Festiwal muzyki sakralnej w świątyniach Warszawy

  • 24.05.2017 21:11

  • Aktualizacja: 22:31 25.07.2022

Oratorium Vivaldiego, włoska muzyka sakralna w stylu operowym i Symfonia Feliksa Nowowiejskiego złożą się na program Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej, który odbywać się będzie od 28 maja do 4 czerwca w Warszawie.
- Rozpoczynamy pięknym dziełem Vivaldiego - oratorium Juditha Triumphans - sławiącym Wenecję. To niezwykle barwny utwór. Vivaldi odsłania w nim cały swój kunszt artystyczny i fantazję - powiedział w środę PAP Przemysław Kapituła, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej. - Niedawna 300. rocznica powstania dzieła dała okazję, aby ujrzeć je w nowej odsłonie, jako niezwykłe widowisko muzyczne - dodał.

Inauguracja

Oratorium Juditha Triumphans Antonio Vivaldiego zainauguruje festiwal 28 maja w Bazylice św. Krzyża przy Krakowskim Przedmieściu. Wykonawcami będą Orkiestra i Chór Cappella dell'Ospedale della Pieta; mezzosopranistka Natalia Kawałek, śpiewająca partię Judithy, contralt Wanda Franek – jako Holofernes i sopranistka Dorota Szczepańska – jako Vagaus. Prowadzenie i skrzypce - Stefan Plewniak. Tego wieczoru nastąpi też wręczenie prof. dr hab. Wiesławowi Delimatowi Srebrnej Piszczałki – nagrody abp. Stanisława Gądeckiego, Przewodniczącego Konferencji Episkopatu Polski.

Inne koncerty

Kolejnego dnia festiwalu - 29 maja - w Kościele Sióstr Wizytek sonaty kościelne, m.in. Innocentio Vivarino Otto Sonate da chiesa, Johannesa Brahmsa Przygrywkę chorałową "O Welt, ich muss dich lassen" czy Marco Enrico Bossiego Ave Maria wykonają artyści z Włoch: Pierluigi Mencattini, grający na skrzypcach barokowych i Walter D’Arcangelo – na organach. - Staramy się o wysoki poziom wykonawstwa na festiwalu. Obaj muzycy z Włoch należą do artystów światowej klasy; Mencattini wybitny wirtuoz, grający na skrzypcach współczesnych oraz barokowych był m.in. koncertmistrzem mediolańskiej La Scali, D’Arcangel z kolei specjalizuje się w interpretowaniu muzyki XVI i XVII wieku - charakteryzuje dyr. Kapituła.

Oryginalną propozycją jest koncert - 31 maja w Katedrze Polowej Wojska Polskiego - poświęcony muzyce sakralnej w stylu operowym oraz utworom wykonywanym w niedzielę we włoskich kościołach w XIX w. Na organach grać będzie Ennio Cominetti, włoski organista, który wykonał ponad 2 tys. koncertów i nagrał 25 płyt CD. Od 1998 r. jest dyrektorem departamentu muzyki kościelnej i profesorem Akademii Sztuki w Rzymie.

Włoscy artyści

Na program, przedstawiony festiwalowej publiczności 2 czerwca w Kościele św. Marcina, złożą się m.in. kompozycje Jana Sebastiana Bacha, Vinzenzo Belliniego, Cesara Francka, Gabriela Faure i Gaettano Donizettiego. Wystąpią włoscy artyści: sopranistka Silvia Martinelli, flecista Ubaldo Rosso i organista Andrea Trovato.

Finał festiwalu nastąpi 4 czerwca w Bazylice Archikatedralnej św. Jana Chrzciciela. Koncert będzie hołdem złożonym Feliksowi Nowowiejskiemu w 140. rocznicę urodzin kompozytora. Chór Archikatedry Warszawskiej poprowadzi Dariusz Zimnicki, wystąpią: Izabela Białecka – sopran oraz grający na organach Przemysław Kapituła.

Festiwal

Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej w Warszawie powstał w 1991r. z inicjatywy polskiego organisty Przemysława Kapituły dla uczczenia IV pielgrzymki Jana Pawła II do ojczyzny. Sukces artystyczny i frekwencyjny festiwalu spowodował, że pomyślana jednorazowo impreza przekształciła się w cykliczny międzynarodowy festiwal, który na trwałe wpisał się do kalendarza warszawskiego i polskiego życia muzycznego.

Celem festiwalu jest prezentacja twórczości muzycznej związanej z chrześcijaństwem oraz innymi religiami w możliwie najbardziej atrakcyjnej dla publiczności formie i na bardzo wysokim poziomie artystycznym. Odbywający się na przełomie maja i czerwca festiwal cieszy się zainteresowaniem publiczności; na niektórych koncertach bywa od 200 do 3000 słuchaczy. Wstęp na wszystkie koncerty festiwalowe jest wolny.

Patronat nad Festiwalem, który organizuje Fundacja Festiwal Muzyki Sakralnej, sprawuje Arcybiskup Kazimierz Nycz Metropolita Warszawski.

Źródło:

PAP

Autor:

RDC