tym, jak kalwini i sam Bogusław Radziwiłł w tzw. potopie szwedzkim stanęli po stronie nieprzyjaciela. Niezależnie od oceny historycznej postawy Radziwiłła (która zresztą wśród historyków współczesnych nieco się zmienia), następny właściciel miasta Jan Kazimierz Krasiński (1607-1669), podskarbi wielki koronny, dążył do pokojowego, ale wyraźnego przywrócenia Węgrowa katolikom. Proces ten rozpoczął m.in. od ufundowania kościoła. Jego dzieło dokończył i poszerzył syn, Jan Dobrogost Krasiński (1639-1717), przebudowując węgrowską farę według projektu Tylmana z Gameren oraz fundując drugą świątynię – kościół świętych Antoniego i Piotra, przeznaczając go wraz z klasztorem zakonowi reformatów.

Michał Anioł Palloni

Udekorowanie i urządzenie wnętrz obu kościołów, Jan Dobrogost Krasiński (na co dzień mieszkający w pobliskiej Starej Wsi) zlecił wybitnym artystom, z których największą sławą cieszył się Michał Anioł Palloni. Związany z dworem króla Jana III, po wykonaniu  malowideł m.in. w świątyniach w Turynie, Wilnie, Warszawie, Łowiczu oraz w pałacu w Wilanowie, przez Krasińskiego został zaproszony do Węgrowa. Tu, będąc już starszym człowiekiem, ale w pełni sprawnym artystycznie, ozdobił freskami oba kościoły.

Węgrowskie freski

Zgodnie z zamysłem fundatora, Jana Dobrogosta Krasińskiego freski węgrowskie mają zamysł religijny, niektóre nawet są wyrazem delikatnej, wyrażającej katolickie zdanie, dyskusji z protestantyzmem. Znaczenie religijne najważniejszych fragmentów fresków węgrowskich autorstwa Michała Anioła Palloniego, w audycji Piotra Łosia wyjaśnił dr Marek Sobisz, współorganizator zbliżających się uroczystości, kustosz kościoła świętych Antoniego z Padwy i Piotra z Alkantary. Można śmiało powiedzieć, że po burzliwym okresie panowania Bogusława Radziwiłła i niejako powrocie katolicyzmu do Węgrowa za czasów Krasińskich, miasto to do dziś szczyci się wielowyznaniowością i wielokulturowością w swej historii.

Źródło:

RDC

Autor:

Piotr Łoś