SŁUCHAJ ONLINE
MENU

Jak słuchać muzyki? „Najważniejsza jest wola, żeby wtargnąć w tę niełatwą dziedzinę”

fot. Pexels

– Nie trzeba mieć dobrego słuchu, żeby bardzo dobrze poznać i zrozumieć wszystkie symfonie Beethovena. Od słuchu ważniejsza jest pamięć, a od niej jeszcze ważniejsza jest wola – mówił w „Poranku RDC” Piotr Wierzbicki, dziennikarz, publicysta, krytyk muzyczny.

Piotr Wierzbicki jest autorem licznych książek, w tym między innymi najnowszej publikacji „Jak słuchać muzyki?”. Jak tłumaczył w RDC, jest ona odpowiedzią na pytania, które zadawali mu dotychczasowy czytelnicy. – Właśnie z takim pytanie przychodzili do mnie czytelnicy moich poprzednich książek – jak słuchać muzyki i czy trzeba być do tego specjalnie uzdolnionym – mówił Wierzbicki.

Najważniejsza jest wola

Nie trzeba mieć dobrego słuchu, żeby bardzo dobrze poznać i zrozumieć wszystkie symfonie Beethovena. Od słuchu ważniejsza jest pamięć, a od niej jeszcze ważniejsza jest wola – żeby słuchać muzyki trzeba mieć czas, który trzeba poświęcić i trzeba mieć wolę, żeby wtargnąć w dziedzinę, która wcale nie jest łatwa – przekonywał gość Grzegorza Chlasty. Jak ocenił, z muzyką jest inaczej, niż na przykład z literaturą. – Bierzemy do ręki książkę, nawet bardzo dobrą i nie trzeba być literaturoznawcą, żeby się poznać na jej pięknie – komentował.

Potrzebne wyjątkowe uzdolnienia?

Wierzbicki mówił w audycji, że nie trzeba być specjalnie uzdolnionym, aby słuchać muzyki. – Ale żeby dotrzeć na przykład do Bacha, trzeba przedtem przejść jakąś drogę – trzeba trochę poświęcić dla muzyki, żeby znaleźć się w tym świecie – tłumaczył. – Żeby słuchać poloneza, ale na prawdę słuchać, a nie żeby nam tylko dźwięki przelatywały przez uszy, żeby zapanować nad tą strukturą, trzeba po prostu chcieć – powiedział.

Od czego zacząć?

Gość RDC wyjaśnił także, od czego można zacząć swoją przygodę z muzyką. – W Polsce najlepiej zacząć od Moniuszki – przekonywał. Natomiast – w ocenie krytyka – twórczość Chopina nie jest odpowiednim wyborem. – Chopin jest wielkim muzycznym przedrzeźniaczem, od dzieciństwa potrafił naśladować różne miny, głosy. Później ten talent bardzo się rozwinął. Siadał do fortepianu i potrafił grać i wyglądać jak jego poszczególni koledzy – opowiadał Wierzbicki. Jednak mimo że Chopin tworzył łatwe do słuchania mazurki czy polonezy, to komponował także utwory trudne. – Na przykład polonez „Fantazja”. Miałem 40 lat, kiedy zrozumiałem tego poloneza – przyznał gość „Poranka RDC”.

piotr-wierzbicki

RADIO DLA CIEBIE
  • Warszawa: 101 FM
  • Ostrołęka: 100,8 FM
  • Ostrów: 87,6 FM
  • Płock: 101,9 FM
  • Radom: 89,1 FM
  • Siedlce: 103,4 FM
  • DAB+


PUBLICYSTYKA
MUZYKA


wydanie online:
nm@rdc.pl

© Copyright 2016 by Polskie Radio S.A. Radio Dla Ciebie
Wszelkie prawa zastrzeżone